In een goed vindbare en converterende tekst zit een pakkende Call to Action (CTA). Joe, graag gedaan! Helaas zie ik op veel websites nog subtiel weggestopte, onvindbare, onduidelijke of simpelweg niet pakkende CTA’s. Zo zonde van al die energie, die je in zoekmachine marketing hebt gestopt als de conversies achterblijven. In dit blog help ik je voorkomen dat jouw CTA ongemerkt een “Call to Leuk dat je op mijn website bent geweest en een fijne dag” wordt.
Wat is de meest waardevolle actie op jouw website?
Call to Action. Ik ben zo vrij geweest het te vertalen: een oproep tot actie. Wat deze actie is, hangt natuurlijk volledig af van het doel van jouw website. Gaat het hierbij direct om toevoegen van een product in het winkelmandje, contact opnemen, de aanvraag van een brochure of het invullen van een formulier?
Ga bij jezelf dus eerst goed na wat voor jou de meest waardevolle actie is. Overtuig jij de meeste leads aan de telefoon? Zorg dat er gebeld wordt! Wat jouw gewenste actie ook is, zorg ervoor dat hij dus ook echt oproept tot actie aan de hand van deze tips.
Push the button
Er zijn nog veel websites die hun CTA in de lopende tekst hebben verwerkt. Subtiel, maar niet effectief. Dit kun je prima gebruiken om intern te linken naar andere pagina’s, maar niet om iemands aandacht te trekken om over te gaan tot actie. Regel nummer 1 dus: laat je bezoeker nooit zoeken (lees: tijd geven om te twijfelen) naar de vervolgstap.
Geef twijfelaars geen kans: houd jouw Call to Action simpel
Deze sluit aan op voorgaande. We hebben vandaag de dag al genoeg keuzes om te maken en zaken om over te twijfelen. Of ben ik nu de enige twijfelkont die zich aangesproken voelt? Anyway. Laat je bezoeker niet zoeken of twijfelen. Geef hem of haar hier simpelweg gewoon geen tijd of ruimte voor. Je hebt een goed product of goede dienst, een sterk verhaal, dus Bam: actie!
Veel keuzes en mogelijkheden zorgen er dan ook echt voor dat iemand eventueel afhaakt. Dit kan zijn er nog even over na te denken, maar het risico iemand dan definitief kwijt te raken is er absoluut. Houd het simpel, ook als je meerdere mogelijkheden, oplossingen of opties te bieden hebt. Je moet ze in eerste instantie gewoon aan de lijn, in je mailbox of aan tafel hebben middels één CTA en dán ben jij er om je (potentiële) klant bij te staan bij de keuzes die er eventueel nog te maken zijn.
Houd ook de tekst van je CTA duidelijk en simpel en natuurlijk passend bij de verdere content. Maak het een logische stap om na het lezen van je content op de button te klikken.
Een persoonlijke touch
Ondanks dat een CTA duidelijk en simpel moet zijn, mag je het best een persoonlijke touch geven. Ga niet voor een button die op iedere website, op iedere pagina geplakt zou kunnen worden. Dan doel ik vooral op lees meer, meld je aan, neem contact op, etc. Spring eruit. Je kunt hier spelen met je bedrijfsnaam, maar ook de wens, behoefte of het doel van je bezoeker.
Mocht de bezoeker dan tóch nog een klein moment van twijfel ervaren, herinner je hem of haar in de button nog even aan het doel.
Houd hier wel weer in je achterhoofd dat het duidelijk moet zijn. Je kunt best wat creatieve quotes en kreten in je CTA’s verwerken, maar je moet natuurlijk voorkomen dat de bezoeker niet meer snapt waar hij nu op gaat klikken.
Color it up!
Kleuren trekken nu eenmaal aandacht. Tussen alle lappen tekst moet er iets roepen: Yes, hier moet je zijn! En dat doe je nu eenmaal met een (ander) kleurtje. Wanneer je de button in de zelfde kleuren houdt als de rest van je content, loop je het risico dat bezoekers erover heen lezen.
Welke kleur(en) je gebruikt, is aan jou. Er schijnen hele psychologieën te zitten achter kleurgebruik in marketing. Maar je kunt ook gewoon voor kleuren gaan die terug te vinden zijn in je huisstijl. Let er daarbij wel op welke kleur de achtergrond achter je button is. Sommige kleuren gaan nu eenmaal niet zo lekker samen, waardoor je CTA alsnog wegvalt.
Het testen van verschillende Call to Action’s
Lastig om een keuze te maken? Begrijpelijk. Zelfs als je er met meerdere collega’s naar kijkt, kan de één veel meer getrokken worden door button A en de ander juist door button B. Met A/B-testen kun je prima achterhalen wat nu de beste CTA’s zijn voor conversies op jouw website. Je kunt bijvoorbeeld testen met kleuren, positie van de button de keuze voor woorden en/of zinnen. Door een tijdje twee pagina’s met verschillende CTA’s te laten lopen kun je exact meetbaar maken welke keuze voor jouw website de beste is!
En verveel je je echt een keer? Ga op websites eens op zoek naar verstopte CTA’s. Waarschijnlijk zijn er genoeg pagina’s waar jij vluchtig doorheen scrolt, terwijl iemand aan de andere kant van de website zo hard had gehoopt op een actie.
Geef een antwoord