Google E-A-T was al jaren een begrip in SEO-land, maar we snappen bij Heers heel goed dat niet iedereen SEO zo leuk vindt als wij dat doen. Dus de kans dat je al van de extra E in Google E-E-A-T gehoord hebt is niet zo heel groot. Vandaar dit uitgebreide artikel om je op de hoogte te brengen van dit belangrijke principe van Google en de update van december 2022.
Sinds december 2022 is het E-E-A-T (ook wel Double E-A-T genoemd) in plaats van E-A-T, dus met een extra E. Die extra E staat voor Experience.
Inhoudsopgave
Wat is Google E-E-A-T?!
E-A-T was de afkorting voor Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness (of in het Nederlands Expertise, Autoriteit en Betrouwbaarheid). Daar is dus Experience bijgekomen. E-E-A-T is een belangrijk principe voor Google om websites te ranken op basis van kwaliteit. Het is eigenlijk de nieuwe benaming voor wat Google vindt waar een goede website aan moet voldoen. Je vindt het terug in de Search Quality Guidelines van Google (pagina 26 van de .pdf bij het updaten van dit artikel op 10-05-2023).
Experience
Hier gaat het vooral om de persoonlijke ervaring, die de schrijver heeft met het onderwerp waarover hij / zij schrijft. Dus aangezien ik al ruim 20 jaar met SEO bezig ben en er al 10 jaar over schrijf voldoet dit artikel wel aan de 1e E. Ga ik echter schrijven over hersenchirurgie, dan zal Google dat echt wel anders beoordelen.
In dit specifieke geval voldoe ik natuurlijk aan beide E’s en sowieso de T 😉
Expertise
Dit gaat niet alleen om het schrijven van goede inhoudelijke stukken, maar het is ook van belang dat de schrijver van de content als expert gezien wordt.
Wat betreft de content gaat het om content die aansluit bij de zoekintentie / informatiebehoefte van de bezoekers. Content die daarop aansluit zou het volgens Google beter moeten doen in de rankings (let op: vooralsnog is Google slechter in het Nederlands dan Engels).
Daarnaast is in tegenstelling tot wat velen schrijven vakjargon voor Google gewenst, ondanks dat je lezers wellicht anders zoeken / willen. Vakjargon toont aan Google dat de schrijver expertise heeft als het gaat over het onderwerp van het artikel.
Ook gaat Google er vanuit dat iemand die veel heeft gepubliceerd over een bepaald onderwerp op verschillende domeinen een expert is. En ja, dit is natuurlijk ook weer makkelijk te manipuleren door bijvoorbeeld artikelen ’te kopen’ op gerenommeerde websites.
Regelmatig nieuwe content laat aan Google (en natuurlijk ook je bezoekers) zien dat je up-to-date bent qua kennis. Dit speelt dus ook mee in de waardering van Google voor je website / content.
Autoriteit
Er is voor Google nog steeds maar 1 echte manier op te autoriteit van een website te bepalen, namelijk de kwaliteit van het linkprofiel. Websites die hoogwaardige content produceren, genereren op een natuurlijke wijze backlinks. De meeste bedrijven hebben echter simpelweg niet de kennis en tijd om goede content te creëren.
Wat geldt voor Expertise, geldt ook voor Autoriteit. Gepubliceerd worden op gerenommeerde websites met een linkje naar jouw website helpt je aan autoriteit. Het gaat dus zeker niet om zoveel mogelijk websites, want Google wordt steeds beter in het herkennen van goede links ten opzichte van crappy links.
Naast het linkprofiel kun je qua autoriteit denken aan:
- reviews (bij voorkeur via een door Google erkende partij zoals The Feedback Company)
- keurmerken
Betrouwbaarheid
Zaken die bijdragen aan de betrouwbaarheid van je website zijn bijvoorbeeld een SSL certificaat (https://), uitgebreide contactgegevens op je website en net als bij autoriteit zaken als reviews / referenties.
Ook zaken als een uitgebreide privacy policy en voor webshops bijvoorbeeld een uitgebreide beschrijving van de retour policy werken mee aan de betrouwbaarheid.
Maar ook hier haalt Google een deel van de waardering weer uit het linkprofiel. Hoe meer links van websites die Google al ‘betrouwbaar’ vindt naar jouw website toe, hoe betrouwbaarder je eigen website wordt voor Google. Domeinwaarden die je hiervoor goed kunt gebruiken zijn Trust Flow en Trust Ratio van Majestic.
Google E-E-A-T is net offline
In de offline wereld neem je toch ook meer aan van een expert en/of iemand die je betrouwbaar over vindt komen? Voor Google is het E-A-T principe niet heel anders. Zorg (gewoon) dat je betrouwbaar bent, je kennis deelt en de antwoorden geeft waar je bezoeker naar op zoek is. Het is allemaal geen rocket science. Maar je als je er niet actief mee bezig bent of blijft, kun je de hoge rankings in Google wel vergeten.
Pieter zegt
Goed stuk, duidelijk, helder.
Roderick zegt
Dank je!