Je ziet het regelmatig terug op websites, verschillende landingspagina’s met ieder hetzelfde stukje tekst. Ook wel duplicate content genoemd. De één vindt dat het niet schadelijk is voor SEO, de ander wel. Wat is waar? Wat betekent duplicate content, hoe voorkom je het en hoe los je het op? Wij leggen het je uit.
Wat is duplicate content?
De letterlijke vertaling van het woord is dubbele content. Dit houdt in dat er op meerdere pagina’s exact dezelfde (of een groot deel) content te vinden is. Handig, als je dertig verschillende locatiepagina’s hebt en geen zin of tijd hebt om voor ieder unieke content te schrijven, zou je denken. Als we het over dubbele content hebben, zijn er twee vormen:
- Externe duplicate content
- Interne duplicate content
Het verschil tussen deze twee is dat je voor interne duplicate content vaak zelf verantwoordelijk bent en bij externe duplicate content niet altijd. Bij interne duplicate content is er sprake van (grotendeels of in zijn geheel) dezelfde content op meerdere pagina’s. Een veelvoorkomend geval hiervan is exact dezelfde content op meerdere locatiepagina’s. Een andere vorm van interne duplicate content is wanneer er meerdere URL’s zijn voor bijvoorbeeld eenzelfde product dat onder meerdere categorieën in een webshop valt.
Bij externe dubbele content heb jijzelf of de ander content van een website niet alleen als inspiratiebron gebruikt, maar ook letterlijk overgenomen.
Het effect van duplicate content op SEO
De meningen over het effect van dubbele content op SEO verschillen. Sommigen zeggen dat je niet meer in de SERP verschijnt met dubbele inhoud. Dit is niet helemaal waar, want een pagina kan nog steeds geplaatst worden maar wel slechter ranken. Je wordt dus niet meteen afgestraft, maar zoekmachines zoals Google raken verward door deze dubbele content. Je kan eenvoudig controleren of er dubbele content op je website staat met een tooltje als die van seoreviewtools.
Als er twee exact dezelfde pagina’s met dezelfde inhoud zijn, bepaalt de zoekmachine welke er hoger in de SERP van Google komt. Zoekmachines willen zo relevant mogelijke zoekresultaten tonen, waardoor twee dezelfde pagina’s niet onder elkaar worden getoond omdat dat niet goed is voor de relevantie. De zoekmachine kiest zelf één van de twee pagina’s, ongeacht aan welke jij voorkeur geeft.
Hoe voorkom je het en hoe los je het op?
Duplicate content heeft dus wel effect op SEO, dus je kunt dit het best voorkomen of oplossen. Interne duplicate content is eenvoudig op te lossen, hier ben je namelijk zelf verantwoordelijk voor. Dit is een kwestie van alle pagina’s met dubbele content nalopen en hier unieke teksten voor schrijven. Voorkomen is beter dan genezen, ook in dit geval. Je kunt het best meteen unieke content schrijven. Zijn dit dertig locatiepagina’s en heb je hier geen tijd voor? Er zijn genoeg copywriters en SEO schrijvers die deze taak uit handen nemen.
Als je zoekmachines duidelijk wil maken wat de primaire URL van een pagina is, kun je de HTML-tag rel=“canonical” gebruiken. Google schrijft hier zelf ook over. Door dit te gebruiken laat je zoekmachines zien welke pagina er geïndexeerd moet worden als er meer pagina’s met dezelfde of vergelijkbare content zijn. Als je hier zelf weinig kennis van hebt, kun je het best hulp vragen aan een specialist.