Bloggen doe je al. Je weet als marketingmanager dat het voor SEO belangrijk is dat je met regelmaat nieuwe content publiceert. Om Google te vriend te houden en om aan je klanten te laten zien dat je als bedrijf recht op de laatste ontwikkelingen zit. Maar weet je hoe in 2022 meer impact kan maken met content? Door te investeren in topic clusters.
Inhoudsopgave
Content is noodzakelijk. Ja, echt
Jouw content-team klimt maandelijks (of misschien wel vaker dan dat) voor je in de pen om een nieuw blog te publiceren voor jouw bedrijf. Zij bloggen omdat je (van ons) hebt geleerd dat content cruciaal is om te scoren in Google én je weet dat content ook als het laatste zetje kan dienen om potentiële klanten te overtuigen om tot conversie over te gaan.
Maar het aantal weergaven valt tegen en je haalt er weinig nieuwe leads mee binnen. Je hebt op dit moment het idee dat je alleen maar blogt omdat het ‘moet’ en niet omdat je er daadwerkelijk resultaten mee boekt. Je bent bang dat de content die je nu schrijft je niet genoeg rendement oplevert en twijfelt of het nog wel zin heeft om je content-team tijd en energie te laten stoppen in jullie blogs.
Terechte twijfels, maar die schuiven we nu direct van de baan. Je kunt namelijk niet zonder content. Maar niet zomaar content ?.
Topic clusters in jouw contentstrategie
Je kunt elke dag een nieuwe blog plaatsen, maar zonder contentstrategie is het zonde van je budget, tijd én energie. Bloggen zonder plan is namelijk als een schipper die gaat varen zonder vaarroute. Er is wel een doel en bestemming, maar je maakt veel onnodige omwegen omdat je niet precies weet hoe je er komt. En die content kun je het beste verpakken in een topic cluster.
Wat zijn topic clusters ook alweer?
Topic clusters zijn (zoals Roderick al in dit blog schreef) clusters over één onderwerp, bestaande uit: 1 Pillar pagina en meerdere vormen van cluster content (blogs, landingspagina’s, begrippen e.d.) over dat specifieke onderwerp. Al deze cluster content wordt met een interne link verbonden aan de Pillar pagina. Zo creëer je een cluster over 1 topic.
Maar waarom kun je anno 2022 niet meer zonder? En misschien nog wel belangrijker: waarom moet je topic clusters aan je contentstrategie toevoegen?
Reden #1 Google hecht veel meer waarde aan content
De focus van Google is de gebruiker. En die gebruiker heeft tekst nodig op een pagina om zich te navigeren. Je kunt dus linkbuilden wat je wil, maar content zorgt dat je écht als winnaar over de streep komt. De focus van Google kun je ook zien in de stijgende (of dalende) positie van je zoekwoorden in de SERP. Je wil natuurlijk op #1 staan. Maar om daar te blijven staan, moet jij de focus van jouw SEO-strategie verleggen naar content. En door te beginnen met topic clusters investeer je in succes.
Reden #2 Autoriteit wordt in meer branches belangrijk
We schreven het al eerder in het blog over de SEO-trends van 2022: E-A-T wordt in meer branches interessant. In het kort: E-A-T staat voor Expertise, Authority en Trust. Dit betekent concreet dat deze drie factoren belangrijker worden om te ranken in Google. Wanneer je wil scoren in de zoekmachine moet je dus autoriteit opbouwen. En dit kan met… *tromgeroffel* topic clusters. Door heel veel inhoudelijk correcte en uitgebreide content te maken over één onderwerp toon jij aan potentiële klanten én Google aan dat je autoritair bent en dat je écht weet waar je over moet schrijven. En dat ga je zeker terug zien in je rankings.
Reden #3 Je wil meer leads binnenharken in 2022
Je marketingdoelen zijn ambitieus, maar jij houdt wel van een uitdaging. Om die doelen te halen, moet je dit jaar aan de bak om nieuwe leads binnen te harken. Dit doe je door te beginnen met topic clusters. Bepaal het onderwerp waar jij een cluster omheen gaat bouwen en pas jouw contentstrategie daar op aan. Door autoriteit op te bouwen en waardevolle content te delen (die je trouwens ook op social media verder kunt verspreiden) hark jij moeiteloos meer interessante leads binnen.
Aan de slag met topic clusters
Dus wat rest? Aan de slag gaan met topic clusters! Om je te onderscheiden dit jaar én echt op te vallen in de markt kun je niet meer zonder. Het kan misschien een indrukwekkende klus lijken – en ja we moeten eerlijk toegeven dat het veel schrijfwerk wordt. Maar, het is dus wél super relevant en waardevol en gaat je meer rendement en leads opleveren. In dit blog laten we zien hoe je in 5 stappen meer impact maakt met content.
Zomaar wat bloggen in het wild is dus een regelrecht doom-scenario. Je raakt tijd, budget en mankracht kwijt aan iets wat je lang niet zoveel gaat opleveren als het maken van een Pillar page en cluster content. En daar zit je natuurlijk niet op te wachten.
Content uitbesteden aan Heers
Wil jij je laten informeren over de mogelijkheden voor topic clusters bij jouw bedrijf? Neem dan snel contact op met onze contentspecialisten. Wij vertellen je alles over het maken van een contentstrategie en de bijpassende clusters. En het schrijven hoef je niet alleen te doen. Wij nemen de SEO copywriting graag voor je uit handen. Dus wil jij SEO teksten laten schrijven? Dan komen we graag met mede vakidioten – jij, dus – in contact. Ga jij voor deze winnende content-aanpak in 2022?
Geef een antwoord