Content creatie is een begrip dat in de onlinewereld niet meer weg te denken is. Bij alles wat je online doet komt content creatie kijken. Of je nu een website, applicatie of documenten aan lezen bent: je komt in aanraking met content. Genoeg redenen om meer over content creatie te lezen dus.
Dit is content creatie
Content creatie is alles wat te maken heeft met het creëren van content. Geschreven teksten door een SEO tekstschrijver, maar ook visuele aspecten van een website (zoals afbeeldingen en video’s) vallen onder content creatie. Goede content boeit en bindt. Met content creatie op basis van de juiste contentstrategie geef je je bedrijf een gezicht. Met de juiste content maak je wat los bij je doelgroep, word je beter gevonden in Google en worden meer bezoekers van je website (als je je content goed presenteert) ook daadwerkelijk klant.
Dit zijn de verschillende vormen van content creatie
Als bedrijf zijnde wil je de juist content voorschotelen aan je doelgroep. Wil je weten welke content belangrijk is voor jouw doelgroep? Dan moet je daar onderzoek naar doen. Hoe je dat doet? Door een buyer persona en customer journey in kaart te brengen. Een customer journey in kaart brengen kost je tijd, maar als je dit goed doet (of laat doen, uitbesteden) heb je goud in handen. Aan de hand van de behoeften van je doelgroep die hierin naar voren komen, kun je bijvoorbeeld aan de slag met de volgende vormen van content creatie:
- Creatieve SEO website teksten en blogs schrijven;
- Je website visueel aantrekkelijk maken (grafieken, infographics etc.);
- Social social media (onderdeel van content marketing);
- Whitepapers en e-books (zowel copy als visueel);
- Storytelling.
Verleid je doelgroep met content
Content creatie moet ervoor zorgen dat je je doelgroep verleidt. Ze moeten verliefd op je worden en nooit meer bij je weg willen. Zo’n duurzame relatie wil je met je doelgroep. Hoe zorg je daarvoor? Door veel tijd in onderzoek te steken. Je wil van je doelgroep je beste vriend maken, zo goed moet je ze kennen. En daar pas je je content creatie op aan. Het liefst doe je dit zowel met copywriting als met visuals.
Copy + visual = enorm aantrekkelijk
Zonder aantrekkelijke visuals (of vormgeving), geen content die schreeuwt om gelezen te worden. Je content kan dan wel steengoed zijn, maar mensen gaan nou eenmaal goed op visuals. Een bijpassende visual, huisstijl en vormgeving is dan ook erg belangrijk, al is het maar één afbeelding of een sterke huisstijl met aantrekkelijke vormgeving. Webteksten laten schrijven en deze aanvullen met aantrekkelijke visuals helpt dus enorm. Men onthoudt geschreven content namelijk beter als dit in combinatie met visuals gaat.
Van content naar aankoop
De aankoop, dat is natuurlijk waar je het uiteindelijk voor doet. Je wil je doelgroep door die customer journey heen sleuren en laten eindigen bij een aankoop (of aanvraag) via jouw website. Daarnaast wil je ze het liefst elke keer weer diezelfde klantreis (naar jou) af laten leggen door middel van jouw creatieve content creatie.
Aan de slag dus!