Minder bezoekers via de organische zoekresultaten van Google…, de grootste nachtmerrie van iedere SEO specialist! En we zijn absoluut niet de enigen, die er wakker van liggen. De eerste logische gedachte: gedaald in de rankings van Google. Stress natuurlijk, maar dat lossen we meestal wel op. Wil je zelf uitzoeken hoe het kan, lees dan ons blog “F*ck we zakken in Google! Wat nu?“.
Maar wat nu als je rankings in Google niet gedaald zijn? Dan heb je last van SEO erosie. SEO wat? Erosie! Prachtige term verzonnen weer, toch?
Inhoudsopgave
Wat bedoelen we met SEO erosie?
Met SEO erosie bedoelen we een afname van het aantal bezoekers op je website via de organische resultaten van Google, dat niets te maken heeft met je rankings in Google.
Er zijn 3 vormen:
- Een daling in het verkeer vanuit de organische resultaten, omdat het verkeer verschuift naar de betaalde resultaten (Google Ads, de bovenste search en shopping advertenties).
- Een daling in het verkeer vanuit de organische resultaten, omdat er meer gebruik wordt gemaakt van andere items in de SERP dan de betaalde of organische resultaten. Denk aan featured snippets, local packs, video carousels en binnenkort ook Google’s antwoord op ChatGPT dat verwerkt gaat worden in de SERP.
- Een daling in het verkeer vanuit de organische resultaten, omdat er minder zoekopdrachten gedaan worden.
Google Ads pikt meer ruimte in
Al jaren blog ik over het feit dat Google met Google Ads gewoon ‘evil’ is en dat ze ieder jaar meer ruimte boven de organische resultaten inpikken. Nou kun je je Google Ads natuurlijk prima aan ons uitbesteden, maar als echte SEO-junk ben ik er niet blij mee dat de advertenties steeds dominanter gemaakt worden. Gelukkig klikken nog steeds meer mensen op de organische resultaten dan op de advertenties, maar toch…
Als je minder verkeer via de organische resultaten krijgt, is het goed om te kijken of de concurrentie niet dusdanig is toegenomen dat er bijvoorbeeld vier i.p.v. drie advertenties bovenaan de pagina staan. Of misschien is de markt aan het veranderen en zijn gebruikers van Google voor ‘jouw’ zoekopdracht eerder geneigd om op een advertentie te klikken dan vroeger.
Als je zowel in SEO als SEA investeert (lees ook: “Verdeel en Heers: daarom verdeel je je marketingbudget over SEO en SEA“) kun je ook mooi zien of je in dat geval wel meer verkeer via je Google Ads campagnes weet te realiseren.
Andere SERP features
De zoekresultatenpagina van Google (de SERP) is niet meer wat het ooit was; een pagina met alleen maar organische zoekresultaten (wow! dat waren mooie tijden). Google doet er al tijden alles aan om enerzijds zoveel mogelijk te verdienen aan de advertenties en anderzijds gebruikers zo lang mogelijk binnen het netwerk van Google zelf te houden (Youtube, Google Mijn Bedrijf) of zo lang mogelijk in de SERP zelf te houden.
Naast de organische zoekresultaten zie je tegenwoordig (afhankelijk van de zoekopdracht) de volgende elementen op de pagina:
- Google Ads (search / shopping): deze vind je boven en onder de organische zoekresultaten
- Featured Snippets
- Knowledge Graph / Panels
- Mensen vragen ook
- Google Mijn Bedrijf
- Local Pack
- Video carrousels
- Afbeeldingen carrousels
- Top stories / Voorpaginanieuws
Best druk toch, op die resultatenpagina?
Extra features van de organische resultaten zelf
- Rich Snippets
- Sitelinks
Integratie AI in de SERP van Google
Op 10 mei 2023 heeft Google aangekondigd AI te gaan integreren in de SERP / zoekopdrachten. Bekijk de recap video hier. Enkele punten uit de aankondiging:
- Vooralsnog wordt het alleen in de US getest
- Vooralsnog wordt het niet bij alle zoekopdrachten getest
- Er staan niet altijd links naar de eigenaren van de content (juridisch spannend)
Verwachtingen:
- Lagere CTR voor SEO
- E-E-A-T en daarmee indirect ook content zoals YMYL content worden nog belangrijker
- De mensen, die door AI niet doorklikken naar je website klikten eerder waarschijnlijk ook al niet door naar je website
- Vooral online publishers gaan last van AI krijgen, bedrijven met producten en diensten niet of in veel mindere maten
Mijn persoonlijke 1e gedachten:
- Als SEO niet meer rendabel blijkt te zijn op termijn, waarom zou je Google dan nog toegang geven tot je content en is dat dan niet het einde van Google? Als puur advertentieplatform voegt het dan weinig toe t.o.v. TikTok, Youtube, etc.
- Wordt social media hierdoor niet belangrijker om verkeer naar je website te loodsen? Voorlopig zullen mensen toch nog echt het liefst zaken doen met bedrijven / mensen (dus websites), die ze kennen i.p.v. met een AI tool. Als Google geen verkeer meer naar websites brengt, waarom zou je Google dan gebruiken en niet gewoon ChatGPT, wat al verder is?
Hoe hard kan AI nog gaan?
De jeugd is – of doet in ieder geval enthousiast over AI. Zelf gebruik ik het voornamelijk als inspiratiebron voor blogs (en nee, niet voor dit blog). Ook gebruik ik het voor unieke rechtenvrije afbeeldingen, want inmiddels gebruiken we allemaal dezelfde stockfoto’s op het web.
Ondanks het enthousiasme zitten er ook veel negatieve kanten aan AI. Ik noem er een aantal op:
- Iedereen is nu massaal redelijke, generieke content aan het uitpoepen via AI. Dat betekent meer concurrentie op meer zoekwoorden. Onderscheidend vermogen via bijvoorbeeld Your Money of Your Life content gaat nog belangrijker worden.
- De energiekosten voor de datacenters om al die aanvragen en data via AI te verwerken zijn gigantisch. Jaren geleden wisten we al dat Google een grote boosdoener was en meer energie verbruikt dan de hele stad San Francisco, maar AI lijkt een nog grotere energievreter.
- Juridische issues spelen ook al. AI genereert namelijk alles op basis van bestaande tekst of afbeeldingen. De lopende juridische zaken tegen AI zijn interessant om te volgen.
- Misinformatie is ook iets om in de gaten te houden. Veel data, die door AI gebruikt wordt, komt uit de Verenigde Staten. Wet- en regelgeving rondom zaken als medicatie en financiën zijn daar anders. Klakkeloos van een tool als ChatGPT aannemen dat de antwoorden op je vragen correct zijn, is dus een enorm risico.
De juridische zaken en energiekosten zijn volgens de oprichter van OpenAI, Sam Altman, ook een mogelijke reden dat de ontwikkeling zal stagneren. Daarnaast is er ook veel weerstand van techbobo’s zoals Elon Musk en moet Altman zelf voor een commissie van het Amerikaanse Senaat komen om het te hebben over wetgeving rondom AI.
Dat was even een flinke ‘afdwaling’ naar AI, snel weer terug naar SEO erosie in de rest van dit artikel.
Hoe ontdek je SEO erosie?
Er zijn drie duidelijke gevallen, die aan kunnen geven dat er sprake is van SEO erosie:
- Als je ranking niet gedaald is, maar je wel minder verkeer krijgt. Dan is het waarschijnlijk ’te danken aan’ Google Ads of andere elementen in de SERP en dus niet een directe SEO-oorzaak. Tenzij je de SEO titel veranderd hebt en niemand meer zin heeft om op je resultaat te klikken.
- Als je positie hetzelfde is gebleven, maar je krijgt minder verkeer en je ziet wel een stijging in het verkeer vanuit Google Ads, dan is Ads de ‘boosdoener’.
- Als je positie hetzelfde is gebleven, maar je krijgt minder verkeer en je ziet geen stijging via Google Ads, dan heeft het waarschijnlijk te maken met andere elementen in de SERP.
Door dieper in de data van Google Analytics en Google Search Console te duiken, ontdek je wat de precieze oorzaak is. Vergelijk data zoals vertoningen, clicks, CTR met voorafgaande periodes. Kijk ook zeker naar de SERP zelf om te kijken of daar wat veranderd is. Dit laatste is een lastige, want dat sla je meestal niet in je geheugen op, tenzij je een enorme SEO-junkie bent zoals ik ;).
SEO Heerst voorlopig nog steeds!
Ondanks alle veranderingen in Google en de verwoede pogingen van Google om meer aan advertenties te verdienen, blijven de organische resultaten het belangrijkste (online) marketingkanaal voor de meeste bedrijven. De winstgevendheid met de komst van AI neemt misschien wat verder af, maar er is geen (online) kanaal dat beter werkt (uitzonderingen per product daargelaten).
Ook zal AI niet zo snel ingezet gaan worden voor bijvoorbeeld zoektochten naar dienstverleners. Denk bijvoorbeeld aan de zoekopdracht ‘SEO bureau’ of ‘wat is het beste SEO bureau?’. Hoe gaat AI bepalen welke partijen het wel / niet moet laten zien en gaan gebruikers AI vertrouwen? Zonder SEO geen Google…, in mijn ogen gaat SEO pas echt dood als mensen niet meer online zoeken.
Hoe Google het straks doet als de TikTok-generatie het voor het zeggen krijgt binnen bedrijven is wel een interessante vraag natuurlijk. Gaan de pubers van nu over 8-10 jaar nog veel googelen? Wordt vervolgd…
Lees ook mijn artikel over dit onderwerp op Emerce.nl
Geef een reactie