Een contentkalender bevat de planning voor de uitvoering van je contentstrategie. In de contentkalender wordt het volgende bijgehouden:
- wanneer de content geplaatst wordt
- op welke kanalen de content geplaatst wordt
- de vorm van de content (bv. tekst, video of een afbeelding)
- het onderwerp
- de doelgroep
- degene die verantwoordelijk is voor het creëren en plaatsen van de content
Je kan zelfs nog de fase uit het See, Think, Do, Care model van Google aan de content koppelen.
Waarom moet je een contentkalender hebben?
Als je serieus met (online / content) marketing bezig brengt een contentkalender structuur en duidelijkheid. Zo zorg je dat je doelgroep de juiste content, op het juiste moment en via het juiste kanaal te zien krijgt.
Zo kun je in de contentkalender de inhakers op speciale dagen plannen, maar ook ook je content die je afgestemd hebt op de customer journey van je klant als je bijvoorbeeld weet dat mensen zich in een bepaalde periode van het jaar vooral oriënteren en in een andere periode vaak overgaan tot de aankoop.
Een contentkalender bespaart je na de initiële opzet ook veel tijd (om onderwerpen te bedenken bv.) en voorkomt dat het bv. maandenlang stil is op je LinkedIn-profiel.
Tools
Een contentkalender kan eenvoudig in een spreadsheet tot en met uitgebreide software tools met hele redactiemodellen met notificaties en alles wat daar tussenin zit. Tools zijn een hulpmiddel en zeker niet heilig.
Meten en evalueren
Probeer al je content met behulp van UTM-tags meetbaar te maken, zodat je je content en je contentkalender goed kan evalueren en het volgende jaar kan verbeteren.