De anchor text (ook wel anchor tag genoemd) is de tekst waar de (hyper)link gekoppeld is oftewel de klikbare tekst. In HTML ziet zo’n anchor text er als volgt uit:
<a href=”https://www.heers.nl/”>De anchor text</a>
Een anchor tekst is altijd klikbaar en op de meeste websites is deze onderstreept en/of heeft het een andere kleur dan de rest van de tekst.
Veelgebruikte typen anchor texts
- de exact match anchor text: als de anchor text exact hetzelfde is als het gewenste zoekwoord van de pagina waar de link naartoe gaat. Dus bijvoorbeeld ‘SEO check‘
- de naked anchor: waarbij de url ook de anchor text is. Dus bijvoorbeeld: https://www.heers.nl/zoekwoorden-onderzoek/
- de partial match anchor: als het zoekwoord deel uitmaakt van de anchor text. Dus bijvoorbeeld ‘Wil je je Google Ads uitbesteden aan ervaren specialisten?‘
- de branded anchor: zoals ‘Heers‘
- de branded + zoekwoord anchor: zoals ‘SEO specialist Heers inhuren‘
- synoniemen: zoals ‘SEO expert’ als je naar de pagina /seo-specialist linkt
- algemene anchors: zoals ‘klik hier’ en ‘meer weten over’.
Belang van de anchor text voor linkbuilding
Een anchor text geeft als het ware aan zoekmachines aan wat voor content er op de pagina te vinden is als de link gevolgd wordt. Doordacht gebruik van anchor texts kan je zeker helpen met betere rankings in Google. Daar tegenover staat dat bijvoorbeeld doorslaan in exact anchor door Google als spam / manipulatie gezien kan worden en je dus juist nekt in het behalen van hogere posities.