• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud

HEERS

  • Home
  • Diensten
  • Cases
  • Over ons
  • Blog
  • Contact

Google wil meer en meer snelheid, maar waarom?

Roderick
Online Marketeer
23 mei 2018
Leestijd: 4 minuten
219

Google schreeuwt al jaren dat snelheid belangrijk is. Snelheid is een rankingfactor als het gaat om zoekmachine optimalisatie. Begin dit jaar kondigde Google de Speed Update aan, die vanaf juli 2018 trage websites in de mobiele rankings af gaat straffen. Voor de desktop is snelheid al langer een belangrijk signaal. Dus als hoge rankings in Google belangrijk voor je zijn dan moet je dus zorgen dat je website snel laadt.

Maar waarom is die snelle website nou zo belangrijk volgens (of voor) Google?

Inhoudsopgave

  • Gebruikerservaring
  • Snelheid en bouncerate
  • Laadtijd van uhhh, hoeveel seconden?
  • Kosten! Misschien wel de belangrijkste drijfveer
  • Dit weten de meeste ‘seo specialisten’ niet
  • Do you feel the need?

Gebruikerservaring

Uiteraard is de belangrijkste reden voor de ‘Need for Speed’ een betere gebruikerservaring. Of het nou gaat om trage 3G netwerken in derdewereldlanden of het ontbreken van een lekker netwerk midden in de polder, Google wil dat mensen altijd en overal snel bij de juiste informatie kunnen. Google kiest dus voor de gebruiker en snelheid is daarin essentieel, punt.

Snelheid en bouncerate

Google kan wel leuk snelheid eisen, maar vinden gebruikers dat eigenlijk wel zo belangrijk? Dat snelheid daadwerkelijk gewaardeerd wordt door gebruikers laat een onderzoek van Pingdom zien. In onderstaande tabel kun je de onderzochte relatie tussen bounce rate en laadtijd keurig zien. Nou is bounce rate zoals we inmiddels (allemaal?) weten geen rankingsfactor, maar deze geeft een goede indicatie van hoe bezoekers je website waarderen.

snelle websites

Laadtijd van uhhh, hoeveel seconden?

Uit hetzelfde onderzoek blijkt dat de gemiddelde laadtijd van een website zo’n 3,21 seconden is. Veel partijen zeggen dat je voor een laadtijd van minder dan 2 seconden moet gaan. Maar soms wil je op een pagina gewoon wat meer beeld en scripts kwijt. Je moet in zo’n geval dus de afweging maken of je de prioriteit geeft aan snelheid of bijvoorbeeld veel beeld om je bezoeker te verleiden of tientallen scriptjes om gebruikersdata in kaart te brengen. Keuzes, keuzes, keuzes ..

Kosten! Misschien wel de belangrijkste drijfveer

Volgens een Environmental Report van Google leverden de datacenters van Google in 2016 3,5 keer meer computerkracht dan vijf jaar daarvoor met dezelfde energie. Google gebruikt net zoveel energie als de stad San Francisco (in 2015 een gebruik van 5,7 terawatt) wat 2x zoveel energie was als in 2011. Die energie moet natuurlijk betaald worden… die kosten drukken door minder energie kwijt te zijn aan het crawlen en indexeren van websites staat natuurlijk gewoon op de agenda van de financiële mensen bij Google…

Al zullen ze bij Google natuurlijk zeggen dat het gaat om het terugdringen van de belasting op het milieu 😉

Dit weten de meeste ‘seo specialisten’ niet

Google werkt met een crawl budget (weet je niet wat dat is, lees dan hier onze uitleg). Hoe sneller en beter je website te doorgronden is door Google, hoe beter. Is je website bijvoorbeeld te traag of loopt Google vast, dan wordt wellicht niet heel je site doorgenomen.

Een gangbare gedachte over de toekenning van het crawl budget is nog steeds dat het budget bepaald wordt door de autoriteit van de afzonderlijke pagina’s op je website. Dus, het is belangrijk hoe MOZ de Pagina Autoriteit (PA) van je webpagina’s ziet (ben je hier niet mee bekend? neem dan zeker contact met ons op!). Websites met een hogere PA krijgen een groter crawl budget toegekend. Concreet zorgt dit ervoor dat Google je website beter en vaker crawlt.

Oh, en als je dan een stapje verder denkt, helpt linkbuilding je dus niet alleen aan hogere rankings in Google omdat je autoriteit daardoor hoger wordt, maar zorgt het ook voor een hoger crawl budget.

Do you feel the need?

Als je zowel je gebruikers als Google tevreden wilt houden moet je dus blijven werken aan de snelheid van je website. Een voorzichtige voorspelling (hou me er gerust aan over 2-3 jaar): Websites op basis van WordPress, gehost op het cloud platform van Google en gebruikmakend van AMP krijgen voorrang in de rankings.

Delen

Likes

19

Onderwerp Conversie, Webdesign, Zoekmachine optimalisatie

Wil jij ook een snellere website?

Neem contact met ons op!
Roderick
Online Marketeer

Roderick is één van de meest ervaren online specialisten van Nederland en helpt je gegarandeerd aan meer traffic en conversie.

Lees Interacties

Reacties

  1. Jan Hobo zegt

    23 mei 2018 om 17:21

    We zijn het niet vaak oneens, maar wat betreft die voorspelling: dat gaat ‘m niet worden ouwe! 😉

    Beantwoorden
    • Roderick zegt

      23 mei 2018 om 17:23

      We gaan het zien, lijkt me ook wel een keer grappig om er naast te zitten 😉 Wat gaat het wel worden dan?

      Beantwoorden

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Op zoek naar?

  • Een SEO bureau
  • Een SEO specialist
  • Een SEA specialist
  • Een SEO tekstschrijver

Concreet

  • SEO uitbesteden
  • Linkbuilding uitbesteden
  • SEO teksten laten schrijven
  • Google Ads uitbesteden (SEA)

Info

  • Team / Vacatures (3)
  • Support / Begrippenlijst
  • Privacy Policy
  • Algemene voorwaarden
Online Marketing Bureau Heers

Vraag direct een online marketing offerte aan.

begin met Heersen