Een bestemmingspagina is de pagina waarop je binnenkomt op de website, nadat je op een social media post, banner of andere link geklikt hebt. Echter, sommige SEO-specialisten vinden het ook een bestemmingspagina als je niet vanuit een link op de website terecht komt. Zoals je merkt is het lijntje tussen een bestemmingspagina en een landingspagina vrij dun.
Het verschil tussen een bestemmingspagina en een landingspagina
Het belangrijkste verschil tussen de twee soorten pagina’s is als volgt: een bestemmingspagina moet je bezoeker op de pagina houden en verleiden tot het doen van een conversie. Een landingspagina is vooral bedoeld om op organische wijze extra bezoekers binnen te halen. Dat ze daarna ook nog een conversie uitvoeren is op landingspagina mooi meegenomen. Op een bestemmingspagina is dat het enige doel. Het verschil is eenvoudig te begrijpen als je beseft dat een bestemmingspagina beredeneerd is vanuit de websitebezoeker. Dit in tegenstelling tot een landingspagina, die beredeneerd is vanuit de websitehouder.
N.B. staat je Analytics nog op Engels? Let dan goed op dat de Engelse benaming van bestemmingspagina Landing Page is. Scherp blijven dus!
Hoe ziet een bestemmingspagina eruit?
Het doel van een bestemmingspagina is je bezoeker verleiden tot de gewenste conversie. Ongeacht wat deze conversie is: zorg ervoor dat er een call to action is. Nu je de bezoeker op de pagina hebt gekregen is het dus van belang dat ze een actie uitvoeren. Gebeurt dit onvoldoende? Overweeg dan om een CRO-specialist in te schakelen of begin eerst zelf met A/B testen.
Bestemmings-url in Google Ads.
Naast een bestemmingspagina bestaat er ook nog een bestemmings-URL. In Google Ads kan je met een bestemmings-URL aangeven waar je wilt dat de bezoeker heen gaat als er op de advertentie geklikt wordt. Na het klikken op de bestemmings-URL landt de bezoeker dus op de bestemmings pagina. Zorg ervoor dat de ervaring van de bezoeker op de pagina zo goed mogelijk is. De bruikbaarheid en de relevantie van de pagina bepalen voor een groot deel de kwaliteitsscore van de advertentie.