PageRank was een in 1998 door de oprichters (Larry Page en Sergey Brin) van Google bedachte waarde om de ‘kracht’ van pagina’s op het internet uit te drukken. De waarde van een pagina varieerde van 0 tot 10, waarbij 10 het hoogste was.
Een hoge PageRank was een belangrijke factor voor een goede ranking in de SERP (de pagina met de zoekresultaten van de zoekmachine).
Volgens Google refereert het deel ‘Page’ aan de medebedenker (Larry Page) en niet aan het Engelse woord voor ‘pagina’.
PageRank berekening
Een link van de ene website naar de andere wordt door Google gezien als ‘een stem voor’ die website. Hoe hoger je score, hoe belangrijker of waardevoller Google je pagina vindt. In principe is dit nog steeds het basisprincipe van Google en dus de achterliggende gedachte van linkbuilding.
Wikipedia omschrijft de formule als volgt:
‘De pagina’s in het wereldwijde web worden beschouwd als knopen in een gerichte graaf. Elke hyperlink van een pagina X naar pagina A is dan een boog in deze graaf van knoop X naar knoop A en kan worden opgevat als een “stem” van pagina X voor pagina A. Als er veel pagina’s naar A linken, wordt A “populairder”, d.w.z. stijgt de PageRank van A. Maar de PageRank van A hangt niet alleen af van het aantal “stemmen” (hyperlinks naar A), maar ook van de populariteit van de pagina’s die hun stem uitbrengen, dus van de PageRank van die pagina’s die naar A linken. De PageRank van pagina A wordt dan volgens het originele concept van Page en Brin[1] berekend met de volgende formule:’
waarbij
- PR(x) de PageRank van pagina x is,
- C(x) het aantal uitgaande links van pagina x is,
- T1,T2,…Tn: de pagina’s zijn die naar pagina A verwijzen of die A “citeren”,
- d een dempingsfactor is, tussen 0 en 1 (standaard d=0.85).
‘De dempingsfactor d brengt het toevalselement in. Het stelt de waarschijnlijkheid voor dat de surfer het achtereenvolgens blijven klikken op hyperlinks moe wordt en een nieuwe, willekeurig gekozen startpagina opvraagt.’
Hoe verbeter(de) je je score?
Door (veel) goede backlinks naar je website te realiseren zal je PageRank stijgen en daarmee normaliter ook je rankings in Google (mits je content en techniek ook op orde hebt).
De benodigde links kun je op meerdere manieren realiseren, bijvoorbeeld door via content marketing de content op de website onder de aandacht te brengen waardoor mensen naar die content gaan linken of door linkbuilding uit te besteden.
Niet meer publiekelijk beschikbaar
Tot 2013 werd de PageRank van websites 3-4 per jaar geüpdatet in 2013 kwam daar een einde aan. De laatst bekende update van de PageRank toolbar is december 2013. In 2016 is Google ook definitief gestopt met deze PageRank toolbar. Voor Internet Explorer heeft Google het langst een extensie (toolbar) gehad om de PageRank van websites te controleren.
Google gebruikt PageRank nog steeds
Het vermoeden in SEO-land is er altijd al geweest dat Google zelf nooit gestopt is met het gebruik van PageRank en dit vermoeden is onder andere bevestigd door onderstaande tweet van Gary Illyes die voor Google werkt. In 2018 was hij nog aanwezig op Friends of Search in Amsterdam.
DYK that after 18 years we’re still using PageRank (and 100s of other signals) in ranking?
Wanna know how it works?https://t.co/CfOlxGauGF pic.twitter.com/3YJeNbXLml
— Gary 鯨理/경리 Illyes (@methode) February 9, 2017
Vermoedelijk is Google deels ook gestopt met het tonen van PageRank omdat SEO’s zich teveel gingen richten op het manipuleren van die score.
Alternatieven voor / opvolgers van PageRank
Nadat Google gestopt is met het openbaar maken van de scores zijn er diverse partijen met hun eigen domeinscores/waarden gekomen om nog steeds goed in beeld te brengen hoe populair een website vermoedelijk is in de ogen van Google. Voorbeelden hiervan zijn:
- MOZ / domein -en pagina autoriteit
- Ahrefs / domain -en url rating
- Majestic / trust -en citation flow