In 2017 schreven we al dat de ideale SEO-tekstlengte voor zoekmachine optimalisatie 400 woorden moest bevatten.
Nu in 2022 zijn de meningen daarover verdeeld. Uit onderzoek van Ahrefs blijkt dat een blog post slechts 300 woorden moet bevatten. Korter dan dat en je kan net zo goed een .gif van je hond met een feestmuts posten. Die krijgt waarschijnlijk meer traffic dan je blog sans-content. Geen ideale SEO-tekstlengte dus.
Het andere geluid dat je hoort is, dat hoe langer de post is hoe beter. Maar zeg nou zelf; wanneer lees je nou echt een pillar-piece van 6.500 woorden van begin tot einde? De sweet spot voor organisch verkeer lijkt ergens tussen de 1.000-2.000 woorden te liggen maar voor het vergaren van backlinks gaat dit juist maar op tot 1.000 woorden.
Los van het feit dat de meeste blogs minder backlinks krijgen na een bepaald aantal woorden is er nog een andere reden om teksten niet onnodig lang te maken. Namelijk; niemand wil meer lezen dan absoluut noodzakelijk is.
Het open colab platform Medium deed daar onderzoek naar en wat blijkt? Als je de lengte van een post afzet tegen het aantal seconden dat mensen blijven lezen dan zie je een duidelijke curve naar beneden vanaf zeven minuten leestijd.

Nu weten we dat de meeste mensen met een snelheid van zo’n 250 woorden per minuut lezen. Dat betekent dat een blog van zeven minuten 1.750 woorden bevat. Betekent dat dan dat je nooit meer of minder woorden moet gebruiken? Absoluut niet!
Uiteindelijk gaat het de lezer om de kwaliteit van de informatie en niet de ideale SEO-tekstlengte. Niemand zit te wachten op een tekst die volgepropt is met vulwoorden. Waar mensen echt op zoek naar zijn en waar Google van houdt, zijn stukken tekst die echt informatief zijn. Als een stuk geschreven wordt door een expert dan hoef je ook geen rare fratsen te bedenken om links te plaatsen. De link-waardige punten in een tekst komen dan vanzelf tevoorschijn.
De lezer blij, Google blij, en jij blij 😉
De conclusie voor een ideale SEO-tekstlengte is dus; hou het beknopt, tenzij je echt wat te vertellen hebt. En hou maar op met je druk maken over tekstlengte, volg gewoon de SEO-richtlijnen of laat je SEO teksten schrijven door een online marketing bureau dat er verstand van heeft.
En, wat denk je? Was dit beknopt en SEO-gericht genoeg voor je? Met 410 woorden, twee uitgaande links en drie interne links.