Nu inmiddels ruim 90% van alle Nederlanders een zoektocht naar een product, dienst of bedrijf start in een zoekmachine is expertise (inhuren) rondom zoekmachine marketing cruciaal voor veel bedrijven. Meer leads, omzet en brand awareness via Google (en in mindere mate Bing / Duck Duck Go) dat is waar we voor zorgen als zoekmachine marketing bureau.
Wat is zoekmachine marketing?
Zoekmachine marketing, ook wel SEM (Search Engine Marketing) genoemd is de overkoepelende naam van alle activiteiten, die gedaan worden om meer verkeer naar websites te realiseren via zoekmachines zoals Google en Bing. In de praktijk gaat het dan om zoekmachine optimalisatie en zoekmachine adverteren,
Zoekmachine optimalisatie (SEO)
Zoekmachine optimalisatie wordt vaak SEO genoemd (van Search Engine Optimization) en gaat om het optimaliseren van websites met oog op betere resultaten in de gratis / organische resultaten van zoekmachines. Er wordt hier vooral gekeken naar techniek, content en autoriteit (linkprofiel van een website).
Ook een profiel (en het optimaliseren daarvan) op Google Mijn Bedrijf, wat belangrijk is voor lokale zoekmachine optimalisatie, valt onder zoekmachine optimalisatie.
Zoekmachine adverteren (SEA)
Zoekmachine adverteren wordt vaak SEA (Search Engine Advertising) genoemd en gaat over de advertenties in de zoekmachines. Binnen Google heet het advertentiesysteem Google Ads, binnen Bing heet dat systeem Microsoft Ads. Als adverteerder stel je je campagnes en advertenties in en betaal je wanneer iemand op je advertentie klikt.