Óf SEO óf Google Ads. Dat is hoe veel bedrijven hun Googelende doelgroep proberen te bereiken. De reden daarvoor? ‘Snel bovenaan staan’ (Ads). ‘Blijvend resultaat’ (SEO). ‘Niet voor elke lead uit Google betalen’ (SEO). ‘De concurrent doet het ook zo’ (SEO of Ads).
Eye opener: SEO en SEA zijn géén alternatieven van elkaar, maar vullen elkaar juist aan. Verdeel je budget over SEO én SEA en haal meer leads en meer omzet uit hetzelfde of zelfs mínder online marketingbudget.
Inhoudsopgave
SEO en SEA: profiteer van de verschillen
Zoekmachine marketing, in de Google SERP staan ze praktisch niet ver van elkaar vandaan, maar SEO en SEA verschillen heel duidelijk in inzet én resultaat. Profiteer van die verschillen! Als je weet wat je doet (of láát doen ;)), vullen ze elkaar zo goed aan. Dit zijn de verschillen:
- De plaats in de customer journey: See en Think vs. Do
Hier ben je bekend mee als er een strategie achter je online marketing activiteiten zit. Waar SEO pagina’s eerder informeren en ‘warm maken’, richt een advertentie zich direct op sales, kliks en keiharde conversie. Bekend met het See, Think, Do, Care-model van Google? SEO richt zicht in dat geval meer op de See- en Think-fases, terwijl advertenties vaker inspelen op de Do-fase. Geen of-of dus voor SEO en SEA, maar door verschillende fases in de customer journey juist en-en.
- Het aantal kliks dat SEO en SEA gemiddeld krijgt
Ruim 71% van alle kliks in Google gaat naar een organisch resultaat (SEO) op de eerste pagina. En Ads? 15%! Je hoeft geen specialist te zijn om te zien dat de kans op een klik groter is in de organische resultaten. Máár: als je niet in de organische top 5 staat (maar dus verder naar beneden), is de kans op winnen drastisch lager. Met SEO is het dus een kwestie van Go big or go home. En Heersen? Heersen valt duidelijk onder ‘go big’.
- De manier waarop je zichtbaar bent: snel en betaald vs. na inspanning en ‘gratis’
Met SEA ben je snel zichtbaar, maar betaal je wel voor iedere keer dat er iemand op de advertentie klikt. Zodra je stopt met adverteren, ben je direct niet meer zichtbaar in Google. Korte termijn resultaat. Iets slechts? Nee, gewoon een feit.
Kliks vanuit de organische resultaten kosten niets, maar voor kliks zijn goede SEO-posities nodig. En die behaal je bij een transparant SEO bureau niet zomaar in een paar dagen! 😉 Voor niets komt de zon op, of trap je in een bureau met black-hat praktijken. Voor keihard en blijvend SEO-resultaat is continu werk nodig: aan de techniek, de content en de autoriteit van je website.
5x dáárom de Heersende SEO en SEA combi
Mocht je bovenstaande info gelezen hebben, dan kun je de hamvraag misschien zelf al wel beantwoorden. Waarom zijn SEO en SEA juist sámen zo’n winnend team? Hier gaan we:
#1 Conversiedata uit Ads gebruik je slim voor SEO
In Ads kun je goed zien welke zoektermen het best converteren. Wat dat betekent voor SEO? Een zoekterm die in Ads veel kliks en conversies oplevert, is ook een goed zoekwoord om te testen in bijvoorbeeld de meta description van je SEO-landingspagina. Verhoog je CTR in 3, 2, 1…
Je weet nu door welke zoektermen zoekers getriggerd worden. To do? Info die aansluit op die zoekvraag verwerken op je landingspagina. Zo voorkom je dat bezoekers wél verleid worden door je SEO resultaat, maar door de niet matchende inhoud op je pagina alsnog teleurgesteld achterblijven. Pogo-sticken levert geen conversie op. Een kwalitatieve landingspagina zorgt trouwens ook in Ads voor een hogere kwaliteitsscore. Zeiden we al niet iets over dat SEO en SEA elkaar perfect kunnen versterken? 😉
Even inhoudelijk, want Heersen is kennis delen. Haak je alsnog af? Bel ons dan gewoon even om het voor je te regelen. Wel inhoudelijk leren? Bij dezen!
Zo spoor je conversiedata uit Ads op om je SEO mee te boosten
- DSA campagnes. Met Dynamic Search Ads (DSA)-campagnes geef je Google de ruimte om zelf advertenties samen te stellen. Dit doet Google op basis van zoektermen op je website waar je nog niet op adverteert. Het resultaat? Zoektermen waar je zelf nog niet aan gedacht had, maar die wel relevant en (als je het goed doet) converterend zijn. Weer een stap dichter bij Heersen met SEO!
- Broad match campagnes. Een andere slimme manier om je zoektermenhorizon te verbreden. Google vertoont je advertenties ook bij zoektermen die sterk lijken op de zoektermen die je zelf hebt opgegeven. Denk aan synoniemen of long tail zoekopdrachten met extra woorden voor, tussen of na je zelfgekozen zoektermen. Ook de resultaten van een broad match campagne kunnen je zomaar op pareltjes van zoektermen brengen die zowel vanuit SEA als vanuit SEO conversie kunnen opleveren.
#2 Heersen met Ads begint bij een SEO-proof website
Een stevige SEO-basis (zo’n website waar content, techniek en autoriteit alle drie op orde zijn) is direct een goede basis voor Google Ads. Werkt je website goed, staat de gebruiker centraal én bied je relevante content? Dan heeft dit een positieve invloed op je kwaliteitsscore voor Google Ads. Die kwaliteitsscore is een van de 6 factoren in Google Ads die de uiteindelijke positie van een advertentie bepaalt in de SERP.
#3 Waar jij staat, daar staat je concurrent niet
Een open deur, maar wel een waardevolle. Als je website in de SERP een advertentieplek én een goede (!) organische positie bezet houdt, dan is dat minder plek voor je concurrent om zichtbaar te zijn, kliks te krijgen en omzet te genereren. Door in te zetten op zowel SEO als SEA heb je een grotere share of search en verdrijf je je concurrent van converterende posities in de zoekmachine. Dat is pas winnen.
#4 Meer zichtbaarheid in de SERP = meer vertrouwen
Je creëert vertrouwen bij de zoeker als zowel met SEO als met SEA zichtbaar bent. Je komt geloofwaardiger over. Naast het feit dat je daadwerkelijk meer plek inneemt in de zoekresultaten en dus beter zichtbaar bent, is het dus psychologisch gezien ook interessant om zowel op SEO- als op SEA-vlak te scoren.
#5 Zoekers converteren eerder als ze je al ‘kennen’
Of het nu bewust of onbewust is: bij zoekers die je website of merk eerder al hebben gezien, is de kans veel groter dat ze klikken én conversie opleveren. Een SEA-positie waarin je merknaam duidelijk naar voren komt, kan dus ook later nog zorgen voor Heersend resultaat. Je zoeker herinnert zich je merknaam en klikt daardoor op je website in de SEO-resultaten. Wat dat concreet betekent? Een grotere kans dat hij zijn winkelmandje op je website vult of een offerte aanvraagt.
Hierbij kun je natuurlijk ook retargeting via Google Ads inzetten als bezoekers via SEO op je website terecht zijn gekomen.
SEO en SEA: verdeel en Heers
Als SEO specialist én Google Ads specialist doen we er alles aan om beide zó in te zetten dat we meer leads en meer omzet uit hetzelfde of zelfs minder budget halen. We doen het er niet een beetje bij. We combineren het ook niet met allerlei andere (online) marketing fratsen. We focussen ons volledig op SEO, SEA en content zodat je echte resultaten boekt. Daar zit het stukje specialisme.
Op basis van een second opinion checken onze data nerds waar de kansen liggen. Vrijblijvend! Maar we nemen aan dat je dán wel inziet hoe winnaars winnen…
Geef een antwoord