Een SEO-audit is een hele hippe naam voor het grondig checken van je SEO. Iets wat je wel periodiek moet doen, want geloof me …., alle websites worden na verloop van tijd een puinhoop. Daarom is het cruciaal om regelmatig contentaudits en complete SEO-audits in te plannen.
Inhoudsopgave
Wat is een SEO-audit dan?
Eigenlijk is het een diepgaande evaluatie van alle aspecten die invloed hebben op de zichtbaarheid van je website in de zoekresultaten. Door een SEO-audit te doen krijg je inzicht in de technische problemen, content-issues en problemen met je linkprofiel. Problemen die hogere posities in Google in de weg staan. Een soort grote broer van een SEO check als het ware.
In dit artikel nemen we je stap voor stap mee door het proces van een effectieve SEO-audit.
Stap 1: Techniek
Een technische SEO-audit richt zich op de technische aspecten van je website (die had je niet aan zien komen toch?) die van invloed kunnen zijn op de rankings in Google. De volgende onderdelen zijn belangrijk bij een technische SEO-audit:
- Crawlfouten: Het is essentieel om de website te controleren op eventuele crawlfouten. Gebruik hiervoor Google Search Console of een crawlfoutentool zoals Screaming Frog of Ahrefs. Kijk in het verlengde hiervan oog naar pagina’s die wel gevonden en/of gecrawld zijn, maar niet geïndexeerd worden
- Sitemap: Zorg ervoor dat de sitemap van jouw website up-to-date is en geüpload is naar Google Search Console.
- Robots.txt: Bekijk de robots.txt-file om te controleren of belangrijke pagina’s of secties van jouw website worden geblokkeerd door zoekmachines.
- Mobile First: Bizar eigenlijk dat dit anno 2023 nog gemeld moet worden, maar er zijn dus nog steeds websites, die niet geschikt zijn voor mobiele apparaten. De meerderheid van de zoekopdrachten vindt plaats op mobiele apparaten, daarom moet je website geoptimaliseerd zijn voor mobiel gebruik. Gebruik Google’s Mobile-Friendly Test om te controleren of je website mobielvriendelijk is.
- Paginasnelheid: Een snelle website is belangrijk voor zowel gebruikerservaring als je rankings. Gebruik tools zoals Google’s PageSpeed Insights, Webpagetest of GTmetrix om de snelheid / Core Web Vitals van je website te analyseren.
Doodzonde natuurlijk als je uren hebt zitten zwoegen op briljante webteksten en dat Google ze dan niet indexeert. Vaak komt dit doordat de content simpelweg niet waardevol genoeg is in de ogen van Google of dat er via interne of externe links te weinig waarde aan de pagina wordt gegeven. Vergeet niet dat Google nog steeds links nodig heeft om content überhaupt eerst te kunnen vinden.
Kijk in die gevallen dus goed naar je interne linkstructuur, je backlinkprofiel en of je content niet beter kunnen verwijderen en redirecten of beter kunt samenvoegen met andere content of uit kunt breiden. Meer over content lees je hieronder.
Stap 2: Content
Content is de kern van je website. Content is nog steeds King en als je je bezoekers geen unieke, relevante content kunt bieden is er voor Google geen reden om je hoog in de rankings te tonen. Doe dus regelmatig een contentaudit en kijk daarbij naar:
- Zoekwoorden en zoekintentie: Controleer of de content op je website aansluit bij de zoekintentie van je doelgroep en of je doelgroep je content kan vinden. Doe ook een zoekwoordonderzoek om te bepalen welke zoekwoorden relevant zijn voor je website en of deze ook in je content terugkomen.
- Duplicate content: Vermijd dezelfde content op meerdere plekken, omdat dit negatieve gevolgen kan hebben voor je SEO. Duplicate content kan leiden tot verwarring bij Google, minder linkwaarde, geen optimaal gebruik van het crawlbudget en een verlies van vertrouwen bij je bezoekers als ze meerdere keren hetzelfde tegenkomen.
- Matige content: De Engelse term is ’thin content’ maar ‘dunne content’ ziet er echt niet uit. Met matige content bedoelen we content die weinig informatie bevat en daarmee afbreuk doet aan de algehele reputatie van je website. Analyseer je website op dit soort content en voeg waar nodig meer informatie toe.
- De kwaliteit van je content: Controleer of de content op je website aansluit bij de zoekintentie / informatiebehoefte van de bezoeker. Controleer ook of je content nog up-to-date is.
Lees alles over een contentaudit
Stap 3: Linkprofiel
Backlinks zijn onmisbaar als je wilt presteren in de zoekmachines. Een link-analyse richt zich op het beoordelen van de kwaliteit en kwantiteit van de backlinks naar je website. Het is belangrijk om een backlink-analyse uit te voeren om eventuele spammy of bad neighbourhood links (slechte links) te identificeren. Hiervoor kun je gebruik maken van tools zoals Ahrefs of Majestic. Bij een analyse van linkprofiel moet je je niet blindstaren op domeinwaarden, maar vooral ook kijken naar relevantie en het anchor text profiel. Domeinwaarden zijn nl. relatief makkelijk te manipuleren.
We zien regelmatig spammy linkprofielen tijdens onze scans. Vooral partijen, die hun SEO hebben laten doen door bureaus met goede verkoopverhalen en daarachter alleen een linkbuild-fabriek. Wat overigens op korte termijn (helaas) nog prima kan werken.
Stap 4: Concurrentie
Je hoeft niet alles zelf te bedenken. Een analyse van de concurrentie kan je waardevolle inzichten geven over je eigen prestaties in vergelijking met die van je concurrenten. Bij het analyseren van de concurrentie kijk je onder andere naar:
- Zoekwoorden: Analyseer de zoekwoorden die je concurrenten gebruiken en vergelijk deze met de zoekwoorden die jij gebruikt. Gebruik hiervoor tools zoals Ahrefs of SEMrush. Misschien ontdek je wel mooie kansen, waar je zelf helemaal nog niet aan gedacht had.
- Content: Analyseer de content van je concurrenten en kijk of ze meer of andere content gebruiken dan je zelf doet. Misschien steken ze de content wel veel informatiever (i.v.m. de ‘helpful content update’) in of juist commerciëler. Het is altijd goed om meerdere concurrenten te analyseren.
- Linkfprofiel: Analyseer het linkprofiel van je concurrenten en kijk of ze bijvoorbeeld backlinks hebben van relevante websites, waar je website nog geen backlink van heeft. Die sites kun je mooi benaderen (outreach). Maar kijk ook of ze bijvoorbeeld anchor texts gebruiken waar je zelf nog niet aan gedacht hebt. Dit alles natuurlijk los van de type links en de aantallen.
Stap 5: (Regelmatig) Aan de slag!
Na het uitvoeren van de SEO-audit is het tijd om een plan van aanpak te maken. Gebruik de informatie uit de audit om een lijst met actiepunten te maken om je SEO te verbeteren. Prioriteer de actiepunten en stel een planning met deadlines en verantwoordelijke personen op om deze acties uit te voeren.
Denk ook niet dat je dit maar 1x per jaar hoeft te doen. We adviseren je dit minstens 2x per jaar te doen met name om te kijken naar indexatie-issues en om een grondige contentaudit uit te voeren. Doe je dit niet, dan haal je gegarandeerd niet het beste rendement uit je SEO-budget.
Geef een reactie