Content is where I expect much of the real money will be made on the Internet, just as it was in broadcasting. – Bill Gates
In 1996 schreef Bill Gates zijn beroemde ‘Content is King’ essay. Er is helaas de laatste 10 jaar iets verschrikkelijks aan de hand als het gaat om content op het internet…
Toen de ongelovigen zo’n 10 jaar geleden doorkregen dat internet wel eens echt groot zou kunnen gaan worden en print op z’n gat begon te gaan werd onze branche overspoeld met journalisten en andere soorten schrijvers die zichzelf maar SEO tekstschrijver, webredacteur of nog erger content strateeg gingen noemen.
Op zich geen ramp, want de serieuzere bedrijven bleven gelukkig werken met echte online specialisten, maar de content mensen beginnen wat gefrustreerd te raken de laatste jaren en grijpen naar de pen (of moet je tegenwoordig ‘het toetsenbord’ zeggen). Het ene na het andere artikel met titels als ‘SEO is dood’ en ‘Linkbuilding is dood’ wordt op het internet geslingerd.
Inhoudsopgave
Kennis van zoekmachine optimalisatie
Dit is voor een groot deel te wijten aan het gebrek aan kennis rondom zoekmachine optimalisatie (SEO). Dergelijke met oogkleppen gesierde contentspecialisten denken namelijk dat SEO niets anders is dan een paar trucjes uitvoeren om bovenaan te komen in Google. Gelukkig snappen echte online marketeers dat SEO meer is dan dat.
Om te beginnen is het misschien wel handig om een zoekwoorden-onderzoek te doen, persoonlijk lijkt het mij wel leuk als er ook daadwerkelijk mensen bezig zijn met de onderwerpen waarover ik schrijf. En helaas hebben de meeste van ons met concurrentie te maken en die concurrentie zou zomaar eens in staat kunnen zijn ook goede content te creëren …, hmmm en dan? En dan zijn er nog de vele technische aspecten van seo en zaken als toegankelijkheid.
Misschien is het ook wel een beetje jaloezie, omdat ze weten dat bedrijven steeds meer geld en energie in SEO steken en dat ze zaken als storytelling toch wat moeilijker verkocht krijgen dan ze hadden gehoopt? En laten we eerlijk wezen dat hele inbound marketing is toch gewoon oude wijn in nieuwe zakken (en vnl. content van HubSpot vertalen en publiceren)? Regelmatig lees ik dat het gaat om de gebruikerservaring en conversie, iets waar ik zelf vorig jaar rond deze tijd al over schreef.
SEO is al eventjes volwassen
SEO is natuurlijk niet meer hetzelfde als 20 jaar geleden, maar iedereen met ook maar een beetje verstand van online marketing weet dat het niet dood is. Natuurlijk moet je ver weg blijven van black-hat praktijken, maar als je wilt dat je briljante content gevonden wordt doe je er goed aan je toch te (blijven) verdiepen in SEO. Content en SEO gaan hand in hand, echte seo specialisten snappen dat, echte inbound / content marketeers hopelijk ook …
Maar los van de hetze is er nog een gevaar met betrekking tot content, door de vele artikelen over content (echt veel diversiteit in de artikelen van de content strateeg is er namelijk niet) denken veel onschuldige ondernemers dat content alles is en dat je naast een goed bedrijfsverhaal en zakelijk bloggen niets meer hoeft te doen. Als gevolg van deze focus op content raakt het internet overvol met content (en vaak ook middelmatige content, want niet iedereen kan briljante content schrijven).
Natuurlijk wordt Google ook steeds slimmer in het vinden van goede content, maar door deze overkill aan content worden autoriteit en techniek juist de factoren om je mee te onderscheiden en bovenaan in Google te komen. En wie bovenaan in Google staat heeft de eerste kans van een bezoeker een klant te maken.
Begrijp me niet verkeerd
Ik vind content ook belangrijk (zeker met oog op conversie). Ik heb zelf een dik half jaar bij Presenter gewerkt, een bureau wat gespecialiseerd is in content en ik heb gezien wat je daarmee kunt bereiken. Daar werd overigens wel goed nagedacht over zoekmachine optimalisatie en werd content verder getrokken dan alleen woorden en was er dus ook bijvoorbeeld aandacht voor beeldredactie.
Maar met alleen content kom je er niet. Sterker nog wat heb je aan die content als je website niet toegankelijk is of niet te indexeren is door Google. Daar zit je dan in je uppie te staren naar je briljante (tenminste dat denk je) content.
Bij mensen die denken dat content online zonder seo kan moet ik altijd denken aan de film ‘Field of Dreams‘ en de tekst’ If you build it, he will come‘ uiteindelijk komt hij ook, maar ….. het is fictie mensen (wel een aanrader die film overigens).
Natuurlijk je kunt social media inzetten om je content te verspreiden, maar ook daar is een content overkill en zul je goed na moeten denken over hoe je je content aan de man brengt.
“Content is dood!’ is een lekkere titel toch?
‘Content is dood!‘ als titel is overigens natuurlijk zwaar overkill, maar goed bij content hoort ook een pakkende headline en je moet ook iets doen voor je Click-Through-Rate toch? Of niet?
Ik ben niet bezig geweest met een focus keyword in dit artikel, dus als er niemand zoekt op ‘content is dood’ is het misschien wel zonde van m’n energie geweest, maar wellicht hebben we op deze website dan nog wat aan de interne links en kan social voor wat traffic zorgen.
P.S. lieve content guru’s ik snap dat jullie staan te springen om de discussie aan te gaan, maar reacties kunnen even op zich laten wachten …, ik ben de komende tijd nogal druk, als SEO consultant, voor onze klanten.
Geef een reactie