Is het verkeerd om er vanuit te gaan dat jouw marketing plan anno 2023 voor een groot deel – al dan niet helemaal – bestaat uit online? Waarschijnlijk niet. Daarom noemen wij het liever een online marketing plan. Natuurlijk ook omdat onze diensten daar beter op aansluiten.
Je (potentiële) klanten bevinden zich bijna de hele dag online. En dat is precies de plek waar jij hun gedrag wil volgen, je strategie op aan wil passen en uiteindelijk knallende conversies wil realiseren. Toch? Of heb je meer de ambitie van de bakker om de hoek, die het wel best vindt dat hij slechts vijftien broden per dag verkoopt? Dan kan je beter wegklikken.
Met deze tips over hoe je een online marketing plan maakt, schieten jouw conversies namelijk door het dak heen. Hier komen onze tips.
Inhoudsopgave
Een online marketing plan maken, waar begin je?!
Op het web zijn er honderden, al dan niet duizenden manieren, modellen en ‘best practices’ te vinden waarop je een online marketing plan zou moeten maken. De SWOT- en DESTEP-analyses vliegen je om de oren. Waarom zouden wij er dan nog over schrijven?
Omdat wij er vanuit gaan dat jij je SWOT en DESTEP allang gemaakt hebt. Jij wil gewoon weten wat de beste manier is om je online marketing plan voor het volgende jaar aan te vliegen.
Wat is een online marketing plan?
Een (online) marketing strategie is een plan om een specifiek doel (of doelen) met betrekking tot marketing op een haalbare manier te bereiken. Het plan houdt rekening met wat je momenteel goed doet en wat je mist om je doel te bereiken, zodat de kans groter is dat je ‘m uiteindelijk wél bereikt.
Marketing of niet, volg altijd deze drie stappen voor een plan
- Het vaststellen van je uitdaging
- Een plan om de uitdaging aan te pakken
- Een reeks gerichte acties die nodig zijn om het plan te realiseren
Klaar!
–
Nee tuurlijk niet, dat zou wel heel makkelijk zijn.
Afhankelijk van de grootte van je bedrijf, kan je marketing plan uit verschillende delen bestaan. Ieder deel heeft een andere doelstelling. Hierbij geldt (logischerwijs) hoe groter je bedrijf, hoe meer doelstellingen je kan hebben.
Tijd voor het online marketing plan
Want de online variant van je marketing plan is een strategie gericht op het creëren van jouw aanwezigheid op het internet via diverse kanalen:
- Organische zoekresultaten (SEO)
- Social media
- Betaalde advertenties (Google Ads, oftewel SEA)
- Je eigen website
- Etc.
Het doel van je plan kan van alles zijn. Zo zien we zelf in de praktijk dat het doel vaak is om conversies te realiseren. Dit verschilt van het invullen van een contactformulier tot een daadwerkelijke verkoop. Maar ook merk- of naamsbekendheid kan een doel zijn van je plan.
Een sterk online marketing plan helpt jouw bedrijf die specifieke doelen te bereiken.
Hoe maak je een online marketing plan?
In deze zes stappen:
- Bouw je buyer persona’s
- Stel je doelstellingen vast
- Evalueer je bestaande kanalen en middelen
- Plan campagnes
- Monitoren
- Rapporteren
Stap 1 Bouw je buyer personas
Je eerste stap is weten wie je wil bereiken met je marketing inspanningen. Er zit (hopelijk) nogal een verschil in je plan wanneer je doelgroep oma’s van 70+ zijn die houden van haken of achttienjarigen die voor het eerst een zorgverzekering af moeten sluiten.
De beste online marketing plannen zijn gebaseerd op gedetailleerde buyer persona’s. Het zijn namelijk gedetailleerde, semi-fictieve profielen van een personage die wat bij je koopt of tot conversie overgaat. Dit personage beschrijf je op basis van gedrag en doelen, door je te verplaatsen in het leven / de situatie van je klant.
Breng dit in kaart
- De persoon
- De behoefte en doelen van de persoon
- De angst of frustratie van de persoon
- Welke informatie zoekt de persoon?
- Waar zoekt de persoon de informatie?
Deze gegevens baseer je het liefst zoveel mogelijk op feiten. Aannames zijn – ook hier – dodelijk.
Stap 2: Stel je doelstellingen vast
Deze stap lijkt eenvoudig, maar is dat niet altijd. Je marketing doelen moeten altijd gekoppeld worden aan de basisdoelstellingen van je bedrijf.
Als het doel van je bedrijf een omzetstijging van 15% is, zal je marketing doelstelling (afhankelijk van het conversie percentage) iets zijn in de trant van 55% meer websitebezoekers.
Zoals we je net al kort vertelden, je doelen kunnen van alles zijn. Vaak denk je eerst aan een stijging van het aantal conversies, maar er zijn veel meer online marketingdoelstellingen mogelijk:
- Verbeteren van de klantloyaliteit
- Up-sell of cross-sell
- Klanttevredenheid verhogen
- Een nieuwe dienst of een nieuw product lanceren
- Je naamsbekendheid vergroten
- En ga zo maar door…
Stap 3: Evalueer je bestaande kanalen en middelen
Breng al je bestaande kanalen en middelen in kaart, want – niet schrikken – je gaat schrappen! Gebruik je momenteel je website, advertenties, Instagram, Twitter, Facebook, Pinterest, e-mailmarketing en nog tientallen andere kanalen en middelen om je doelgroep te bereiken? Dan is het hoog tijd om de boel op te schonen.
Want wees nou eens eerlijk, hoeveel klanten zijn er via Twitter nou echt gaan converteren? Als het antwoord 0 is, dan weet jij waar je als eerste tijd – en dus geld – op gaat besparen.
Stap 4: Plan campagnes
Tijd voor het leuke(re) deel van het plan: je gaat campagnes plannen. Deze campagnes komen altijd in de vorm van… content! Elke boodschap die jouw bedrijf de deur uitdoet, is content. Bill Gates schreef niet voor niets ”Content is King”.
Content helpt de bezoekers van je website om te toveren naar leads en klanten – hoor je de funnel praten? – én verbetert de online vindbaarheid van je website. Daar komen wij trouwens om de hoek kijken als SEO specialist inhuren ;). Meer over SEO lees je hier.
Je campagnes zijn afhankelijk van je doelstellingen. Wil je bijvoorbeeld die 55% stijging van je websitebezoekers? Dan zal je moeten investeren in SEO of SEA uitbesteden aan een Google Ads specialist, ook hier komen we weer om de hoek kijken.
Heb je hulp nodig bij het plannen van je campagnes? Schakel dan een online marketing bureau in, ons wel bellen.
Stap 5: Monitoren
Terwijl je campagnes lopen, moet je altijd blijven monitoren. Wat doet campagne X? En voert de doelgroep de gewenste actie uit bij campagne Y?
Stap 6: Rapporteren
Vervolgens rapporteer je je bevindingen van het monitoren in nette rapporten. Hiermee kan je vervolgens onderbouwde keuzes maken voor de volgende marketingperiode, het volgende online marketing plan of kan je je verantwoorden naar de directie.
Kies je ervoor om je marketingdoelstellingen met de hulp van Heers te realiseren? Dan maak je een slimme keuze. Bij ons krijg je maandelijks (of per kwartaal als je dat liever hebt) een uitgebreide rapportage waarin je de resultaten van de afgelopen periode terug kan vinden.
Je online marketing plan in een notendop
Dat was ‘m dan, hoe maak je een online marketing plan in een notendop. We zijn expres niet té diep op de inhoud ingegaan, want een online marketing plan ziet er voor ieder bedrijf anders uit. Heb je nog steeds vraagtekens? Ga dan alsjeblieft niet verder surfen op het web, maar neem contact met ons op.
Wij helpen je graag verder met de SEO, SEA en content doelstellingen voor jouw bedrijf.
Geef een reactie