Dat Google zo nu en dan eens een impactvolle update of een nieuwtje heeft, is inmiddels geen verassing meer. Zo ook de term Your Money or Your Life (YMYL), in het leven geroepen door Google zelf. Google heeft altijd al een imago met een mysterieus randje gehad en zal het geheime recept van online succes niet zomaar vrijgeven. Of toch wel? Je kunt zelf uitvogelen wat deze term inhoudt door 175 pagina’s van de Search Quality Raters Guidelines te lezen, of door er een korte recap van te lezen in dit blog.
Wat betekent deze term nu eigenlijk, heeft het effect op online vindbaarheid en is het iets waar jij rekening mee moet houden? Uiteindelijk heeft het er alles mee te maken dat Google zich steeds meer aan het richten is op kwaliteit en betrouwbare content op websites.
Inhoudsopgave
Wat betekent Your Money or Your Life?
Dat dit ‘je geld of je leven’ betekent had je waarschijnlijk al bedacht, maar we kunnen ons voorstellen dat er niet gelijk een belletje gaat rinkelen. Your Money or Your Life is voor veel online marketingstrategieën zeer belangrijk. Google beschrijft zelf dat het om een methode gaat om de kwaliteit en betrouwbaarheid van pagina’s met een grote impact in kaart te brengen. Dit gaat onder andere om pagina’s met betrekking tot gezondheid, welvaart, financiën en om pagina’s die impact kunnen hebben op een bezoeker.
In tegenstelling tot ‘gewone’ websites wordt er dus meer verwacht van pagina’s die in het teken staan van onder andere financiën, juridische informatie of medisch advies. Ben je werkzaam bij een bank, advocatenkantoor of een medische instelling? Reken er dan maar op dat Google een oogje in het zeil houdt en de website regelmatig bekijkt om te na te gaan of informatie en adviezen kloppen.
Wanneer valt een pagina onder Your Money or Your Life?
Helaas is de YMYL-methode niet direct te herkennen door een labeltje op een pagina van een website. Je weet dus nooit honderd procent zeker of dat jouw website ook onder deze term valt. Wil je toch weten of er een kans is dat pagina’s op jouw website hier afhankelijk van zijn? Check dan of jouw website (of pagina) onder één van de de volgende branches valt:
- Financiële branche: informatie of adviezen op je website.
- Medische branche: advies en informatie over alles dat betrekking heeft tot gezondheid.
- Branches waar sprake is van een online aankoop, zoals webwinkels maar ook banken.
- Branches waarbij er juridische informatie wordt gegeven.
- Burgerzaken: alles wat te maken heeft met wetgeving, beleid en gemeentelijke zaken.
- Nieuws en evenementen.
Als jouw website onder een van de bovenstaande branches valt, is de kans groot dat de website ook afhankelijk is van Your Money or Your Life. Helemaal zeker weten doe je dit nooit, maar zolang jouw website te maken heeft met gezondheid, geluk, veiligheid, financiën of juridische zaken kun je ervan uitgaan dat de kwaliteitsscore van je website wordt bepaald door middel van de Your Money or Your Life methode van Google.
Het effect op SEO
Of Your Money or Your Life effect heeft op SEO? Ja, zeker. Heb jij een website in één van de bovenstaande branches en doe je er weinig aan om de kwaliteit van belangrijke pagina’s te bewaken? Grote kans dat Google je afstraft en je website daardoor minder goed rankt. Niet heel gek, want branches die informatie en adviezen hebben over onderwerpen zoals geld en gezondheid hebben effect op de bezoeker.
Stel je voor dat iemand op basis van jouw verkeerde informatie een keuze maakt en vervolgens in de problemen komt, dat wil je niet. Kwalitatieve en betrouwbare informatie op websites die invloed hebben op bezoekers worden beloond met een hogere ranking in de SERP.
E-E-A-T als onderdeel van Your Money or Your Life
Your Money or Your Life wordt vaak in één zin genoemd met de term E-E-A-T. Dit is niet voor niets, want deze twee staan nauw met elkaar in verbinding. Volgens de Search Quality Raters Guidelines van Google werkt Your Money or Your Life volgens de E-E-A-T (Experience, Expertise, Authority en Trustworthiness) methode. Als het om content gaat wordt dit vaak YMYL content genoemd, maar eigenlijk zou je E-E-A-T natuurlijk voor alle content aan moeten houden.
Ben jij tot de ontdekking gekomen dat er op jouw website nog werk aan de winkel is op het gebied expertise, autoriteit en geloofwaardigheid? Dan is het tijd om de kwaliteit van belangrijke pagina’s te verbeteren door middel van links en reviews, maar het allerbelangrijkste: creatieve, unieke én betrouwbare content.
Zo wordt de Your Money or Your Life kwaliteit bepaald
Nu je meer weet over Your Money or Your Life, vraag je je waarschijnlijk af waar Google nu precies op let (want jij wil natuurlijk die hoge rankings pakken en je concurrenten verslaan). Dit hebben we voor je op een rijtje gezet.
YMYL content, want Content is nog steeds King
“Content is King”: nog steeds (en nog heel lang) de keiharde waarheid. Google laat je niet meer wegkomen met enkel de zoekwoorden op de juiste plaatsen in de tekst zetten. Dit geldt al helemaal voor Your Money or Your life. Vooral de kwaliteit en de hoeveelheid content rondom een onderwerp is belangrijk. Heb je een website met een breed onderwerp dat betrekking heeft tot financiën, gezondheid of een van de andere eerdergenoemde branches? Dan kun je het best gebruik maken van content pillars en clusters.
Autoriteit en reputatie
Google hecht veel waarde aan expertise, kennis en autoriteit. Hiermee komt een website betrouwbaarder over en is de kans op het verstrekken van de juiste informatie groter. Ook positieve beoordelingen en reviews vallen goed bij Google.
Wat is het doel van de website?
Doet de website waar het voor bedoeld is: de bezoeker geven wat hij of zij wil? Relevante en betrouwbare informatie is hierbij key. Bijkomend is dat Google bij Your Money or Your Life websites ook kijkt naar de functionaliteit van het design. Leidt het niet af en draagt het bij aan het behalen van het doel van de bezoeker?
Updaten en onderhouden
Regelmatig onderhouden en updaten, daar is Google dol op en beloont dit dan ook. Vooral bij websites die onder Your Money or Your Life vallen. Zijn er belangrijke veranderingen in de informatie of adviezen op een website? Dan wil Google dat je dit tijdig aanpast, zodat alles blijft kloppen. Ook wordt Google blij van regelmatig nieuwe artikelen en blogs op een website.
Bedrijfsinformatie
Last but not least, Google ziet graag dat je bedrijfsinformatie overal op je website toegankelijk maakt. Het liefst ziet Google daarom overal een link naar een contactpagina of een over ons pagina.
YMYL content: Hoe blijf je bij?
Google is geen makkelijke als het gaat om rankings, maar dit is met een reden. Het hoofddoel van de zoekmachine is om bezoekers precies te geven wat ze willen: antwoord op hun vragen en zoekervaringen verbeteren. Het is niet eenvoudig om alle updates en nieuwtjes van Google bij te houden en te ontrafelen. Waarschijnlijk komen we er nooit écht achter wat het geheime recept is. Toch zijn er SEO specialist inhuren en content schrijvers die aardig in de buurt komen en wel degelijk heersende rankings in Google halen (en behouden).
Your Money or Your Life en E-A-T zijn termen die we nog vaak voorbij gaan horen komen in de online marketing wereld. Het einde van nietszeggende stukken content die puur op belangrijke zoekwoorden ranken lijkt in zicht. Google krijgt steeds meer liefde voor goede, betrouwbare en unieke content en gaat dit steeds meer prioriteit geven. Ben jij daar klaar voor? Wij kunnen je op weg helpen met je Your Money or Your Life pagina’s.
Geef een reactie