Vorige week was het zover. Een aantal van onze zoekmachine marketing specialisten gingen al vroeg op pad om in Amsterdam naar hét supertoffe event Friends of Search te gaan. Er zijn cases uitgebreid besproken over de behaalde resultaten en hoe ze op dat punt zijn gekomen. Ook waren er indrukwekkende interessante presentaties van andere vakidioten. De Heersers waren in hun element. Zoveel vakidioten op één plek feels like heaven!
Inhoudsopgave
Share of Search: wat zeg jij nou?
Yes, share of Search. Dit was overigens ook de opening key note bij Friends of Search. Om maar gelijk met de deur in huis te vallen. Bijzonder onderwerp en rete-interessant. Share of Search is een metric die laat zien welk deel van de zoekopdrachten binnen jouw eigen branche naar jouw of je concurrenten zoekt. Ja heel leuk, maar wat houdt het in en hoe is dit te berekenen?
We gaan even een klein stapje terug. SoS is tot stand gekomen om een online idee te geven van jouw marktaandeel. Er wordt namelijk op jouw merk gezocht en dit leidt weer tot een toename in het aandeel van de markt. Hoe meer mensen bekend zijn met jouw merk, hoe groter het marktaandeel wordt van jouw bedrijf. Klinkt logisch toch? Hoe meer gebruikers zoeken naar jouw merk, hoe meer interesse er is en dat kun je omzetten naar sales.
Bij Friends of Search vertelden ze ons wel: pin je niet vast op deze metric. Dit onderdeel moet geen doel op zich zijn. Wel is het goed om deze trend in de gaten te houden. Je kunt met SoS wel checken hoe jouw bedrijf er in de huidige markt voor staat. De merkbekendheid vergroten moet altijd een onderdeel zijn van jouw online marketingcampagne, maar heeft de niet hoogste prio. We houden je in elk geval op de hoogte, mochten wij hier interessante ontwikkelingen in ondervinden.
Technische SEO anno 2022
Technische SEO, nu hoor ik je denken: ‘dat is alleen voor echte nerds’ Dat klopt. Dat zijn we bij Heers stiekem meer dan we toegeven en deze presentatie was dan ook erg verhelderend. Vooral bij onze Mees zag je het enthousiasme ervan afdruipen. We wisten natuurlijk dat een goede technisch werkende website de basis is van jouw SEO en CRO-campagne. Niemand gaat jouw content lezen als de desbetreffende pagina 1000000 seconden moet laden of de mobiele versie ruk is.
Het indexen van jouw website
Inkoppertje: als jouw website niet is geïndexeerd, ben je dus nergens te vinden. Simple as that. Welke methoden zijn aan bod gekomen tijdens Friends of Search? Die lees je hieronder.
- Zorg voor een duidelijke menustructuur;
- Denk na over de interne linkstructuur en stuur links naar de gewenste pagina met de juiste ankertekst;
- Maak een robots.txt bestand;
- Voorzie de website van een XML en HTML sitemap
Google werkt met een crawlbudget en deze wil je optimaal optimaliseren door middel van goede sitemaps. De XML-sitemap bevat de pagina’s die juist wel geïndexeerd moeten worden en de robots.txt de pagina’s die niet geïndexeerd moeten worden.
Content creëren door middel van een machine?
De SEO-award werd dit jaar gewonnen door ViaBovag.nl. Hier hebben ze het Al (artificiële intelligentie) voor gebruikt om teksten te ontwikkelen voor de vernieuwde website. Het belangrijkste in deze case was dat er een beperkt budget en te weinig mankracht was om de gehele website te voorzien van (veel) SEO content. Bij ViaBovag.nl hebben ze laten zien dat op deze manier een hoop content creëren in een korte tijd door middel van artificiële intelligentie waardevol kan zijn. Al kan dit niet al het zware werk overnemen. Met een menselijk oog moeten de puntjes op de i gezet worden.
Wij concluderen dat het absoluut potentie heeft. We worden namelijk steeds slimmer en dat geldt ook voor zulke handelingen. Toch is het essentieel dat er input en menselijke interpretatie mee gemoeid gaat. Daarnaast is de input bij AI van essentieel belang en moet deze kwalitatief genoeg zijn om überhaupt goede content te creëren.
Blue Ocean versus Red Ocean Markets
Zie de Red Ocean als een nieuwe smartphone aanbieder. Waarom een nieuw merk op de markt brengen waar er al tal van zijn en waarbij het haast onmogelijk is om marktleider te worden? Richt je op een markt waarbij je eigen vraag kunt creëren, duik dus in de blauwe oceaan. Hannah Thorpe presenteerde hiervoor het ‘3 Tier model’. Het doel van dit model is om weg te blijven uit de Red Ocean of in elk geval een strategie bedenken waardoor je niet in de Red Ocean blijft hangen, door een nieuwe vraag op de markt te creëren en hiermee de Blue Ocean in duikt. Lanceer een nieuw product binnen een bestaande categorie. Trek hiermee een nieuwe doelgroep aan. Voorbeelden hiervan zijn bijvoorbeeld Netflix en iTunes.
A/B testen met SEO
Blokker heeft een indrukwekkende a/b test opgezet voor de SEO. Een bepaald content element werd vier keer getest. Deze case was erg verhelderend. Het liet zien dat wij als online specialisten alleen moeten sturen op data en niet op gevoel. Bij Blokker hebben ze een test opgezet met vier verschillende SEO-titels. Wij in de zaal waren overtuigd van één bepaald element. Bleek het in de praktijk totaal niet zo te zijn. Dit is ook de reden dat we altijd af moeten gaan op de data die beschikbaar is. Verander geen dingen zonder deze eerst zorgvuldig te testen. Op basis van de testuitslag is besloten welke variant ingezet wordt op de website om het effect op UX (user experience) en de conversie te meten.
Conclusie van Friends Of Search 2021
Het was in elk geval een ontzettend succes en supergaaf dat wij als team daarbij zijn geweest! Hieronder zetten we even op een rijtje wat nou écht belangrijk is:
- Gebruik SoS om een goed beeld te schetsen van jouw aandeel in de markt;
- Testen en valideren is dé key tot succes als het gaat om veranderingen doorvoeren op de website;
- Technische SEO is dé basis van jouw online bedrijf en UX wordt hierbij steeds belangrijker;
- Machine learning en AI maakt z’n opmars: dit wordt vervolgd;
Tot slot: Je bedrijf online zichtbaar maken? Zorg dan dat de basis van je website, campagne en strategie op orde is. Hulp nodig om een ijzersterke basis neer te zetten? Geef een gil.
Geef een reactie