Je SEO verbeteren is nu belangrijker dan ooit. De komst van AI-tools zoals ChatGPT zorgt er voor dat vrijwel iedereen een zoekwoorden-onderzoek kan doen en SEO teksten kan schrijven. Dit gaat voor heel veel extra (generieke) content en extra concurrentie in Google zorgen.
SEO-ervaring bij de gebruikers van AI-tools zorgt wel voor veel beter resultaat natuurlijk. De kracht zit in de vraagstelling niet in het random ‘uitpoepen’ van zoekwoorden en content. Om de strijd in Google en daarmee de strijd om de doelgroep te winnen is unieke content en kennis van topic clusters, interne links etc. belangrijker dan ooit.
Inhoudsopgave
SEO verbeteren door je content te verbeteren
Unieke content, die de gebruikers van Google echt helpt! Maar duh …, dat is toch eigenlijk altijd al de basis van SEO geweest? Klopt, maar tot de helpfull content update van september 2022 kwam je nog met heel veel matige content weg. Nu met AI het web nog verder zal verzuipen in matige content wordt echte goede content steeds belangrijker.
Klakkeloos content schrijven op basis van wat zoekwoorden gaat je weinig meer opleveren …., of zou good old linkbuilding toch nog steeds het onderscheid kunnen maken? Wat mij betreft interessante tijden …
Om misverstanden te voorkomen, je hebt geen content door mensen nodig om te kunnen ranken in Google. AI content kan ook gewoon prima ranken in Google, zeker als je je overige SEO zaken op orde hebt. We hebben als test een website opgezet met alleen AI-teksten en de content op die site wordt gewoon keurig geïndexeerd door Google en de eerste bezoekers zijn een feit.
Waar het qua SEO waarschijnlijk op termijn wel mis gaat met AI-teksten in de gebruikerservaring. Normaliter gaan mensen niet super lekker op AI-teksten en zal de gebruikerservaring dus minder zijn. Denk hierbij bv. aan zaken als pogo-sticking, dwelltime, het bezoeken van meerdere pagina’s op een site en het (niet) overgaan tot conversies.
Het zou dus zomaar kunnen dat AI-teksten in het begin aardig ranken, maar vrij snel weer weg gaan zakken.
Loop om te beginnen je bestaande content eens goed na
Begin eerst eens met een goede content audit om in kaart te brengen wat je hebt aan content en wat wel / niet goed presteert. Hieronder een aantal punten waar je zeker op moet letten bij zo’n audit:
- Title Tags en Meta Descriptions: Zorg ervoor dat elke pagina een unieke en relevante title tag heeft die de essentie van de pagina samenvat. Beschrijf ook kort de inhoud van de pagina in de meta description om gebruikers te verleiden om door te klikken (de zogenaamde CTR) naar je website.
- Headers en Subheaders: Maak gebruik van relevante keywords in je headers en subheaders om de structuur van je duidelijker te maken en zoekmachines te helpen begrijpen waar de stukken tekst over gaan.
- Maak teksten makkelijk scanbaar: Zorg voor korte zinnen en korte alinea’s met duidelijke headers en evt. visuele elementen. Lees meer hierover in het blog ‘Wat is nou eigenlijk goede content volgens Google?‘. Dit draag weer bij aan een betere gebruikerservaring en dat draagt dan (indirect) weer bij aan betere prestaties qua zoekmachine optimalisatie.
- Content Optimalisatie: Schrijf waardevolle en unieke content die diepgaande informatie biedt aan de lezers. Maak gebruik van relevante keywords op een natuurlijke en strategische manier, maar let op dat je niet overdrijft (voorkom keyword stuffing). Het gaat om de kwaliteit en relevantie van de content, niet alleen om het aantal zoekwoorden.
- Indexatie: Wordt je content wel geïndexeerd door Google? Misschien wordt je content alleen gevonden en / of gecrawld nl. Google Search Console laat het je keurig zien.
- Bezoekers: Heeft een pagina in de afgelopen periode wel bezoekers ontvangen vanuit Google? Zo niet, zie het vorige punt of optimaliseer de content voor een bepaalde zoekterm. Of misschien heb je daarnaast wel linkbuilding nodig om hoog genoeg in de rankings te komen.
Los van SEO-elementen als hierboven is een content audit natuurlijk ook geschikt om zaken als Tone of Voice en actualiteit onder de loep te nemen.
En als content niet goed presteert dan kun je het ook altijd gewoon weggooien, iets wat we content pruning noemen. Lees ook mijn artikel op Emerce over dit onderwerp.
Verbeter de snelheid
Snelheid is steeds belangrijker geworden de laatste jaren, maar veel partijen kijken daar na oplevering van de site weinig naar. Helaas worden websites naar mate ze ouder worden steeds trager. Niet omdat de website slecht gebouwd is maar omdat:
- Webredacteuren vaak te grote afbeeldingen plaatsen
- Er vaak in de loop van de tijd onnodig veel plugins en scripts op de website worden geplaatst
- Bijvoorbeeld de php versie op de webserver verouderd is.
Maak optimaal gebruik van het crawlbudget
Nee, dat gaat niet alleen om snelheid. Kijk goed in Google Search Console of er geen pagina’s bestanden onnodig geïndexeerd worden. Denk hierbij aan algemene pagina’s zoals bv. een teampagina of evt. filters van de zoekfunctie, die in sommige systemen aparte urls hebben.
Daarnaast is de heersende mening over crawlbudget nog steeds dat hoe meer autoriteit je domein heeft hoe meer crawlbudget Google in je steekt. Een goede reden dus om altijd energie te blijven steken in je linkprofiel. Of het nou door online pr, unieke content of door het uitbesteden van linkbuilding is.
Je SEO verbeteren door betere links
Goed ranken op pittige zoekwoorden is onmogelijk zonder een sterk linkprofiel. Dat is ook waarom er de afgelopen decennia (ja, echt zo lang bestaat linkbuilding al) miljoenen geïnvesteerd zijn in linkbuilding.
Maar langzamerhand wordt Google steeds slimmer en met de link spam update van december 2022 lijkt er eindelijk een einde te komen aan backlinks kopen via spammy linkbuilding pakketjes. Waar iedereen al jaren roept dat het om relevante backlinks van goede websites gaat, werkte in de praktijk crappy backlinks en een spammy anchor tekstprofiel nog prima.
Het laatste half jaar zien we ‘gelukkig’ echt flink wat partijen in de markt nat gaan op hun matige linkbuilding en is nu dan echt de tijd aangebroken om je als serieus linkbuilding bedrijf te onderscheiden.
Hoe je linkprofiel te verbeteren?
Hoe verbeter je je linkprofiel dan en wat doe je met slechte backlinks? Waar we vroeger nog hoopten dat slechte links ‘disavowen’ in Google Search Console de oplossing zou bieden (volgens mij weet niemand of dat echt daadwerkelijk ooit gewerkt heeft) geeft Google de laatste jaren aan dat ze slechte links gewoon negeren i.p.v. afstraffen met een Google Penalty.
Dus gewoon accepteren dan maar? Ja, eigenlijk wel en vooral werken aan het verkrijgen van nieuwe, goede backlinks. Wat je wel kunt doen (bijvoorbeeld als je anchor tekstprofiel spammy is geworden door bv. overmatig gebruik van exact anchors) is contact opnemen met de eigenaar van de website om te vragen of hij de anchor tekst aan wil passen (of evt. de link wil verwijderen).
Wat zijn dan goede links?
Bij goede links denken we vooral aan links van relevante websites met een fatsoenlijk linkprofiel en ook redelijk wat organische bezoekers.
- Relevant: websites, die gaan over dezelfde of verwante onderwerpen
- Fatsoenlijk linkprofiel: domeinwaarden zijn een redelijk indicatie of een linkprofiel goed is, maar domeinwaarden zijn ook makkelijk te manipuleren (kijk altijd welke links achter de domeinwaarden zitten) en zijn geen garantie voor goede rankings.
- Organisch verkeer: Er zijn veel websites alleen maar live om linkjes op de plaatsen, zonder dat er echt veel liefde in bijvoorbeeld de content gestopt wordt. Als een website geen organisch verkeer heeft zegt dat meestal voldoende.
In een tool zoals ahrefs kun je bijvoorbeeld heel makkelijk filteren op:
- Dofollow links
- Type ‘in content’ links: daarmee filter je al die crappy startpagina(klonen) eruit
- Taal: om de buitenlandse spam-meuk eruit te filteren
- Domeinverkeer: bv vanaf 500 bezoekers p/m
Als je al deze filters toepast heb je een lijst met ‘fatsoenlijke’ backlinks. Niet dat andere links niets bijdragen, maar soms zien we sites met 1000 verwijzende domein en na het filter hierboven blijven er dan maar minder dan 100 over. Dat is wel een signaaltje dat je aan de bak moet en je linkbuilding strategie moet herzien, als je die al hebt ….
Hulp nodig bij het verbeteren van je SEO?
Je SEO verbeteren kan natuurlijk nog makkelijker door op zoek te gaan naar een goed SEO bureau. Dat gaat heel wat tijd schelen, al snappen we het heel goed als je het zelf wilt doen, want SEO is en blijft natuurlijk het mooiste vak op deze planeet.
Geef een reactie