Een uitsluitingszoekwoord is een zoekwoord die je uitsluit voor jouw betaalde campagnes in Google Ads. De advertentie kan dus niet gevonden worden wanneer een gebruiker zoekt op dit specifieke zoekwoord. Daarom wordt dit zoekwoord ook wel eens een negatief zoekwoord genoemd. Deze manier van targeting zorgt ervoor dat je campagne alleen getoond kan worden aan gebruikers die ook echt geïnteresseerd zijn in jouw producten of diensten. Dit maakt je advertentie een stuk effectiever en levert je dus ook betere resultaten op.
Verschillende soorten uitsluitingszoekwoorden
Oké, een uitsluitingszoekwoord zet dus sommige zoekwoorden buitenspel, wat uiteindelijk zorgt voor een hogere ROI (rendement op investering). Goed om te weten: anders dan de ‘positieve’ zoekwoorden, moet je bij uitsluitingszoekwoorden zelf de termen in meervoud, enkelvoud of synoniemen toevoegen. Bij ‘positieve’ zoekwoorden gaat dit automatisch, bij het uitsluiten van negatieve zoekwoorden, moet je dit handmatig in Google aangeven.
Je hebt verschillende soorten uitsluitingszoekwoorden:
- breed: het zoekwoord wordt niet alleen exact, maar ook in combinatie met andere woorden buitengesloten. Heb je bijvoorbeeld het uitsluitingszoekwoord ‘SEO’, dan wordt jouw advertentie ook niet getoond aan gebruikers die zoeken op ‘SEO content’.
- exact: alleen gebruikers die zoeken op het exacte uitsluitingszoekwoord krijgen de advertentie niet te zien.
- woordgroep: je sluit een woordgroep uit, bijvoorbeeld ‘SEO content’ wanneer iemand zoekt op ‘SEO content maken’ wordt de advertentie niet getoond. Maar let op: de advertentie wordt wél getoond wanneer een gebruiker zoekt op ‘SEO geoptimaliseerde content’.
De voordelen van uitsluitingszoekwoorden
Het werken met uitsluitingszoekwoorden doe je natuurlijk niet voor niets. Dit zijn de voordelen van het werken met uitsluitingszoekwoorden bij je Google Ads campagne:
- Je bespaart advertentiekosten. Deze negatieve zoekwoorden zorgen ervoor dat je advertentie minder vaak getoond wordt, waardoor je automatisch kosten bespaart.
- Je advertentie wordt alleen getoond aan de gebruikers met de meest relevante en specifieke zoekopdrachten. Hiermee target je jouw advertentie zó dat je sneller in beeld komt bij je ideale klant die vervolgens op jouw website klikt en misschien wel iets bij jou aanschaft.
- Je trekt alleen maar relevante website bezoekers aan. Door zoekwoorden als ‘gratis’ en ‘win’ uit te sluiten, trek je geen bezoekers aan die op zoek zijn naar gratis diensten.
Uitsluitingszoekwoorden gebruiken bij je Google Ads campagne
- Ga naar de campagne die je wilt optimaliseren
- Klik op het tabblad ‘Zoekwoorden’ en klik dan op de ‘Uitsluitingszoekwoorden’
- Hier kun je alle uitsluitingszoekwoorden toevoegen