Of je nu een knallende homepage wil of een opvallende pagina die de verkoopcijfers omhoog laten schieten: een indeling pagina maken is ontzettend belangrijk. Maar wat houdt een indeling pagina eigenlijk in?
Indeling pagina: dit betekent het
De indeling van een pagina heeft alles te maken met wat je waar neerzet. Denk aan zaken als de plek van het logo, de introtekst waarmee je de lezer over de streep trekt en illustraties. Is de indeling van tekst en illustratie op een pagina op de juiste manier ingericht? Dan heb je een grotere kans dat je je doelen behaalt. In de meeste gevallen ziet de indeling van een pagina er als volgt uit:
- Naam van de website, het bedrijfsnaam of het merk: in de linkerbovenhoek van de pagina.
- Bovenaan een homepage een afbeelding of illustratie ter verduidelijking van je merk.
- Aan de zijkant en onderkant van een pagina: links (incl. interne links) en thumbnails.
Of de indeling ook anders kan? Ja hoor. Vaak wordt de bovenstaande pagina indeling aangehouden, maar je kunt hier vanaf wijken. Let wel op: houd altijd de customer journey van de bezoeker in gedachten bij het indelen van een pagina. Hoe gebruiksvriendelijker de pagina, hoe hoger de kans op conversie.
Maak een pagina indeling voor je bezoekers, niet voor jezelf
Hoewel we vaak denken aan wat we zelf mooi of handig vinden, is het bij het indelen van een pagina belangrijk om de voorkeuren van je bezoekers mee te nemen tijdens creatie. Ga je een nieuwe pagina indeling maken? Let dan hier op:
- Zorg voor duidelijkheid en haal geen rare capriolen uit puur om ‘uniek’ te zijn.
- Maak een pagina visueel aantrekkelijk, maar zorg altijd dat dit niet ten koste gaat van de laadtijd.
- Denk bij een pagina indeling ook altijd aan de weergave op andere apparaten (mobiel, tablets en meer).
- Bied je bezoekers een duidelijke navigatie. Niets zo vervelend als een website waar je niet weet waar je moet zoeken. Denk hierbij ook aan subcategorieën.
- Indeling pagina: de beste indeling is er een die bij het doel van de pagina past (bijvoorbeeld directe verkoop, informeren of instrueren).
Tip: wil je de indeling van je pagina nóg aantrekkelijker maken? Overweeg dan om content te laten schrijven door een professionele SEO copywriter. Die hebben kennis van het vak en maken een logische indeling van de tekst.
Kun je wel wat hulp gebruiken bij een optimale pagina indeling? Schroom niet en neem contact op met één van onze SEO consultants.