Storyteller nodig?

Neem dan contact met ons op
CélineContentmarketeer

Creatieve contentmarketeer die content schrijft waar zowel Google als je klanten blij van worden. Maakt teksten leuk én begrijpelijk voor iedereen.

De ingrediënten van een goed verhaal

Een verhaal vertellen kunnen we allemaal wel, maar een verhaal schrijven dat storytelling-waardig is kunnen alleen de beste copywriters. Storytelling werkt alleen als je de juiste ingrediënten gebruikt. Niet als je maar wat doet en losse ingrediënten gebruikt die je al jarenlang in je marketing gebruikt (en schijnbaar niet werken). Hoe kom je tot die juiste ingrediënten voor goede (marketing) storytelling? Denk aan Disney. Hét voorbeeld van goede verhalen en de aandacht van mensen vasthouden. Nee, je hoeft geen sprookjesachtig verhaal te schrijven, als je deze ingrediënten in je verhaal stopt kom je al een heel eind:

De ‘gewone’ wereld

Saai? Misschien. Maar wel herkenbaar voor de meeste mensen (of in jouw geval, klanten). Potentiële klanten bevinden zich in een saaie wereld waarin ze niet opvallen, maar dat willen ze wel! In dit gedeelte van storytelling creëer je herkenning.

De ‘bijzondere’ wereld

Hier wil je potentiële klant zijn. Hij wil niet in de gewone wereld zijn, maar in een bijzondere wereld (lees: waar hij precies krijgt waar hij naar verlangt). Deze bijzondere wereld is de droom van velen die op zoek zijn naar die o zo waardevolle schat, maar er ligt ook gevaar op de loer.

Wie is de held?

Jouw klant is de held. Hij overwint problemen en obstakels om de schat te vinden. Bied je diensten aan? Dan kan dat er als volgt uitzien: de held verslaat de concurrent, laat omzet op magische wijze stijgen, is voor altijd succesvol én heeft een reputatie waar je u tegen zegt. De held schetst het beeld hoe de klant wil zijn en waar hij een diep verlangen naar heeft. Een customer journey in kaart brengen helpt om de verlangens en behoeftes van de doelgroep te achterhalen.

Problemen!

Geen boek of film verloopt zonder problemen. Dus ook jouw marketing storytelling niet. Ook hier is een customer journey in combinatie met een buyer persona weer de perfecte manier om erachter te komen waar de potentiële klant tegenaan loopt en wat zijn problemen zijn.

Call to actions

Wil jouw klant de nummer één zijn in de markt? Dan moet hij overgaan tot actie. Ook dit is onderdeel van jouw storytelling verhaal. Nu hij helemaal in het verhaal zit en kennis heeft gemaakt met die mooie, bijzondere wereld móét hij wel overgaan tot actie. De problemen die je eerder in het verhaal hebt geschetst zijn een blok aan het been van de klant en de gesloten deur tot die bijzondere wereld. Tijd om dit probleem op te lossen en die deur te openen. Tijd om je klant aan te sporen met passende CTA’s.

De schat, de helper en het monster

Net vertelden we je al over die gewilde schat die je potentiële klant zo graag wil. Dit kun je zien als één van de karakters in je verhaal. Naast de schat is er bij goede storytelling ook altijd een helper en een monster aanwezig. Al vroeg in je storytelling introduceer je het monster waar je potentiële klant bang voor is. Dit monster is een metafoor voor diverse gebeurtenissen die je klant liever niet ziet gebeuren. Denk aan het verliezen van omzet of een slechte reputatie. En wie is de redder in nood en helpt de potentiële klant op tijd wegkomen van dit monster? De helper: jij die dé oplossing aanbiedt.

Contentscan: hoe aantrekkelijk is jouw content?

Met een overvloed aan content op ’t web is je doelgroep snel afgeleid. Grijpt jouw huidige content wel de aandacht van je bezoeker én staat alles SEO-technisch wel goed? Content is noodzakelijk om meer traffic binnen te halen via Google, maar is nóg belangrijker om conversies binnen te harken.

Nieuwsgierig hoe jouw content scoort? Vraag een gratis content scan aan. Ontdek waar de kansen en uitdagingen liggen voor jouw bedrijf en zorg ervoor dat je bezoekers niet afhaken bij de eerste zin.

  • Binnen twee werkdagen een analyse van de content op je website (o.b.v. de homepage + 1 belangrijke pagina voor jou)
  • Een duidelijk beeld waar de kansen op het gebied van kansen liggen.
  • Een mini SEO-scan voor content.

Content is King?

Bij ons is content eigenlijk Queen als je naar onze contenttoppers kijkt, maar goed volgens Bill Gates was het ‘King’ destijds. Vraag de content scan hiernaast aan en dan snap je binnenkort dat ‘King’ achterhaald is.

Vrijblijvende contentscan

Weten of jouw content de doelgroep triggert?

Naam(Vereist)
Alleen aanvragen met een zakelijk e-mailadres worden beantwoord.

Contentstrategie en storytelling: een dynamisch duo

Een ijzersterk storytelling verhaal kán al zorgen voor een stijging in de omzet, maar in combinatie met een uitgewerkte contentstrategie ga jij het gegarandeerd druk krijgen. De potentiële klanten hangen al aan je lippen door het herkenbare verhaal wat je vertelt, nu is het alleen nog een kwestie van de potentiële klant een duwtje in de juiste richting (jouw richting) te geven. Dat doe je met een contentstrategie. Storytelling + contentstrategie =

  • De juiste delen van je verhaal via de juiste kanalen overbrengen (social media, website).
  • Niet overal hetzelfde verhaal vertellen, maar overal het gepaste hoofdstuk (afhankelijk van de mediabehoeften).
  • Bepalen wanneer het tijd is om je verhaal te vertellen en te verduidelijken (contentplanning).

Klinkt als een dynamisch duo, toch?

Storytelling + SEO, kan dat?

En of dat kan. Een contentstrategie en storytelling vormen een dynamisch duo, maar SEO en storytelling kunnen er ook wat van. Voor optimaal resultaat (omzetten die de pan uitvliegen) wil je in de ideale situatie zelfs voor de drie musketiers gaan: storytelling, SEO én een contentstrategie. Waarom?

  • Met storytelling heb je genoeg ruimte om relevante zoekwoorden toe te voegen.
  • Met de juiste linkbuilding versterk je storytelling content.
  • In de contentstrategie bedenk je topic clusters rondom je belangrijkste zoekwoorden, waar je vervolgens invulling aan geeft door middel van storytelling

Succesformule storytelling, SEO én contentstrategie: veel werk?

Ja. We gaan eerlijk met je zijn. Het opstellen van een contentstrategie, de verschillende onderzoeken die hierbij komen kijken, het opstellen van een SEO plan én over je hele content marketing een storytelling-sausje gooien is veel werk. En dan hebben we het nog niet eens over de verwerking van je contentstrategie en storytelling in Google Ads campagnes en op social media. Heb je het door? We benadrukken hier nogmaals het monster waar jij zo bang voor bent: die tijdrovende (en kostbare!) uren die in het creëren van al deze content gaat zitten.