• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud

HEERS

  • Home
  • Diensten
  • Cases
  • Over ons
  • Blog
  • Contact
  1. Heers.nl
  2. Begrippenlijst
  3. Bounce Rate

Bounce Rate

Wat is bounce rate (bouncepercentage) en wat moet je ermee? Bounce rate is een term die Google gebruikt in Google Analytics. Een ‘bounce’ is een sessie (bezoek) waarbij slechts 1 pagina van de website geladen wordt. Deze sessies hebben een duur van 0 seconden, omdat er na de 1e klik geen interactie meer is en Google dus niets kan meten binnen de website.

Is een hoge bounce rate slecht?

Een hoog bouncepercentage is in de meeste gevallen wel een signaal dat je website niet aansluit bij de verwachtingen van de bezoeker. Maar als alle relevante content op 1 pagina staat bijvoorbeeld een blogartikel en je niets anders van die bezoeker wilt kan je dus een hoge bounce hebben, maar wil dat niet zeggen dat je bezoeker ontevreden is. Of denk bijvoorbeeld aan een advertentie in Google die landt op een landingspagina, waarbij het enige doel is dat de bezoeker je gaat bellen. Als die bezoeker dan het telefoonnummer intypt heb je een hoge bounce, maar wel je doel bereikt.

Je bounce rate verlagen

Begin eerst met het grondig in kaart brengen van je bounce rate vanuit verschillende invalshoeken in Google Analytics zoals:

  • Het rapport Doelgroepoverzicht waar het totale bouncepercentage voor je site wordt vermeld.
  • Het rapport Kanalen waar het bouncepercentage vermeld wordt voor elke kanaalgroepering.
  • Het rapport ‘Alle verkeer’ waar het bouncepercentage vermeld wordt voor elke combinatie van bron en medium.
  • Het rapport ‘Alle pagina’s’ waar het bouncepercentage vermeld wordt voor individuele pagina’s.

Op die manier kun je zien op de hoge bouce rate over heel de website terug is te zien of slechts op enkele pagina’s en ook of de hoge bounce voor ieder kanaal geldt of bijvoorbeeld alleen voor bezoekers vanuit social media.

Ook zou je de bounce rate per zoekwoord vanuit Google Ads kunnen zien en dus af kunnen leiden of de zoekintentie van de gebruiker aansluit bij de (content op je) pagina.

Op die manier kun je bepalen waar er verbeteringen nodig zijn. Ligt het aan je content, de laadtijd, de zoekintentie, de kwaliteit van de bezoekers via een bepaald kanaal?

Ook kun je doelen instellen zoals het kopiëren van tekst, afspelen van video’s of klikken op een e-mail of telefoonnummer. Die acties kunnen dan wel in Google Analytics gemeten worden.

Fabel: Bounce rate is geen SEO ranking factor

Veel beginnende / onwetende SEO’s roepen nog weleens dat een hoge bouce rate slecht is voor je SEO. Er zijn 2 belangrijke redenen waarom dit niet zo is:

  1. Niet iedereen gebruikt Google Analytics. Wat Google zonder Analytics wel kan meten is pogo-sticking en dwell-time.
  2. Door het instellen van doelen / events in Google Analytics kun je de bounce rate zelf beïnvloeden.

Uiteraard blijft een hoge bounce rate altijd wel een signaal om de performance van je website of de kwaliteit van je bezoekers eens goed onder de loep te nemen.

Als je iemand inhuurt voor je SEO en die zegt dat een hoog bouncepercentage slecht is voor je organische vindbaarheid wordt het hoog tijd contact op te nemen met een echte SEO specialist.

Algemeen

Inbound marketing

Toptaken

Above the fold

Omnichannel marketing

UTM tags

Multichannel marketing

Growth hacking

Structured data

Begrippenlijst

Op zoek naar?

  • Een SEO bureau
  • Een SEO specialist
  • Een Google Ads specialist
  • Een online marketing specialist
  • Een SEO tekstschrijver

Concreet

  • SEO uitbesteden
  • Linkbuilding uitbesteden
  • SEO teksten laten schrijven
  • Blogs laten schrijven
  • Google Ads uitbesteden (SEA)

Info

  • Team / Vacatures
  • Begrippenlijst / Kennisbank
  • Support
  • Privacy Policy
  • Algemene voorwaarden
Online Marketing Bureau Heers

Vraag direct een online marketing offerte aan.

begin met Heersen