Het is je vast niet ontgaan: de nieuwe AI tool die teksten aan de lopende band uitpoept. ChatGPT is de boosdoener van alle ophef rondom content de laatste tijd. Ondanks dat een tekst van 1.000 woorden binnen een minuutje op je beeldscherm erg handig lijkt, kan het (nog) niet het menselijke niveau evenaren. En dat is maar goed ook!
We vertellen je in dit blog alles over waarom ‘content door mensen, voor mensen’ steeds zwaarder weegt. Ja, ook met de komst van allerlei AI tools.
Inhoudsopgave
Net als een smoothie, een gezonde mix
Content schrijven voor op je website is een kunst van het gezond mixen van een typische ‘SEO-tekst’ met ‘menselijke content’. Waar je vroeger wegkwam met het volproppen van je tekst met een zoekwoord (keyword stuffing), haken je bezoekers tegenwoordig binnen enkele seconden af. Bovendien trapt Google daar al enige tijd niet meer in.
De gezonde mix van een tekst voor de zoekmachine én voor je bezoeker maakt samen dus de perfecte content voor op jouw website. Maar kan je daar AI voor gebruiken…?
Maak mensvriendelijke content
Succesvolle content marketing vormt de bewijslast voor de waarde van jouw bedrijf voor je doelgroep. Je kunt nog zo’n goede boodschap hebben, maar als je lezer ‘m niet gelooft, dan is je content niet veel meer waard dan een ongeopende brief bij het oud papier.
Geloofwaardigheid in je content is daarom key. Een tekst die van de hak op de tak schiet, waar geen logisch verband in zit en waar het menselijke aspect mist, slaat de plank precies mis.
Wat is die menselijke content dan?
Maar wat is dan menselijke content? En misschien nog wel belangrijker: hoe zorg je dat het in jouw SEO-teksten terugkomt?
Onthoud MERV:
- Mensentaal
- Empathie
- Relevant
- Verhaal
Geen zorgen, we leggen ze voor je uit.
Mensentaal
Als je aan een kind van acht uit wil leggen wat SEO is, gebruik je andere woorden, een andere tone of voice en een andere strategie dan wanneer je dit uit wil leggen aan Mark Rutte. En dat is logisch. De woordkeuze, tone of voice en je aanpak van het gesprek hangen af van met wie je communiceert.
Spreek daarom altijd de taal van je doelgroep. Vermijd vakjargon en spreek – of type – alsjeblieft begrijpelijk.
Die in elkaar geknutselde teksten van een AI tool voldoen daar vaak niet aan ;).
Empathie
Nee, je hoeft echt niet medeleven, verdriet of medelijden te tonen aan je doelgroep. Empathie gaat over het jezelf kunnen verplaatsen in de schoenen van je doelgroep. Je moet als SEO tekstschrijver (of als iedere tekstschrijver eigenlijk) in staat zijn om de gevoelens en gedachten van je doelgroep aan te voelen en te begrijpen.
Vervolgens handel je hiernaar. Benoem de problemen van jouw klant. Begrijp waar hij/zij tegenaan loopt of bang voor is. En neem die angst vervolgens weg.
Relevant
Content schrijven is als het geven van een cadeau: je zoekt het uit met de ontvanger in je gedachten. Je wil hem/haar er immers een plezier mee doen. En heeft de gelukkige ontvanger een notenallergie? Dan weet jij zeker dat je geen pecan-, pistache- of walnoten bezorgd.
Zo werkt het bij content marketing ook. Zorg ervoor dat je content relevant is voor de doelgroep die het gaat lezen. Zijn ze allergisch voor zoetsappige teksten? Knal er dan een keiharde tone of voice tegenaan. Lezen ze liever te veel dan te weinig? Wees dan niet zuinig in de informatie die je deelt.
Daarnaast een handige (levens)tip: je hoeft voor je cadeau niet direct iets terug. Probeer je lezers dus ook niet met man en macht je salesfunnel in te persen. Zorg er liever voor dat jij de relevante informatie biedt wanneer zij dat nodig hebben.
Hoe je ontdekt wat relevant is? Houd je mond eens en luister. Kruip in de huid van je doelgroep en maak geen aannames zonder deze ergens op te baseren.
Verhaal
De laatste uit de MERV staat voor verhaal. Mensen houden namelijk van verhalen. Sterker nog, we kunnen niet zonder! Ze zitten verankerd in ons DNA. Het is misschien wel de oudste en meest natuurlijke manier om informatie over te brengen.
Goede storytelling wekt de meest abstracte zaken tot leven. Of het nu gaat over een zorgverzekering of user generated content. Een goed verhaal kan je lezers helpen hun problemen op te lossen of hun wensen in vervulling te laten gaan.
Combineer MERV voor de perfecte content door mensen, voor mensen
Als SEO copywriter is het cruciaal dat je MERV goed weet te combineren. Wanneer je MERV goed weet te combineren, ontstaat er een tekst die je doelgroep maar al te graag wil lezen. Combineer dus alle kennis over je doelgroep om inzicht te krijgen in de verlangens en behoeften die zij hebben. Als je deze weet te vangen in verhalen, voelen je klanten zich pas echt aangesproken.
ChatGPT, weg ermee. Of toch niet?
Die verlangens en behoeften vangen in een verhaal is iets wat echt (nog) door mensen gedaan moet worden. Een AI tool als ChatGPT kan daar nog lang niet tegenop boksen. We zeggen bewust ‘nog’, want niemand weet hoe snel deze tools leren en tot wat ze over een tijd in staat zijn.
De toekomst zal het leren. Voor nu zijn onze content toppers onverslaanbaar – zelf voor kunstmatige intelligentie.
Wil je dus SEO-teksten laten schrijven of blogs laten schrijven? Surf dan niet direct naar ChatGPT, maar bel ons.
Nog een pre van menselijke content
Naast dat ChatGPT het niveau van content door mensen, voor mensen niet kan evenaren, is er nog één enorm nadeel aan deze tool: duplicate content. Dit is dé manier waarop je zoekmachines als Google in de war brengt en daardoor lopen je rankings in de soep.
Dacht je dat ChatGPT altijd zelf teksten (her)schrijft? Fout. Deze AI tool kopieert klakkeloos teksten die ooit al eens geschreven zijn.
Hoe zit dat dan met het auteursrecht? Daarover zegt ChatGPT dit:
”Regarding the issue of copyright, it is important to note that using text generated by a language model without proper attribution or permission from the original authors can be a violation of the copyright law. It is always best to ensure that any text used in a blog post or other publication is properly cited and obtained with permission.”
Je moet dus zelf controleren of ChatGPT het auteursrecht schendt én oppassen dat je geen duplicate content op je website publiceert.
Content marketeers = unieke content
Dus voor het web straks volzit met dezelfde content – en we weer volledig terug bij linkbuilding zijn om het onderscheid te maken in de SERP – ‘moeten’ content marketeers zorgen voor unieke en onderscheidende content.
Geef een antwoord