• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud

HEERS

  • Home
  • Diensten
  • Cases
  • Over ons
  • Blog
  • Contact
  1. Heers.nl
  2. Begrippenlijst
  3. Share of Search

Share of Search

Waar ‘Share of Voice’ (SOV) al tijden een bekend begrip is in marketingland (simpelweg, hoeveel wordt er over je gesproken) is ‘Share of Search’ (SOS) iets van de laatste jaren.

Bij SOV wordt er vanuit gegaan dat hoe vaker je onderwerp van gesprek bent hoe groter je marktaandeel is. Volgens marketing guru Mark Ritson is het inmiddels tijd om SOV te vervangen voor SOS. Share of Search is dus een metric, die aangeeft hoeveel zoekopdrachten naar jouw website gaan of naar de concurrentie gaan. Oftewel wat is het aandeel van jouw webpagina’s binnen het totaal van de zoekopdrachten naar een bepaalde dienst op product.

Een grotere Share of Search doet wonderen voor je brand awareness. Lees hier meer over in ons blog ‘Waarom je brand awareness NIET meer kan groeien zonder SEO‘.

Hoe meet je die Share of Search dan?

Genieten natuurlijk weer zo’n mooie marketingterm, maar hoe meet je het dan? In Google Search Console kun je namelijk alleen maar de branded searches voor je eigen website zien. Als daar een stijgende lijn in zit ben je natuurlijk sowieso goed bezig, maar dan weet je nog niks over je aandeel in alle zoekopdrachten.

Het meten van Share of Search gaat als volgt:

  1. Ga naar Google Trends
  2. Zoek je merknaam bv. ‘Heers’
  3. Kies regio, periode en evt. categorie en een specifiek onderdeel van Google zoeken
  4. Exporteer de data naar een spreadsheet
  5. Doe hetzelfde voor je concurrenten en voeg die data ook toe aan dezelfde spreadsheet
  6. Nu kun je bv. per periode het aantal zoekopdrachten per merknaam zien en de totalen
  7. Deel het aantal zoekopdrachten per merknaam door het totaal van de zoekopdrachten en je hebt je Share of Search

Hoe completer je lijst met concurrenten hoe betrouwbaarder je Share Of Search percentage is natuurlijk.

Klaar voor een grotere Share of Search?

Neem contact met ons op en voor je het weet ben je in gesprek met 1 van onze SEO specialisten over de analyse van je huidige situatie en een tactisch SEO-plan voor de toekomst.

SEA

Doelvertoningspercentage

Conversiewaarde maximaliseren

Klikken maximaliseren

Doel-CPA

Doel-ROAS

Verbeterde CPC (ECPC)

Biedstrategie (slimme)

Handmatige CPC

Begrippenlijst

Op zoek naar?

  • Een SEO bureau
  • Een SEO specialist
  • Een Google Ads specialist
  • Een online marketing specialist
  • Een SEO tekstschrijver

Concreet

  • SEO uitbesteden
  • Linkbuilding uitbesteden
  • SEO teksten laten schrijven
  • Blogs laten schrijven
  • Google Ads uitbesteden (SEA)

Info

  • Team / Vacatures
  • Begrippenlijst / Kennisbank
  • Support
  • Privacy Policy
  • Algemene voorwaarden
Online Marketing Bureau Heers

Vraag direct een online marketing offerte aan.

begin met Heersen