Wel marktleider, maar geen topposities

Dat knaagde in 2020 enorm bij de marketingafdeling van Luxaflex. In Google werden ze links en rechts ingehaald door diverse pure online spelers. Wat heb je dan nodig, SEO laten doen door 1 van de vele bureaus waar je al mee werkt of op zoek gaan naar het beste SEO bureau? Gelukkig koos Luxaflex voor het laatste.

Het plan

Na een grondige analyse was het snel duidelijk dat er op alle gebieden veel te winnen was, alleen de domein autoriteit was in orde, zoals je mag verwachten van een marktleider.

Techniek

We hebben Luxaflex en hun webbouwer geadviseerd over de volgende zaken:

  • 404’s
  • Meta-titels optimaliseren
  • Meta-descriptions optimaliseren
  • Afbeeldingen optimaliseren (alt-tags)
  • Interne links richting 301-redirects aanpassen
  • Structured data / Rich snippets

Autoriteit

Hoewel de domain rating (DR) dik in orde was, was er toch veel ruimte voor verbetering van het linkprofiel. Het grote nadeel van een bekend merk is dat de organisch ontstane backlinks voornamelijk naar de homepage gingen met vooral branded anchor texts. Maar wat is daar mis mee, dat is toch precies wat Google wil? Klopt, maar wat Google wil, is niet altijd hetzelfde als wat werkt. Aan ons dus de uitdaging om het backlinkprofiel te verbeteren. Wat we hebben gedaan:

  • Anchors texts aan laten passen
  • Lijst met gewenste anchor texts opgesteld
  • Niet relevante links disavowen
  • Linkbuilding (op zoek gegaan naar relevante links)
  • Outreach interessante websites

Content

Er was content aanwezig uiteraard, maar in verhouding tot de scripts en afbeeldingen was het voor de meeste pagina’s relatief weinig en was het vaak ook niet goede content voor Google. Samen met het team van Luxaflex zijn we de content dan ook uit gaan breiden, optimaliseren en verrijken. Hierbij is onder andere gelet op:

Daarnaast is er een contentplan met contentkalender opgesteld zodat er blogs geschreven konden worden om de topic clusters rondom de focus zoektermen uit te breiden.

De keiharde resultaten

Ondanks de hoge autoriteit van Luxaflex.nl was het aanvankelijk een pittige strijd met de pure online spelers, die hun SEO al veel beter en langer op orde hadden, maar na het doorstoten tot de top 3 voor de meeste focus zoekwoorden na ruim een half jaar werden de #1 posities voor de onderstaande pittige en belangrijke zoektermen bereikt:

  • horren
  • duette shades
  • shutters

Samen met andere zoektermen, die flink gestegen zijn in Google resulteerde dat in 13% meer nieuwe gebruikers op de website. Mooi voor het merk natuurlijk, want SEO draagt enorm bij aan de brand awareness. Maar als je geen webshop bent welke conversies meet je dan om te bepalen of je online succesvol bent? Bij Luxaflex werd naast brand awareness gekozen voor informeren en consumenten naar de dealers loodsen. De resultaten na onze adviezen over conversie optimalisatie:

  • 42% meer bezoeken aan dealer websites
  • 90% meer brochure aanvragen
  • 49% meer dealerafspraken

De samenwerking

De samenwerking tussen het marketingteam van Luxaflex en het team van Heers was geweldig. Ontspannen, maar altijd gericht op het behalen van die topposities. Maandelijks werd er door onze SEO-specialisten en contentmarketeers overlegd met de marketeers van Luxaflex en is er altijd het vertrouwen geweest dat we met elkaar de top gingen halen. Luxaflex Heerst!