Wist je dat verhalen zeven delen (!) van het brein activeren? Hierdoor onthoud je verhalen makkelijker en sneller. Tijd om storytelling in je marketing te gebruiken dus! Het geeft context aan je SEO-teksten, verkoopt als een trein én je hebt een beter verhaal dan je concurrenten.
Wat is storytelling?
Dat storytelling het vertellen van verhalen betekent, had je zelf ook al bedacht. Toch is het niet simpelweg een verhaaltje maken, dit vergt wel enige kennis (als je er ook echt marketingvoordelen uit wil halen). Waar jij nu nog op je belangrijkste verkoop- of dienstenpagina gooit met feiten en cijfers, kun je je beter op een goed verhaal richten. Waarom? Omdat cijfers en feiten maar twee delen van het brein activeren (in tegenstelling tot zeven bij een verhaal).
Wil je dat jouw producten of diensten als een malle over de (digitale) toonbank vliegen? Storytelling is the way to go. Schrijf je vanuit storytelling, heb je betere content marketing voor je product of dienst. Storytelling legt de connectie met emotie, creëert herkenning en is hét middel om connectie te maken met je doelgroep. Dat wil je, want het verkoopt.
Waarom storytelling in je marketing werkt
‘Leuk, die term storytelling, maar waarom moet ik het gebruiken in mijn marketinguitingen?’ Omdat het een sterke verbinding creëert en hetgeen wat je wil overbrengen veel beter blijft hangen. Want wees eens eerlijk, vind jij het leuk om op de homepage van een website als eerst te lezen hoe het bedrijf is ontstaan en hoeveel jaar het ervaring heeft? Nee. Oersaai en een bounce rate van hier tot Tokyo.
Nog niet overtuigd dat storytelling écht werkt? Na het lezen van de volgende punten wel:
- Je trekt meteen de aandacht en houdt deze vast (als je het goed doet).
- Geen saai merkverhaal, maar een verhaal waardoor je bezoeker blijft.
- Zelfs onderzoek wijst uit dat verhalen goed werken – zo relateert een lezer een verhaal aan eigen ervaringen.
- Emoties vanuit een verhaal zorgen voor dopamine en daardoor onthoudt men beter.
- Storytelling zorgt voor oxytocine (wat?) – het hormoon voor vertrouwen, verbondenheid en liefdadigheid.
Combineer dit met de beïnvloedingsprincipes van Cialdini en je lezers zijn niet meer weg te slaan.