Heb je meerdere pagina’s op je website met (ongeveer) dezelfde content, dan wil je graag dat Google weet welke pagina in de rankings naar voren moet komen. Want als Google twijfelt dan kan de waarde verdeeld worden over die pagina’s en dat gaat ten koste van je ranking. Met een canonical tag los je dus het probleem van duplicate content op.
Met behulp van deze tag vertel je aan Google aan welke van die pagina’s met (ongeveer) dezelfde content je de meeste waarde (vroeger PageRank) toe wilt laten toekennen.
De tag zet je bovenaan in de code van je pagina in de ‘head’ (alles tussen <head> en </head> wat er als volgt uitziet:
<link rel=”canonical” href=”https://www.heers.nl/de-beste-pagina” />
Andere termen voor de canonical
Er worden verschillende termen gebruikt voor dit stukje code. De bekendste toevoegingen achter het woord canonical zijn:
- tag
- url
- link
Maar ook canonieke url wordt soms gebruikt (ja sommige mensen willen alles in het Nederlands).
Enkele voorbeelden
Een canonical is bijvoorbeeld handig in de volgende gevallen:
- in webshops als je in een categorie meerdere producten hebt zitten met vrijwel dezelfde productbeschrijving waar alleen de maat of kleur anders is.
- wanneer je verschillende versies van een pagina A/B test