Op 23 juni 2014 schreef ik al een artikel over de samenhang tussen SEO en conversie. Hierin gaf ik aan dat de beste weg naar conversie een goede gebruikerservaring (vaak afgekort als UX (User Experience)) is. Omdat conversie steeds belangrijker wordt ga ik in dit artikel in op diverse manieren waarop SEO en UX samengaan als het om conversie gaat.
Inhoudsopgave
Content voor de gebruiker
In de richtlijnen voor webmasters geeft Google aan dat webpagina’s gemaakt moeten worden voor de gebruiker en niet voor de zoekmachines. Aansluitend betekent dat dat content geschreven moet worden voor de gebruikers en niet voor de zoekmachines. Minder focus op zoekwoorden dus in je webteksten en meer op het helpen van je bezoekers. Bijvoorbeeld met het vinden van het juiste product, het beantwoorden van vragen etc..
Zoekwoorden helemaal loslaten is echter niet wenselijk. Je wilt toch nog steeds weten of de onderwerpen waarover je schrijft wel leven binnen je doelgroep en er dus daadwerkelijk op gezocht wordt (zoekvolume).
Leesbaarheid
Bezoekers willen content makkelijk kunnen lezen, dus waardeert Google het als je je best doet om het je bezoekers zo makkelijk mogelijk te maken. Denk hierbij aan:
- korte tekstblokken;
- kort zinnen;
- lekker lopende zinnen (dus niet volgepropt met zoekwoorden).
- groot (en geschikt) lettertype;
- bullet lists.
Visueel aantrekkelijk
Mensen nemen visuele content vaak makkelijker op dan tekst. Je tekst verrijken met visuele content wordt dan ook zeer gewaardeerd door je bezoekers (en dus door Google). Bovendien bepaalt het design van je website / pagina vaak ook of bezoekers zich überhaupt wel in je tekst gaan verdiepen.
Een SEO specialist kan visuele content weer optimaliseren voor Google. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de alt text of het optimaliseren van YouTube videos.
Usability
Het is niet alleen het design wat de UX bepaalt, maar zeker ook de functionaliteit van een website. Denk aan gemakkelijk navigeren door een duidelijk menu, een goede interne link-structuur en duidelijke buttons.
Ook zijn zowel UX als SEO specialisten het eens over het belang van snelle laadtijden van een website. Trage websites hebben minder conversie omdat bezoekers simpelweg afhaken als een website te traag is. Dat is ook de reden dat Google snelheid als ranking factor is gaan gebruiken.
Toegankelijkheid is ook een belangrijke factor voor zowel UX als SEO. Denk hierbij aan responsive webdesign, maar ook aan bijvoorbeeld de Webrichtlijnen.
Conversie, SEO en UX
Zowel UX als SEO zouden als uitgangspunt conversie moeten hebben. Het is SEO dat zorgt voor zoveel mogelijk relevante bezoekers en het is UX dat zorgt dat die relevante bezoekers de website verder induiken en over gaan tot conversie.
Geef een antwoord