We deden al zoekmachine marketing voor

  • online marketing bureau voor Luxaflex
  • seo tekstschrijver
  • seo uitbesteden

Het verschil tussen organische resultaten en adverteren

Het doel van beiden disciplines is verkeer realiseren naar websites, maar er zijn flinke verschillen. We noemen ze hieronder:

  • Kosten: Bij zoekmachine adverteren betaal je per klik. Deze kosten zijn voor een groot deel afhankelijk van de concurrentie op een zoekwoord. Bij zoekmachine optimalisatie zijn er geen directe kosten, maar in pittige branches ontkom je er niet aan om een SEO specialist of SEO bureau te betalen om je naar die topposities in de organische resultaten te helpen.
  • Termijn: Adverteren in zoekmachines kan je binnen 24 uur aan leads of omzet helpen. Ideaal dus voor de korte termijn. Scoren in de organische resultaten van Google kost vaak weken of zelfs maanden tijd voor je resultaat ziet. Korte termijn vs. lange termijn dus.
  • Duurzaamheid: Stoppen met betalen voor je advertenties betekent direct een einde aan de leads en omzet via dat kanaal. Investeren in zoekmachine optimalisatie kan zorgen voor meer verkeer op langere termijn, zelfs als je er niet meer in investeert zul je er nog de vruchten van plukken.
  • Controle: Adverteren betekent controle over hoe je bedrijf, product of dienst getoond wordt in de zoekresultaten. Binnen de organische resultaten neemt Google regelmatig het heft in eigen handen door bijvoorbeeld je SEO titel en meta beschrijving niet over te nemen van je instellingen.
  • Conversie: Bij advertenties haal je doorgaans een beter rendement als de producten simpel te begrijpen zijn door consumenten. Is er bij de consument meer behoefte aan (achtergrond)

Bij Heers geloven we overigens heilig in de combinatie van SEO en SEA voor het beste resultaat. Lees meer daarover in ons blog “Verdeel en Heers: daarom verdeel je je marketingbudget over SEO en SEA“.

De voordelen van zoekmachine marketing

Zoals gezegd gebruiken de meeste Nederlanders een zoekmachine als start van hun zoektocht naar een product, dienst of bedrijf. Dit doen ze zelfs als de uiteindelijke aankoop offline wordt gedaan (het zogenaamde ROPO-effect). Bedrijven, die willen groeien, ontkomen dus bijna niet aan zoekmachine marketing. Hieronder de belangrijkste voordelen van zoekmachine marketing:

  • Gerichte targeting: Je kan specifiek op doelgroepen targetten, maar via zoektermen ook op zoekintenties.
  • Meetbare resultaten: Van vertoningen in de zoekresultaten t/m interacties op je websites. Vrijwel alles is te meten
  • Onafhankelijk van budget: Iedereen kan doen aan zoekmachine marketing, of je nou veel of weinig online marketingbudget hebt.
  • Korte en lange termijn: Morgen al verkeer realiseren naar je website of over jaren ook nog. Zoekmachine marketing helpt je op de korte en lange termijn.
  • Meerdere doelen: Zoekmachine marketing draagt bij aan zowel naamsbekendheid en leads als daadwerkelijke omzet.

Zoekmachine marketing kosten

Je kan uiteraard zelf het budget voor je zoekmachine marketing bepalen, maar aan de onderstaande zaken moet je denken als je je zoekmachine marketing kosten in kaart wilt brengen:

  • Je advertentiebudget (gebaseerd op je doelstellingen en de kosten per klik)
  • Schrijven van webteksten
  • Budget voor media-inkoop / linkbuilding
  • Analyses (concurrentie-en zoekwoordenanalyse bijvoorbeeld)
  • Realiseren van flitsende banners (voor display-advertising)
  • Opleiden van personeel (als je zoekmachine marketing zelf wilt doen)
  • (technische) Aanpassingen aan de website

Meer weten over zoekmachine marketing

Neem contact op
Roderick - online marketing bureau HeersRoderick van StratenSenior zoekmachine marketing specialist

Roderick kent alle ins en outs van Google en weet als geen ander wat er nodig is om je website bovenaan in Google te krijgen.

Zoekmachine marketing uitbesteden

Op zoek naar degelijk zoekmachine marketing advies? Neem contact met ons op en voor je het weet zit je om de tafel (of in een Teams call) met één van onze zoekmachine marketing specialisten.