Je hebt marketingdoelen voor 2022. Doelen heb je immers elk jaar. Maar hoe behaal je ze dit jaar wél? En dan het liefst zonder die vervelende eindsprint in het laatste kwartaal. In dit blog lees je hoe je dat voor elkaar bokst.
Inhoudsopgave
Ambitieuze marketingplannen
Als marketingmanager ben je op dit moment je doelen in kaart aan het brengen voor 2022. Misschien heb je ze al overzichtelijk op papier gezet in je online marketingplan of zweven ze nog vrij rond in je hersenpan. Hoe dan ook: marketingdoelen zijn belangrijk. Want zonder doelen ook geen resultaat.
2021 sloot je ietwat teleurstellend af. Je greep net mis bij de medailles, want je kwam niet zo hoog in de top van Google als je had gewild. Je conversieratio was wel gestegen, maar niet zo rap als je aan het begin van het jaar had voorspeld. Je groeide wel wat, maar niet snel genoeg. Kortom: die marketingdoelen van 2021 haalde je (net) niet.
Geen tijd om bij de pakken neer te zitten, want bij Heers weten we wel hoe jij je ambitieuze plannen te boven blijft. Wij zijn namelijk net zo fanatiek als jij. Je wil jezelf uitdagen dit jaar, maar het moet wel realistisch en haalbaar zijn. Tijd om je marketingdoelen te gaan halen – zonder dat je een eindsprint nodig gaat hebben.
Tip 1: breng focus aan
Zonder focus geen doel en zonder doel geen resultaat. Dit kan zo op een tegeltje staan :). Heb jij je doelen nog niet op een rijtje? Doe dit dan snel! Alleen wanneer je weet wat je wil gaan bereiken dit jaar kun je een plan gaan maken. Informeer je (marketing)team en zorg dat alle neuzen dezelfde kant op staan. Oké, nu stoppen we met de metaforen. Beloofd.
Hang de marketingdoelen zichtbaar in beeld voor het hele team zodat iedereen weet wat ze aan het einde van het jaar moeten opleveren. Maak het een uitdaging door er elke week kort op terug te blikken. Vraag aan je teamleden: wat heb jij gedaan afgelopen week om doel x en doel y te bereiken?
Tip 2: evalueer je buyer persona’s en doelgroep
Kijk eens terug naar vorig jaar: waarom lukte het toen niet om je marketingdoelen te behalen? Groeide je team niet hard genoeg? Had je een financiële tegenslag waar je geen rekening mee had gehouden? Vielen de resultaten van betaalde campagnes tegen? Kortom: analyseer het voorgaande jaar en neem je doelgroep opnieuw onder de loep.
Je hebt voor je bedrijf buyer persona’s opgesteld. Lekker bezig! Maar het kan zijn dat je ideale klant in de tussentijd van behoeften is veranderd of dat ze nu een ander kanaal gebruiken waarop je ze dus het beste kunt bereiken. Het kan geen kwaad om aan het begin van het jaar met een kritische blik te kijken naar je doelgroep.
Tip 3: start super strategisch
Je wil gaan presteren dit jaar. 2022 wordt het jaar van resultaat boeken. Meer conversie, meer omzet, meer bereik: het is maar net wat jouw focus is. Je bent ijverig en je wil direct goed van start gaan. Dit doe je met een uitgedachte contentstrategie.
Content is anno 2022 onmisbaar. Voor Google én voor een hoger conversieratio. Je wil niet alleen maar meer bezoekers naar jouw website lokken, maar je wil ook dat ze daadwerkelijk een klant worden. En die stap maak je door de juiste content te plaatsen op de juiste plek voor de juiste doelgroep.
Dit breng je allemaal in kaart met een contentstrategie. Hierin staat onder andere welke blogs je wanneer plaatst, wat je plaatst op social media, welke landingspagina’s er nog geschreven moeten worden en wat je in je betaalde campagnes neer moet zetten om je doelgroep te overtuigen dat ze bij jou moeten zijn.
Je hoeft dit (natuurlijk) niet alleen te doen. De contentmarketeers van Heers helpen jou graag. We maken van A tot Z een strijdlustige contentstrategie én verzorgen ook de uitvoering ervan. Zo kun jij je mooi focussen op de rest van de doelen die jij wil behalen dit jaar.
Tip 4: A/B test je conversiepagina’s
Om je conversie te verhogen moet je wel testen wat werkt (en niet werkt). Dit kan door middel van A/B testen. Neem de speciale pagina’s onder de loep en test deze op conversie. Kijk hoeveel procent van de bezoekers afhaakt wanneer ze iets aan hun winkelmandje hebben toegevoegd. Is dat veel? Dan is er misschien een drempel in het bestelproces.
Ook hier ondersteunen we je bij Heers. Conversie kan van alles zijn. Bij het ene bedrijf zijn dat verkopen uit de webshop. Bij het andere bedrijf is dat het invullen van een contactformulier of het aanvragen van een offerte op maat. Onze specialisten helpen jou met het in kaart brengen van de mogelijkheden om je conversieratio te verbeteren. Ontdek hier meer over onze CRO-dienstverlening.
Tip 5: ga met de tijd mee
Google en je doelgroep zit niet stil. Dus wil jij in 2022 al je marketingdoelen halen – en dat wil je – dan moet je ook met de tijd mee gaan. Dat betekent concreet het volgende:
- de focus verleggen van linkbuilding naar content (Google hecht steeds meer waarde aan de gebruiker en die heeft meer behoefte aan content dan strategisch geplaatste backlinks)
- content schrijven vóór die gebruiker (en vooruit, ook een klein beetje voor SEO)
- je website optimaliseren voor mobiele gebruikers
- aanwezig zijn op social media
- werken aan een herkenbare branding
- persoonlijke connectie opbouwen met de doelgroep
Hulp bij al je marketingdoelen
Nu denk je misschien: allemaal leuk en aardig dit, maar waar moet ik in hemelsnaam beginnen? Nou bij Heers, dus. Als je nu instapt weet je in ieder geval zeker dat je focus blijft houden op je doelen. Als partner helpen wij je naar de overwinning. Of dat nu de gouden plak in Google (die #1 positie), het vergroten van je bereik of het binnenhalen van meer leads is.
Neem snel vrijblijvend contact met ons op om te kijken wat wij als SEO specialist inhuren voor jou kunnen betekenen.
Geef een reactie