Wie met online marketing bezig is kan niet om deze termen SEO en SEA heen. Sommigen halen de termen ook weleens door elkaar. Ze hebben ook beiden met zoekmachine marketing (SEM) te maken en helpen je aan je belangrijke posities in Google of andere zoekmachines zoals Bing (Microsoft), Ecosia en DuckDuckGo.
In dit artikel vertellen je alles over de verschillen tussen SEO en SEA, hoe je ze in kan zetten en waarom je ze in de ideale wereld het liefste combineert. En om te beginnen: Wat is SEO en SEA nou eigenlijk?
Inhoudsopgave
SEM, SEO en SEA: De afkortingen
SEM is de afkorting van Search Engine Marketing oftewel zoekmachine marketing en bestaat uit 2 componenten; SEO (Search Engine Optimization) en SEA (Search Engine Advertising). Het doel van SEM is om zoveel mogelijk relevante bezoekers naar je website of webshop te loodsen.
SEO is de afkorting van Search Engine Optimization (Zoekmachine optimalisatie) en is er om je zo hoog mogelijk in de gratis / organische resultaten van de zoekmachines te krijgen. Lees (werkelijk) alles over SEO op onze pagina “Wat is SEO?“.
SEA is de afkorting van Search Engine Advertising en is gericht op de advertentie-gedeeltes binnen de zoekmachines. Zoals bijvoorbeeld in Google de advertenties in Google Ads boven, onder en (sinds de introductie van de infinite scroll in Google) ook tussen de gratis zoekresultaten.
Wat is het verschil tussen SEO en SEA?
Op de resultatenpagina van Google (de SERP) staan ze praktisch niet ver van elkaar vandaan, maar SEO en SEA verschillen heel duidelijk in inzet én resultaat. Profiteer van die verschillen! Als je weet wat je doet (of láát doen ;)), vullen ze elkaar zo goed aan. Dit zijn de verschillen:
De plaats in de customer journey
Hier ben je bekend mee als er een strategie achter je online marketing activiteiten zit. Waar SEO pagina’s eerder informeren en ‘warm maken’, richt een advertentie zich direct op sales, kliks en keiharde conversie. Bekend met het See, Think, Do, Care-model van Google? SEO richt zicht in dat geval meer op de See- en Think-fases, terwijl advertenties vaker inspelen op de Do-fase. Geen of-of dus voor SEO en SEA, maar door verschillende fases in de customer journey juist en-en.
Het aantal kliks dat SEO en SEA gemiddeld krijgt
Ruim 71% van alle kliks in Google gaat naar een organisch resultaat (SEO) op de eerste pagina. En Ads? 15%! Je hoeft geen specialist te zijn om te zien dat de kans op een klik groter is in de organische resultaten. Máár: als je niet in de organische top 5 staat (maar dus verder naar beneden), is de kans op winnen drastisch lager. Met SEO is het dus een kwestie van Go big or go home. En Heersen? Heersen valt duidelijk onder ‘go big’.
Zichtbaarheid: snel en betaald vs. na inspanning en ‘gratis’
Met SEA ben je snel zichtbaar, maar betaal je wel voor iedere keer dat er iemand op de advertentie klikt. Zodra je stopt met adverteren, ben je direct niet meer zichtbaar in Google. Korte termijn resultaat. Iets slechts? Nee, gewoon een feit. We zien wel regelmatig partijen, die volledig afhankelijk van SEA zijn geworden en jaar op jaar meer advertentiebudget op moeten hoesten (dat Google eenzijdig de klikprijzen met 5% heeft verhoogd in 2023 helpt ook niet).
Kliks vanuit de organische resultaten kosten niets, maar voor kliks zijn goede SEO-posities nodig. En die behaal je bij een transparant SEO bureau niet zomaar in een paar dagen! 😉 Voor niets komt de zon op, of trap je in een bureau met black-hat praktijken. Voor keihard en blijvend SEO-resultaat is continu werk nodig: aan de techniek, de content en de autoriteit van je website.
Niet SEO vs. SEA, maar SEO en SEA combineren
Mocht je bovenstaande info gelezen hebben, dan kun je de hamvraag misschien zelf al wel beantwoorden. Waarom zijn SEO en SEA juist sámen zo’n winnend team? Hier gaan we:
Conversiedata uit Ads gebruik je slim voor SEO
In Ads kun je goed zien welke zoektermen het best converteren. Wat dat betekent voor SEO? Een zoekterm die in Ads veel kliks en conversies oplevert, is ook een goed zoekwoord om te testen in bijvoorbeeld de meta description van je SEO-landingspagina. Verhoog je CTR in 3, 2, 1…
Je weet nu door welke zoektermen zoekers getriggerd worden. To do? Info die aansluit op die zoekvraag verwerken op je landingspagina. Zo voorkom je dat bezoekers wél verleid worden door je SEO resultaat, maar door de niet matchende inhoud op je pagina alsnog teleurgesteld achterblijven. Pogo-sticken levert geen conversie op. Een kwalitatieve landingspagina zorgt trouwens ook in Ads voor een hogere kwaliteitsscore. Zeiden we al niet iets over dat SEO en SEA elkaar perfect kunnen versterken? 😉
Even inhoudelijk, want Heersen is kennis delen. Haak je alsnog af? Bel ons dan gewoon even om het voor je te regelen. Wel inhoudelijk leren? Bij dezen!
Conversiedata uit SEA gebruiken om je SEO te verbeteren
- DSA campagnes. Met Dynamic Search Ads (DSA)-campagnes geef je Google de ruimte om zelf advertenties samen te stellen. Dit doet Google op basis van zoektermen op je website waar je nog niet op adverteert. Het resultaat? Zoektermen waar je zelf nog niet aan gedacht had, maar die wel relevant en (als je het goed doet) converterend zijn. Weer een stap dichter bij Heersen met SEO!
- Broad match campagnes. Een andere slimme manier om je zoektermenhorizon te verbreden. Google vertoont je advertenties ook bij zoektermen die sterk lijken op de zoektermen die je zelf hebt opgegeven. Denk aan synoniemen of long tail zoekopdrachten met extra woorden voor, tussen of na je zelfgekozen zoektermen. Ook de resultaten van een broad match campagne kunnen je zomaar op pareltjes van zoektermen brengen die zowel vanuit SEA als vanuit SEO conversie kunnen opleveren.
Heersen met SEA begint bij een SEO-proof website
Een stevige SEO-basis (zo’n website waar content, techniek en autoriteit alle drie op orde zijn) is direct een goede basis voor Google Ads. Werkt je website goed, staat de gebruiker centraal én bied je relevante content? Dan heeft dit een positieve invloed op je kwaliteitsscore voor Google Ads. Die kwaliteitsscore is een van de 6 factoren in Google Ads die de uiteindelijke positie van een advertentie bepaalt in de SERP.
Waar jij staat….., staat je concurrent niet
Een open deur, maar wel een waardevolle. Als je website in de SERP een advertentieplek én een goede (!) organische positie bezet houdt, dan is dat minder plek voor je concurrent om zichtbaar te zijn, kliks te krijgen en omzet te genereren. Door in te zetten op zowel SEO als SEA heb je een grotere share of search en verdrijf je je concurrent van converterende posities in de zoekmachine. Dat is pas winnen.
Meer zichtbaarheid in de SERP = meer vertrouwen
Je creëert vertrouwen bij de zoeker als zowel met SEO als met SEA zichtbaar bent. Je komt geloofwaardiger over. Naast het feit dat je daadwerkelijk meer plek inneemt in de zoekresultaten en dus beter zichtbaar bent, is het dus psychologisch gezien ook interessant om zowel op SEO- als op SEA-vlak te scoren.
Zoekers converteren eerder als ze je al ‘kennen’
Of het nu bewust of onbewust is: bij zoekers die je website of merk eerder al hebben gezien, is de kans veel groter dat ze klikken én conversie opleveren. Een SEA-positie waarin je merknaam duidelijk naar voren komt, kan dus ook later nog zorgen voor Heersend resultaat. Je zoeker herinnert zich je merknaam en klikt daardoor op je website in de SEO-resultaten. Wat dat concreet betekent? Een grotere kans dat hij zijn winkelmandje op je website vult of een offerte aanvraagt.
Hierbij kun je natuurlijk ook retargeting via Google Ads inzetten als bezoekers via SEO op je website terecht zijn gekomen.
En wat als je wel een keuze moet (of wil) maken tussen SEO en SEA?
De hamvraag: waar investeer je als eerst in, of waar investeer je überhaupt in? Goede vraag, want je marketingbudget is niet eindeloos. Je hebt al meerdere keren een ROI uitgerekend maar toch blijven er twijfels.
De voordelen van SEA
- Snel resultaat, je kunt al binnen 24 uur kliks naar je website realiseren
- De ROI is veel duidelijker te berekenen dan bij SEO
- Je betaalt alleen voor relevante kliks (tenminste, als je het goed doet en niet teveel naar Google zelf luistert ;))
De voordelen van SEO
- SEO is toekomstvast werken aan de autoriteit van je website
- Op lange termijn is de ROI van SEO in bijna alle gevallen beter dan die van SEA
- Met SEO heb je via content / longtails veel meer ‘bijvangst’ qua bezoekersaantallen
- Er klikken meer mensen op de organische resultaten dan op de advertenties
Onze ervaring is vaak dat SEA beter werkt bij ‘simpele’ producten waar weinig tot geen echte informatiebehoefte is vanuit de doelgroep en dat SEO beter werkt als het gaat om diensten, waarbij de doelgroep een flinke informatiebehoefte heeft. Maar uiteindelijk gaat het niet om ervaring, maar om data. Dus meten, meten en nog eens meten.
SEO en SEA: verdeel en Heers
Wij doen er alles aan om beide disciplines zó in te zetten dat we meer leads en meer omzet uit hetzelfde of zelfs minder budget halen. We doen het er niet een beetje bij. We combineren het ook niet met allerlei andere (online) marketing fratsen. We focussen ons volledig op content, SEO en SEA zodat je echte resultaten boekt. Daar zit het stukje specialisme.
Geef een reactie