Je hebt je landingspagina al drie keer van top tot teen geoptimaliseerd, zoekwoorden toegevoegd, titels veranderd en nog steeds lijk je onvindbaar in zoekmachines. Hoe dat komt? Je maakt SEO-fouten. Is al die effort die je in je content hebt gestopt dan voor niets geweest?
Inhoudsopgave
Urenlang aan je landingspagina gewerkt, wordt -ie niet gevonden…
De content die op je landingspagina staat, die kan je waarschijnlijk wel dromen. Je hebt er uren aan gewerkt, drie brainstormsessies op losgelaten en er alles aan gedaan om er zoekwoorden in te verwerken. Goed bezig! Zou je denken…
Je bent trots op het eindresultaat, maar helaas blijven die topposities in Google nog uit. ‘Positie #89 met mijn hoofdzoekwoord, dat kan toch niet?’ Toch wel. Ondanks al je noeste arbeid kan het zijn dat Google denkt: ‘joe, laat die maar lekker op positie 89 staan, hebben we niks aan.’
Rankt je content niet? Vergeet het behalen van je marketingdoelen maar
Balen, dat je content niet rankt. Waarschijnlijk heb je wat SEO-fouten gemaakt in je content. Ben je er klaar mee en doe je er verder niks meer mee? Zonde. Want aan al die effort te zien, staat er echt wel iets waardevols in die content van je. Misschien heb je je marketingverhaal wel goed in je content staan, maar mis je de juiste call to actions. Of misschien heb je een zoekwoord gebruikt met ontzettend veel concurrentie. Hoe dan ook: SEO-fouten zijn zonde en hoe langer je wacht met het optimaliseren van je content, hoe meer omzet je misloopt.
Dit zijn veelgemaakte SEO-fouten in content en zo los je ze op
Je wil weten welke SEO-fout je precies hebt gemaakt, want je wil die topposities behalen die voor meer conversies zorgen. Loopt naast SEO jouw marketingverhaal ook nog niet helemaal lekker? Dan kun je overwegen om SEO teksten te laten schrijven. De zoekmachine vind je content niet pagina 1-waardig en dat heeft te maken met één of meer van de volgende SEO-fouten in content.
1. Je doet aan keyword stuffing en overoptimalisatie
Veelgemaakte SEO-fouten in content: keyword stuffing en overoptimalisatie. Je maakt zoekmachines boos als je dit doet. Keyword stuffing en overoptimalisatie is het niet natuurlijk vaak gebruiken van een zoekwoord (of meerdere). Je tekst is hierdoor spammy. Je hebt het niet door, maar misschien ben je zo enthousiast aan de haal geweest met het zoekwoord ‘marketingbudget’ dat je content ervan stikt. Zoekmachines houden hier niet van, maar jouw lezers ook niet. Het leest namelijk allesbehalve fijn. Check dus of je schuldig bent aan keyword stuffing en overoptimalisatie.
Oplossing: Schrijf voor je doelgroep, niet voor Google (een beetje mag wel, maar met mate). Breng de keyword density (hoe vaak komt je zoekwoord in de tekst voor) omlaag. Het liefst is dit percentage ergens tussen de 2 en 5 procent.
2. Je gebruikt een zoekwoord met een andere zoekintentie
Gebruik je een zoekwoord alleen maar omdat het een hoog zoekvolume heeft? Dan sla je de plank volledig mis. Ten eerste moet je ook rekening houden met de concurrentie van het zoekwoord (is er überhaupt een kans van slagen met dit zoekwoord?) en ten tweede móét je rekening houden met de zoekintentie. Iemand die op ‘noten’ zoekt is misschien alleen op zoek naar de voedingswaarden en wil niet per se een noot kopen.
Oplossing: Verkoop je dus noten in een webshop? Dan moet je het zoekwoord aanpassen aan de zoekintentie die past bij de doelgroep die je aan wil trekken. In dit geval is dat dus niet ‘noten’, maar ‘noten kopen’.
3. Je wil ranken op een zoekwoord met veel concurrentie
Je bent ambitieus, wil je marketingdoelen halen en winnen. Daarom heb je gebruik gemaakt van een mega zoekwoord in je content. Je wil ranken op een generiek zoekwoord zoals ‘schoenen’. We willen je ambitieuze plannen niet direct de grond in boren, maar dit gaat je écht niet zomaar lukken. Met een zoekvolume van 108.000 per maand denk je misschien veel verkeer binnen te gaan halen, maar ranken doe je niet zomaar. De concurrentie op zo’n generiek zoekwoord is moordend en met een Zalando en Omoda in de top 5 mag je je borst wel nat maken.
Oplossing: We snappen je ambitieuze plannen, maar je hebt (vooral in het begin) meer kans om te ranken op longtail zoekwoorden. Hier zit vaak minder zoekvolume op, maar past in veel gevallen wél beter bij de zoekintentie van de bezoeker. En je weet: een zoekwoord met de juiste zoekintentie van je doelgroep verhoogt je conversie.
4. Zoekwoord kannibalisatie: je website eet zichzelf op
Je bent zo enthousiast over je merk en over de producten of diensten die je verkoopt, dat je je hele website of meerdere pagina’s hebt gewijd aan één zoekwoord. Laten we het als voorbeeld weer over schoenen hebben. Op iedere pagina waar je verschillende soorten merken schoenen verkoopt heb je het zoekwoord ‘online schoenen kopen’ verwerkt. Hoewel wij mensen het snappen dat je duidelijk wil maken dat je op iedere pagina schoenen kunt kopen, snapt Google dit niet. Grote kans dat het zoekwoord nu op verschillende pagina’s wordt afgevangen en Google niet snapt welke je nu wil laten ranken. Oftewel: de verschillende pagina’s hebben te maken met zoekwoord kannibalisatie.
Zoekwoord kannibalisatie oplossen: Een algemeen zoekwoord ‘online schoenen kopen’ wil je (als je hele website in het teken staat van schoenen kopen) het liefst op je homepage afvangen, want dit is je core business. Verwijder dit zoekwoord op pagina’s waar je Nike schoenen of Puma schoenen aanbiedt en werk hier liever met zoekwoorden als ‘Nike schoenen kopen’ en ‘Puma schoenen kopen’. Nu snapt Google beter welk zoekwoord -ie aan welke pagina moet koppelen en heb je minder kans op kannibalisatie.
5. Je hebt dubbele content op je website
Ben je niet zo van een contentstrategie, klim je niet graag in de pen en kopieer en plak je het grootste gedeelte van de content op je website? Dat is echt een no-go. De reden? Je creëert duplicate content en dat heeft een negatief effect op je rankings. Google vraagt om unieke content op iedere pagina. Geef je hier geen gehoor aan? Dan kun je die topposities op je buik schrijven.
Oplossing: Geen tijd voor goede SEO copywriting, maar ook geen dubbele content op je website? Dan kun je content laten schrijven door een contentspecialist. Een contentspecialist die kennis heeft van SEO weet als geen ander dat duplicate content écht niet kan en schrijft unieke content die converteert mét een SEO-sausje.
Ben je klaar met je eigen SEO-fouten in content en wil je dat dit niet meer gebeurt én zo snel mogelijk naar die topposities? Dan kun je uiteraard altijd in gesprek met een goed SEO bureau ….., we kunnen je wel een hint geven 😉
Geef een reactie