Cookiemeldingen: check! Toestemming gevraagd: check! Maar word je data echt alleen gedeeld met degenen aan wie jij toestemming hebt gegeven? De meeste websites doen alsof ze om je privacy geven, maar achter de schermen sturen ze je data – bewust of onbewust – alle kanten op, ongeacht of ze jouw toestemming hebben of niet. Naar advertentieplatformen als Google en Meta (Facebook / Instagram) bijvoorbeeld.
Als marketeer wil je natuurlijk zo veel mogelijk weten over het gedrag van je doelgroep. Maar met het gebruik van adblockers, alle privacywetgeving en de ontwikkelingen binnen browsers en advertentieplatformen om de privacy van gebruikers beter te beschermen, wordt het steeds moeilijker om betrouwbare data te verzamelen. Server-side tagging biedt de oplossing. In plaats van je bezoekers te laten bespioneren door talloze scripts, verplaats je het dataverzamelingsproces naar jouw eigen server. Dit geeft je meer controle over je data en zorgt voor betere data-integriteit én snellere laadtijden van je website.
Inhoudsopgave
Wat is server side tagging?
Met server side tagging worden gegevens van websitebezoekers verzameld via de browser en verstuurd naar een server in eigen beheer. Vanuit deze server kan vervolgens worden bepaald welke informatie wel of juist niet wordt gedeeld met analyse- en advertentieplatformen.
In tegenstelling tot de standaard manier van dataverzameling, ook wel client side tagging genoemd, waar soms wel tientallen scripts van derde partijen in de browser van de websitebezoeker worden geladen, direct gegevens worden verzameld en opgeslagen op hun eigen servers. Met server side tagging heb je meer controle over welke informatie wordt verzameld en gedeeld en kan je de privacy van je websitebezoekers beter waarborgen.
Het verschil tussen client side en server side tagging
We benoemden het net al even: client side tagging. Het belangrijkste verschil tussen client side tagging en server side tagging ligt in waar de gegevensverzameling en -verwerking plaatsvindt.
Bij client side tagging worden tags direct in de webbrowser van de gebruiker uitgevoerd. Wanneer een bezoeker een webpagina laadt, worden de tags in de browser geactiveerd en verzenden ze gegevens naar de verschillende eindbestemmingen. Dit gebeurt allemaal aan de kant van de ‘client’, het apparaat van de gebruiker.
Server side tagging verplaatst dit proces naar de server van de website-eigenaar. In plaats van meerdere tags in de browser uit te voeren, stuurt de browser nu maar één verzoek naar de server. De server stuurt de gegevens vervolgens door naar de juiste eindbestemmingen.
Wat zijn de voordelen van server side tagging?
- Betere bescherming van gebruikersgegevens: met server side tagging bepaal je zelf welke data wordt gedeeld met welke eindbestemming
- Betere naleving van privacywetgeving: maak je volledig gebruik van server side tagging, dan geef je externe tools niet de kans ongevraagd data van jouw bezoekers te verzamelen.
- Verhoogde datakwaliteit: data die naar een eigen server wordt verstuurd, wordt minder snel onderschept door adblockers of browserinstellingen, waardoor meer data wordt verzameld en met name marketingcampagnes sneller kunnen ‘leren’ van de data.
- Snellere laadtijden: de browser hoeft minder tags in te laden, wat de laadsnelheid van je website ten goede komt.
- Toekomstbestendigheid: Beter voorbereid op veranderende privacyregels en technologische ontwikkelingen. De Europese Unie gaat zich namelijk steeds meer bekommeren om de privacy van gebruikers van het internet met wet- en regelgeving.
Wat zijn de nadelen van server side tagging?
- De kosten: Het beheren van een server kost geld. Het bedrag is afhankelijk van verschillende factoren, zoals waar de serverruimte wordt beheerd en hoeveel verkeer je website ontvangt.
- Complexiteit: het implementeren en onderhouden van server side tagging is technisch uitdagender dan client side tagging.
- Potentiële single point of failure: Tijdens een storing of wanneer de server tijdelijk uitvalt, dan ontvangen alle eindbestemmingen geen data meer.
- Incompatibiliteit: Nog niet alle marketing- en analysetools ondersteunen server side tagging, waardoor je tot die tijd ook gebruik moet blijven maken van client side tagging.
- Meer verantwoordelijkheid voor gegevensbescherming: Meer directe controle over (persoons)gegevens betekent ook meer verantwoordelijkheid.
Waarom is server side tagging belangrijk?
Server side tagging is belangrijk omdat het een betere beveiliging en controle over gegevens biedt, waardoor (persoons)gegevens van websitebezoekers beter beschermd zijn en niet zomaar worden gedeeld met derde partijen. Daarnaast biedt het ook andere voordelen, zoals de laadsnelheid van websites door de scripts op de server uit te voeren in plaats van in de browser.
Ook de nauwkeurigheid van gegevens worden verhoogd doordat server side tagging minder vatbaar is voor verstoringen zoals adblockers en eventuele netwerkproblemen. Ten slotte biedt het meer flexibiliteit voor het implementeren van complexe logica (gegevensmanipulatie) en is het beter schaalbaar voor het omgaan met grote hoeveelheden verkeer.
We benoemden het al als één van de voordelen: met server side tagging verzamel je meer data waarmee jouw betaalde marketingcampagnes sneller kunnen leren en daardoor sneller kunnen optimaliseren voor betere resultaten. Wil je weten hoe goed jouw Google Ads-campagnes presteren en waar er verbeteringen mogelijk zijn? Neem contact met ons op en ontvang een gratis scan van jouw Google Ads account.
Server Side Tagging instellen via Google tag manager
Server side tagging kan worden ingesteld via Google Tag Manager (GTM). GTM is een tool die je helpt bij het implementeren en beheren van tags op je website. Het gebruik van deze tool voorkomt dat je voor elk nieuw script of wijzigingen van bestaande scripts opnieuw de code van je website moet aanpassen.
Stappenplan voor het instellen server side tagging via GTM
- Maak een nieuwe container aan via tagmanager.google.com. Kies voor de optie om een ‘Server’ aan te maken.
- Na het aanmaken van de server container vraagt Google of je de server automatisch of handmatig wilt inrichten. Kies voor automatische inrichting voor een eenvoudiger installatieproces.
- Voor het beheren van een servercontainer heb je een Google Cloud Platform-account nodig dat is voorzien van een geldige betalingsmethode. Volg alle stappen die worden gevraagd bij het klikken op ‘Een factureringsaccount maken’.
- Zodra je een account hebt aangemaakt, word je automatisch teruggestuurd naar GTM, waar je opnieuw het venster te zien krijgt waarin wordt gevraagd of je de server automatisch of handmatig wilt instellen. Kies voor de automatische optie. Het instellen kan een aantal minuten duren.
- Zodra het instellen van de server is voltooid, krijg je een overzicht te zien met informatie over de server zoals het project-nummer en de server URL.
Volg het stappenplan van Simo Ahava voor een handmatige opzet van een eigen server, inclusief de koppeling van een subdomein waar de server op kan worden beheerd.
Zelf aan de slag met server side tagging
Server side tagging biedt adverteerders een betrouwbare oplossing voor het verzamelen van gegevens, rekening houdende met de uitdagingen die gepaard gaan met de toenemende focus op privacybescherming door de Europese Unie. Door het verzamelen van (persoons)gegevens van de browser naar de server te verplaatsen, krijgen bedrijven betere controle over hun data, voldoen ze gemakkelijker aan privacywetgeving en verbeteren ze de nauwkeurigheid van hun gegevensverzameling. Server side tagging helpt ook bij het minimaliseren van de impact van adblockers, wat resulteert in hogere datakwaliteit.
Hebben we jouw interesse gewekt en ben je benieuwd naar de mogelijkheden van server side tagging?
Het verschil tussen tagging, tracking en rendering
Het verschil tussen tagging, tracking en rendering is als volgt:
Server side tagging is het proces van het plaatsen van scripts (tags) op een website of app. Deze tags zijn ontworpen om informatie te verzamelen of acties uit te voeren wanneer een gebruiker interactie heeft met de site. Tags kunnen worden gebruikt voor verschillende doeleinden, zoals het verzamelen van analytische gegevens, het laden van advertenties of het implementeren van marketingpixels.
Server side tracking is het daadwerkelijk volgen en verzamelen van gebruikersgedrag. Het omvat het verzamelen en opslaan van gegevens over hoe gebruikers een website of app gebruiken. Dit kan informatie omvatten als paginaweergaven, klikgedrag of de tijd die is doorgebracht op de website.
Server side rendering verwijst naar het proces waarbij een webpagina volledig wordt geladen op de server voordat deze naar de browser van de gebruiker wordt gestuurd. Dit proces zorgt er dus voor dat alle elementen zoals teksten, afbeeldingen, de lay-out en interactieve elementen van een webpagina zichtbaar zijn voor de bezoeker.
De relatie tussen deze termen:
- Tagging wordt ingezet om tracking mogelijk te maken. Tags kunnen een tracking-code bevatten die het mogelijk maakt data te verzamelen.
- Rendering beïnvloedt hoe tags worden geladen en uitgevoerd, wat op zijn beurt invloed heeft op tracking.
In de context van server side oplossingen:
- Server side tagging verplaatst het beheer en de uitvoering van tags naar de server.
- Server side tracking verplaatst het verzamelen en verwerken van trackinggegevens naar de server.
- Rendering blijft grotendeels een client side proces, maar server side rendering is een techniek waarbij de initiële rendering van een webpagina op de server plaatsvindt voordat deze naar de client wordt gestuurd.
Geef een reactie