De zoekmachine Google is van alle markten thuis. Je kunt er terecht voor het laatste nieuws, antwoord op al je vragen, het actuele weer en via Google Shopping kun je ook winkelen. We leggen je op deze pagina alles uit over deze feature van Google.
Wat is Google Shopping?
Google Shopping is een speciale pagina met zoekresultaten in Google. Je vindt het symbool op dezelfde locatie als Google Afbeeldingen en Google Maps. Op deze pagina vind je kleine productafbeeldingen, de naam de link van de webshop en de prijs mét eventuele korting – Wie is er nu niet dol op de sale? Bij sommige producten kun je zelfs prijzen vergelijken bij verschillende webshops. Net als bij de ‘normale’ zoekresultaten worden eerste de betaalde advertenties getoond. Daaronder vind je dan de organische shopping resultaten.
Google Shopping zorgt ervoor dat er nog meer online verkeer naar je webshop komt. Hoe meer bezoekers, hoe meer kans op conversie. Iets wat alleen maar versterkt wordt door de specifieke zoekopdracht van de bezoeker. Wanneer iemand gericht op zoek is naar een product en op jouw website terecht komt, is er een grote kans dat hij/zij dat product bij jou koopt dan wanneer zijn zoekopdracht heel breed en vaag is.
Bij ‘normale’ zoekopdrachten zie je vaak ook enkele Google Shopping resultaten bovenaan de SERP.
Hoe werkt Google Shopping?
Google Shopping werkt eigenlijk een beetje hetzelfde als SEO (zoekmachine optimalisatie). Alleen word je niet gevonden op een bepaald zoekwoord, maar op een specifiek product en de bijbehorende afbeelding en beschrijving.
Er zijn twee opties voor een Google Shopping campagne:
- Gebruik maken van Google Ads (de betaalde variant)
- Gebruik maken van de organische resultaten via Google Merchant Center (de gratis variant)
Voor beide opties is het belangrijk om een Google Merchant Center-account aan te maken. Hierin creëer je een product feed. In deze product feed upload je eigenlijk je assortiment. Zoals de nieuwe collectie winterjassen bijvoorbeeld. Je vult hier dan ook andere informatie over het product in zoals de maat, het materiaal en de afmetingen.
Google Shopping instellen: zo doe je dat
Wil je dat jouw producten zichtbaar zijn in Google Shopping? Ga in het Google Merchant Center dan naar groei > programma’s beheren > platforms van Google. Je hoeft alleen het laatste blokje aan te vinken met de optie Google Shopping om zichtbaar te zijn in deze zoekresultaten. Wil je gebruik maken van Google Shopping advertenties? Koppel dan het Merchant Center met je Google Ads account. Het maken van een shopping feed kan op verschillende manieren: via Magento, Woocommerce of Shopify.
Google CSS
Sinds 2018 werkt Google met het CSS (Comparison Shopping Services) programma waar ze alleen prijsvergelijkers die voldoen aan de eisen in toelaten. Zij krijgen 20% korting op de CPC (cost per click) in de veiling van Google Shopping. Wanneer je via het Google CSS €1,00 biedt, gaat er maar €0,80 naar de veiling. Bij een Google partner gaat het volledige bod (de €1,00) de veiling in.
Eén van die CSS partners van Google is Bigshopper, een partner waar we bij Heers mee samenwerken. Je SEA uitbesteden aan Heers kan je dus gelijk al korting bij Google Shopping opleveren.