Inhoudsopgave
Waar begin je?
- UX / Gebruikerservaring
- SEO / Zoekmachine optimalisatie
- CRO / Conversie optimalisatie
In je analyse neem je zaken mee als je huidige rankings, de bezoekersaantallen, het conversiepercentage van je website etc. Hoe dan ook moet je tot een 0-meting komen om straks te weten of alles wat je doet op het gebied van website optimalisatie ook daadwerkelijk het gewenste effect heeft.
Gebruikerservaring: de klant is koning, ook op je website
Wie denkt dat het erom draait met website optimalisatie Google tevreden te houden, heeft het mis. Natuurlijk doe je met het oog op zoekmachine optimalisatie ook totale website optimalisatie, maar allereerst draait het om je bezoekers. Dat begint al bij het webdesign: de website wordt niet gemaakt voor het bedrijf of voor de directeur die paars mooier vindt dan blauw. De website is er voor de doelgroep van je bedrijf.
Dat betekent onder andere dat bezoekers snel en makkelijk moeten kunnen vinden wat ze zoeken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan:
- Een one-page-checkout in je webshop
- Korte formulieren, zonder onzinnige informatie te vragen
- Snelle laadtijden
- Makkelijke navigatie
- Duidelijke links en Call-To-Actions
- Etc.
Maar ook een beveiligde verbinding (SSL-certificaat) draagt bij aan de gebruikerservaring. Of beter gezegd: tegenwoordig doet een ontbrekend SSL-certificaat afbreuk aan de gebruikerservaring en de waardering die je website krijgt van Google.
SEO: website optimalisatie voor Google
Dan kijken we naar het linkprofiel van de website en vergelijken dat profiel met de linkprofielen van je concurrenten. We weten op die manier precies de vinger op de zere plek te leggen en zien dan wat we moeten doen om voor jouw website een sterker linkprofiel te realiseren. Cruciale gegevens waar we aandacht aan besteden als we je linkprofiel beoordelen, zijn:
- het aantal inkomende links
- de domeinwaarden van domeinen die naar je website verwijzen, zoals trust flow en citation flow, domain rating en domein- en pagina autoriteit.
SEO + UX = Conversie
Website optimalisatie betekent ook zorgen dat meer bezoekers op je website doen wat jij wilt. Denk hierbij aan meer verkopen in de webshop, meer downloads van whitepapers of meer ingevulde offerteformulieren. Dit specifieke onderdeel van website optimalisatie noemen we conversie optimalisatie.
Website optimaliseren voor conversie
Maar los van SEO en de gebruikerservaring zijn er nog andere zaken die je conversie kunnen verbeteren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de verleidingsprincipes van Cialdini:
- autoriteit
- sociale bewijslast
- schaarste
- consistentie en commitment
- wederkerigheid
- sympathie
- eenheid
Deze principes kun je enerzijds verwerken in het design van je website, maar voor een groot deel ook in je content. Als je dus het traject voor website optimalisatie start, kijk dan zeker naar je contentstrategie en overweeg je bestaande content te optimaliseren.
Website optimaliseren: waar houdt het op?
En dan de vraag: waar houdt het op, website optimalisatie? Daar kunnen we kort over zijn: het houdt niet echt op. Je moet website optimalisatie niet zien als een stappenplan dat je doorloopt en waarmee je dan aan het eind klaar bent. Website optimalisatie is een cyclus: op het moment dat je een bepaald doel bereikt hebt, kun je aan de hand van nieuwe doelen je website weer verder optimaliseren.
Zo werkt het bijvoorbeeld bij Google ook: het algoritme van Google wordt steeds verder gefinetuned, waardoor de zoekmachine steeds slimmer wordt en steeds beter kan inschatten welke pagina’s het beste antwoord geven op een bepaalde zoekvraag.
Dat maakt niet alleen dat je met zoekmachine optimalisatie nooit klaar bent, maar ook dat je bezoekers als vanzelf steeds veeleisender worden en ervan uitgaan dat je website met de tijd meegaat. Kijk voor de grap eens via de Wayback Machine hoe een website die je vaak bezoekt er in 2005 uitzag. Je ziet: toen waren de eisen voor een website heel anders dan nu. Toch is het maar 15 jaar geleden!
Het moge duidelijk zijn: je website heeft steeds weer optimalisatie nodig, zowel voor Google als voor je gebruiker.
Ga je je website optimaliseren? Vergeet niet te meten!
Website laten optimaliseren?
Snap je nog steeds niet helemaal waar je moet beginnen? Of wil je het liefst in één keer helemaal goed doen? Maak eens een afspraak bij ons op kantoor. Dan leggen we je in begrijpelijke taal uit welke mogelijkheden er zijn en wat voor verschil die mogelijkheden voor jouw conversie kunnen maken.
Geef een reactie