Wil jij je onlinemarketingdata eenvoudig rapporteren? Start dan met dashboarden via Looker Studio. Onze SEO-rapportages zijn door het gebruik van Looker efficiënter, beter inzichtelijk voor onze klanten en helemaal in de stijl van Heers. Wij kunnen niet zonder.
Daarom delen we de beste tips wanneer je wilt starten met het bouwen van dashboards in Looker Studio. Ben je een SEO-specialist dan geven we je graag onze top 3 tabellen voor het ultieme SEO-dashboard.
Inhoudsopgave
Wat is Looker Studio
Voorheen stond Looker Studio bekend als Google Datastudio. Het is een platform van Google waarmee je overzichtelijke dashboards kunt bouwen door verschillende databronnen te combineren. Databronnen, zoals: GA4, Google Search Console, Google Ads, Ahrefs en Semrush.
Je voegt de verschillende gegevensbronnen samen, waardoor je nog meer inzichten krijgt in je data. Deze worden schematisch weergegeven in de diagrammen die jij kiest. Dit maakt het overzichtelijk. Het mooie van alles, het is altijd data die up to date zijn.
Google Looker Studio is voor iedereen gratis te gebruiken. Mits je natuurlijk een Google-account hebt. Dus laat je niet tegenhouden en start met het experimenteren met data! Wij leggen je in ieder geval de basis alvast uit.
Hoe werkt Looker Studio?
Wil je starten met het maken van een dashboard dan begin je met het toevoegen van je gegevensbronnen.
Welke gegevensbronnen kan ik koppelen aan Looker Studio?
Alle Google ‘’producten’’, zoals: GA4 en Google Ads, Spreadsheets en Google Search Console zijn eenvoudig te koppelen. Het is mogelijk door verschillende API-koppelingen om ook andere gegevensbronnen te koppelen of zelf bronnen toe te voegen.
Hierdoor is het mogelijk om een compleet online marketing dashboard te maken inclusief de data van bijvoorbeeld je social campagnes.
Wanneer je je gegevensbronnen hebt gekoppeld kun je starten met het maken van je dashboard. We starten met een simpele tabel met Google Search Console.
Diagram toevoegen
Wanneer je niet kiest voor een Looker Studio template begin je met een leeg wit vel. Je klikt in de bovenste menubalk op diagram toevoegen. Er klapt een scherm open met veel opties. Wij kiezen nu de simpelste tabel als voorbeeld.
Klik op de eerste optie. De tabel wordt automatisch geladen. Vaak worden er direct gegevens getoond.
Dimensie en statistiek kiezen
We willen data zien. Bijvoorbeeld hoeveel klikken er per pagina binnenkomen. Een dimensie is een informatiecategorie, bijvoorbeeld: namen, beschrijvingen of kenmerken van gegevens. Je dimensie is in dit geval je landingspagina.
De statistieken zijn vaak cijfers, zoals: aantallen, percentages, gemiddeldes. Het aantal klikken is in dit geval je statistiek. De data worden direct geladen en je tabel wordt gevuld.
Eigenlijk heb je nu de basis van Looker Studio al te pakken. Maar er zijn ontzettend veel mogelijkheden. Bijvoorbeeld het instellen van een aantal basisfilters.
Filters instellen
Om een helder beeld van je data te krijgen filteren we op een bepaalde periode. Dit doen we door standaardperiode automatisch te vervangen naar aangepast. Kies bijvoorbeeld afgelopen maand.
Tip: Door een tekst vak toe te voegen aan je dashboard is het mogelijk om extra informatie te tonen aan je lezers. Schrijf hierin duidelijk op welke data je laat zien en van welke tijdsperiode.
We willen de data vergelijken met vorig jaar. Kies onder diagram bij instellen voor vergelijkingsperiode. Vergelijk hier met vorig jaar. Dit betekent dat de tabel altijd de data van afgelopen maand vergelijkt met dezelfde periode het jaar ervoor.
Wil je pagina’s uitsluiten of opnemen dan doe je dit ook door middel van een filter. Dit filter moet je handmatig instellen. Klik op filter toevoegen. Sluit vervolgens jouw gekozen landingspagina(s) uit of geef aan waar juist jouw selectie aan moet voldoen.
Hierdoor kun je gericht kijken naar je data wanneer je bijvoorbeeld blogs hebt die allemaal /blog/ in de URL hebben.
Hoe maak je het ultieme SEO-dashboard in Looker Studio
Data rapporteren aan klanten of binnen je bedrijf aan het management of collega’s wordt een stuk eenvoudiger met een goed SEO dashboard. Vaak wordt de vraag gesteld: Wat levert SEO op? Deze data maak je een stuk overzichtelijker met onze top 3 tabellen in Looker Studio.
1. Scorekaarten van Google Search Console
In een mooi overzichtelijk schema kun je direct jaar tot jaar vergelijken in onderstaande scorekaarten.
Hoe maak je dit? Kies bij diagram toevoegen voor scorekaart. Maak er direct 6 aan en zet ze schematisch neer in jouw dashboard. Wij hebben gekozen voor klikken, vertoningen en CTR. Deze statistieken kies je eenvoudig in het diagram menu. Vergelijk de 3 scorekaarten met vorig jaar.
Wil je het totaal aantal zoekwoorden weten, kies dan voor query. Druk naast je statistiek op het CTD. Er opent een scherm met extra opties voor je statistiek. Kies voor Aantal unieke waarden.
Dit doe je ook voor branded en non-branded. Alleen hiervoor maken we extra filters aan. Waarin we woorden uitsluiten en opnemen. Bij branded nemen we bepaalde zoekwoorden op.
Tip: Zoek in Google Search Console je branded termen op. Hoe schrijven mensen jouw merknaam. Neem deze allemaal op in je selectie.
Bij Non-branded sluit je exact deze lijst juist uit. Zo is het totaal van non-branded en branded gelijk aan je totaal aantal zoekwoorden.
2. Een lijndiagram met een trendlijn en vergelijking van jaar tot jaar met data uit GA4
Niets is mooier dan in 1 oogopslag zien hoe de trendlijn van je statistiek is over het hele jaar heen. En dit kun je zelfs vergelijken met het jaar ervoor. Waardoor je exact weet of je op ‘’schema’’ loopt ten opzichte van vorig jaar.
Hoe maak je deze diagram? Voeg een diagram toe en kies voor lijndiagram. Wanneer je de conversies wilt weten stel je het volgende in:
- Dimensie = Maand
- Uitsplitsingsdimensie = Jaar
- Statistiek = Conversies
- Sorteren = Maand (oplopend)
- Secundaire sortering = Maand (oplopend)
- Standaardperiode = Aangepast (kies hier de totale periode van de jaren die je wilt meten. In bovenstaand geval 1 januari 2023 tot 31 december 2024)
- Sorteren wijzigen (aangevinkt)
Tip: Wanneer je optionele statistieken aanzet kun je extra statistieken toevoegen. Deze kun je aanvinken in je lijndiagram in je dashboard, waardoor je maar 1 diagram nodig hebt voor meerdere statistieken.
3. Hou je rankings bij en vergelijk met de vorige periode
Het meten van je SEO-positie mag natuurlijk niet ontbreken. Wij werken met een aparte API voor onze ranking tool. Maar het principe blijft hetzelfde. Onderstaande tabel is ook mogelijk met Search Console data.
Hoe monitor je je rankings? Kies voor een tabel en gebruik Search Console data. Voor je dimensie kies je Query en voor je statistiek Average position. Zet je periode vast en vergelijk deze met de vorige periode.
Wanneer je specifieke zoekwoorden wilt tonen kun je deze opnemen door middel van een filter. Hierdoor kun je heel gericht een lijst met zoekwoorden monitoren.
De voordelen van je eigen SEO-dashboard maken in Looker Studio
Sinds wij Looker Studio gebruiken voor onze rapportages is het een stuk eenvoudiger en sneller om rapportages te maken. Daarnaast kun je het dashboard helemaal ontwerpen in je eigen stijl met logo, zodat het helemaal bij jouw branding past.
Als laatste is alle data live. Voeg mensen toe aan je dashboard, zodat ze altijd op de hoogte zijn van de resultaten. Iedere dag (of handmatig) wordt alle data gewoon ververst.
Onze laatste tip: Start met je eigen Looker Studio dashboard…. en anders is SEO uitbesteden aan ons een goed idee en dan maakt bij onze SEO specialist inhuren hij/zij het dashboard voor je.
Geef een reactie