• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud

HEERS

  • Home
  • Diensten
  • Cases
  • Over ons
  • Blog
  • Contact

Contentmarketing tijdens de coronacrisis – part 2

JeffreyJeffrey de Gruijter
Sales en marketing consultant
2 maart 2021
Leestijd: 8 minuten
7

Exact 11 maanden geleden schreef ik dit blog: hoe ga ik om met contentmarketing tijdens de coronacrisis? De eerste bedrijven sloten verplicht hun deuren, de eerste besmettingen in eigen kring en de grote omslag naar thuiswerken. Ook bij online marketingbureau Heers was het dit jaar stil op kantoor en draaiden onze search specialisten vanuit huis op volle toeren. Online Heerst! Dat riepen wij al jaren, maar ineens was het harder nodig dan ooit. Wat een reality check, dat het een jaar later nog steeds relevant is om onze kennis hierover te delen. Sterker nog: misschien wel nóg relevanter, omdat we ons steeds meer beseffen dat we hier mee moeten dealen. Om die reden herschreef ik dit blog over contentmarketing in tijden van COVID-19. 

Inhoudsopgave

  • Even voorstellen 2.0
  • Waar vraagt deze tijd om?
  • Hoe zet je jouw marketing vooral niét in?
  • De boodschap? Maak geen misbruik van het Coronavirus
  • Zijn we corona-moe?
  • Breng positiviteit, maar wees niet naïef
  • Laat weten hoe je kan helpen
  • Onze eigen worsteling in deze tijd
  • Waarom zet ik mijn marketing niet gewoon ‘on hold’?
  • Ook een ijzersterke marketingstrategie neerzetten?

Even voorstellen 2.0

Vorig jaar schreef ik hier over mijn afstudeerstage en dook ik in een contentstrategie. Nu, een jaar later, heb ik dat papiertje inmiddels op zak en ben ik Sales- en Online marketing consultant bij Heers. Ik help onze (potentiële) klanten met hoe zij – juist in deze tijd – het maximale uit hun online marketingbudget kunnen halen.

Waar vraagt deze tijd om?

Het is de laatste maanden vrij duidelijk geworden dat het Coronavirus (COVID-19) diepe sporen achterlaat, zowel op persoonlijk als op zakelijk gebied. Verschillende bedrijven zagen én zien hun omzet flink dalen. Nogmaals: online Heerst, ook op vlakken die wij een jaar geleden niet hadden verwacht. Van Click & Collect tot maaltijdbezorging: de creativiteit van managers en ondernemers werd flink op de proef gesteld.

Maar hoe treed je met contentmarketing op een verantwoorde manier naar buiten, zonder dat je een grote groep ‘gevoelige mensen’ voor het hoofd stoot? Hoe haal je het maximale uit je uitingen zonder misbruik te maken van een wereldwijde pandemie? 2020 vroeg om creativiteit, empathisch vermogen, behulpzaamheid en bovenal positiviteit. Wat ik daar voor 2021 aan toe wil voegen? Acceptatie: deal ermee en maak er binnen je marketing strategie gewoon het beste van.

Hoe zet je jouw marketing vooral niét in?

Een prachtig voorbeeld van hoe het niet moet, was Rumag. De diepgewortelde uitgangspositie ‘overal schijt aan hebben’ heeft het bedrijf veel opgeleverd, maar deed ze afgelopen jaar flink de das om. De in hun ogen ludieke actie met de mondkapjes leverde veel commentaar op vanuit de maatschappij. Bovendien werd gesuggereerd dat het marketingbedrijf een flinke smak geld verdiende met de verkoop van bedrukte T-shirts. Wel maakte Rumag een gedeelte van de opbrengst over naar het Rode Kruis. Een relatief klein gedeelte. Aan creativiteit schort het zeker niet, maar op het gebied van empathisch vermogen viel er nog het een en ander te schaven aan de opgezette actie. De contentbehoefte van de consument is net een tikkie anders in deze tijd.

De boodschap? Maak geen misbruik van het Coronavirus

Dat brengt ons via een mooi bruggetje op het eerste punt: maak geen misbruik van de crisis om snel geld te verdienen, zoals met de verkoop van mondkapjes. Schaarse en belangrijke producten werden aangeboden voor een veel te hoge prijs, waarna zelfs Google deze verkoop een halt toeriep. Op de korte termijn kan dit wellicht positief uitpakken, maar op de lange termijn gaat de consument jou dit niet in dank afnemen. Een andere veelgemaakte fout? Stunten met “Coronakorting”. Wauw. Je klant of consument vreest voor zijn of haar baan, onderneming, hypotheek boven het hoofd en mentale en fysieke gezondheid en jij slaat er een slaatje uit? Nee. Gewoon, nee.

Opschepperige content over jouw bedrijf is dus geen goed idee. Leef mee met de mensen die het moeilijk hebben, zodat je een duurzame relatie met de (potentiële) klant opbouwt. Denk altijd twee keer na voordat iets online wordt gezet en besef dat je een voorbeeldfunctie hebt.

Zijn we corona-moe?

Een term die we als luxepoezen misschien niet eens mogen gebruiken, maar waar je wel bij stil mag staan. Op een gegeven moment hebben we genoeg corona-inhakers gehad. Ja, het is een vreemde tijd. Ja, we moeten creatief zijn. Ja, iedereen heeft ermee te dealen. Een ijzersterke contentstrategie? Pak (met respect) door! Blijf niet hangen in deze oh zo vreemde tijd, maar laat – wederom vanuit die voorbeeldfunctie – zien dat je met alle positiviteit doorpakt in wat we wél kunnen doen, betekenen en mogen. Alles wat je aandacht geeft, groeit. Ook positiviteit en nieuwe marketingideeën.

Breng positiviteit, maar wees niet naïef

Positiviteit, dus. Zo zakt de moed ons niet in de schoenen. Maar zoals ik net al subtiel benadrukte: met respect. Laat je positiviteit en het ‘altijd blijven lachen’-principe niet als naïef overkomen. We kunnen corona nu eenmaal niet wegdenken. Zoek de balans op en wees vooral niet bang om je als bedrijf kwetsbaar op te stellen. Sterker nog, deze persoonlijke kant zorgt ervoor dat meer mensen zich verbonden voelen met je bedrijf. Een mooi voorbeeld is Google. Tussen de zoekresultaten in linkt Google naar betrouwbare informatie wat betreft het Coronavirus.

Op deze manier toont Google haar menselijke kant en zorgt het op deze manier voor een connectie met de bezoekers van de website. Laat zien dat ook jij er binnen jullie marketingstrategie het beste van maken.

Laat weten hoe je kan helpen

Hulp bieden is wat iedereen op prijs stelt. Maar hoe doe jij dat binnen je strategie op het gebied van contentmarketing? Breng de unieke waarde van jullie producten of diensten naar voren als het de mensen kan helpen door deze moeilijke tijd heen te komen. Of laat op LinkedIn zien dat er niet veel is veranderd voor de klant. Hebben je producten of diensten geen directe invloed op de situatie? Geen probleem! Zorg dan dat jouw content één van de volgende aspecten bevat:

  • Inspireer mensen
  • Zorg voor educatie
  • Amuseer de lezers

Onze eigen worsteling in deze tijd

In het kader van kwetsbaar opstellen, is Heers niet te beroerd om toe te geven dat ook wij worstelen met de content die wel en niet naar buiten mag worden gebracht. Toch proberen wij actief te blijven en de (potentiële) klanten te inspireren of in dit geval te informeren. Zichtbaar blijven is key, al is het alleen al om de duurzame relatie met jouw klanten te onderhouden.

Online zichtbaarheid, dus. Let’s talk about SEO. Als we zeggen dat bedrijven door moeten gaan, lopen we het risico dat dat wordt gezien als ‘preken voor eigen parochie’. Maar kom op, wachten we nu echt tot alles weer ‘normaal’ is? Doodzonde! Dit is (al een tijdje) hét moment om alles uit je online marketingbudget te halen: blijf actief, blijf updaten en houd de concurrentie op afstand. Juist online!

Waarom zet ik mijn marketing niet gewoon ‘on hold’?

Het is natuurlijk erg verleidelijk om volledig in de defensieve houding te schieten en je marketing activiteiten even ‘on hold’ te zetten tot er weer meer budget is. Ook wil ik de discussie dat ‘corona blijft en we hier mee moeten leren leven’ niet aanwakkeren, maar welke andere optie hebben we momenteel? Om toch maar weer terug te vallen op die positieve houding: wacht niet tot alles weer normaal is, deal ermee en haal er het beste uit. Dat een wereldwijde crisis voornamelijk verliezers kent, betekent niet dat je kansen moet laten liggen om zakelijk gezien wél te kunnen winnen.

Met een ijzersterke online strategie – waarbij je net als onze specialisten stuurt op een maximale ROI – is dat namelijk meer dan mogelijk.

Ook een ijzersterke marketingstrategie neerzetten?

Houd dit in je achterhoofd bij het naar buiten brengen van content en het invullen van je online marketingstrategie. Vrijblijvend sparren over wat de beste online keuzes zijn binnen jullie strategie? Bel me gerust even! Dan sluit ik hem nu hetzelfde af als 11 maanden terug: Laat vooral positiviteit de boventoon voeren en stay safe!

Delen

Likes

7

Onderwerp Content

Vrijblijvend sparren over de beste online keuzes binnen jouw strategie?

Contact
JeffreyJeffrey de Gruijter
Sales en marketing consultant

Jeffrey gaat met onze (potentiële) klanten op zoek naar de meest winstgevende invulling van hun online marketingstrategie. Haal jij wel alles uit het online marketingbudget dat je dit jaar hebt?

Lees Interacties

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Op zoek naar?

  • Een SEO bureau
  • Een SEO specialist
  • Een SEA specialist
  • Een SEO copywriter

Concreet

  • SEO uitbesteden
  • Linkbuilding uitbesteden
  • SEO teksten laten schrijven
  • Google Ads uitbesteden (SEA)

Info

  • Team / Vacatures (3)
  • Support / Begrippenlijst
  • Privacy Policy
  • Algemene voorwaarden
Online Marketing Bureau Heers

Vraag direct een online marketing offerte aan.

begin met Heersen