Content is belangrijk, content is key en content is king. Want zonder jouw teksten zou een website, maar een leeg karkas zijn van links. Content maakt daarnaast van bezoekers, klanten. Maar schrijven voor het web is geen kattenpis. Wil jij een expert worden in schrijven voor het web? Volg dan deze 10 tips. Je ben niet zomaar een tekstschrijver, maar je moet wel ergens kunnen beginnen.
Inhoudsopgave
Schrijven voor het web doe je zo
Veel mensen denken dat schrijven voor het web ‘niet zo moeilijk’ is. Een webredacteur moet echter met veel aspecten rekening houden. We noteren onder andere:
- De aandachtsspan van de lezer (en die is maar een paar luttele seconden);
- Creativiteit;
- De doelgroep;
- Zoekmachine optimalisatie;
- Tekst indeling.
En nog veel meer. Maar we gaan natuurlijk niet álles direct verklappen. Net als wij moeite hebben gedaan voor deze tekst, moet jij dat ook voor jouw tekst. Dit zijn onze tien tips.
1. Korte teksten (mand!)
Uit onderzoek is gebleken dat je na de vijfde paragraaf al de helft van de lezers kwijt bent geraakt. Dat is ongeveer 10% per paragraaf. Lezers houden niet van lange teksten. Gefeliciteerd, jij behoort nu tot de 70% van de lezers van deze tekst.
Daarom is het belangrijk om met de belangrijkste informatie te beginnen. Schrijven voor het web is dus prioriteiten stellen. De punten die niet zo belangrijk zijn, die zet je onderaan. Hoe pas je dit toe als je gaat schrijven voor het web? Nou, zo:
- Start met de essentie van jouw tekst (het liefst met iets wat de lezer nieuwsgierig maakt).
- Ook binnen de paragraaf begin je met het belangrijkste uit de alinea om de aandacht vast te houden.
2. Creativiteit in schrijven voor het web
Lezers houden van makkelijk te begrijpen woordgrappen en vlot geschreven zinnen. Door jouw creativiteit te verwerken in de tekst heeft de doelgroep eerder de neiging om verder te lezen.
Wees niet al te brutaal of vernederend, maar houd wel de luchtigheid erin. Voor elk woord bestaat er wel een leuker, vlotter, grappiger of interessanter tweelingwoord.
Bepaal hoe luchtig je jouw tekst maakt afhankelijk van jouw doelgroep. Creativiteit maakt schrijven voor het web veel leuker.
3. Kopiëren en plakken? Dacht het niet!
Wanneer je gaat schrijven voor het web kan compleet na-apen natuurlijk écht niet. Dit heet plagiaat. Hier kunnen zware consequenties aan zitten en ook Google straft dubbele content (duplicate content) af met een lagere positie in de zoekresultaten.
Je kunt wel inspiratie op doen van andere teksten op websites die van hetzelfde zoekwoord gebruik maken. Doe dit bijvoorbeeld van jouw grootste concurrent. Zij staan niet voor niets bovenaan. Je kunt er blijkbaar het één en ander van leren. Alleen jij moet het beter (en zelf) doen!
Hoe bouwen ze het op? Wat voor een tussenkopjes gebruiken ze? En op welke zoekwoorden vindt Google ze? Neem de informatie die jij het belangrijkst vindt mee en neem deze in jouw eigen woorden over.
4. Deel de tekst logisch op
- Lezers houden van structuur;
- Lezers houden van overzicht;
- Lezers houden van lijsten.
Op deze manier kunnen jouw potentiële klanten snel en eenvoudig de informatie eruit pikken die ze nodig hebben.
4.1 Werk met lijsten en opsommingen
Hoe deel je een tekst op wanneer je gaat schrijven voor het web? Dat doe je door onder andere lijsten te maken. Wanneer maak je dan lijsten?
- Wanneer je voorbeelden opnoemt;
- Bij een inhoudsopgave;
- Bij opsommingen.
Wat is het effect van lijsten?
- Ze creëren witruimte;
- Ze zijn duidelijk;
- Ze delen de tekst op;
- Je kunt makkelijker filteren in een lange tekst (zoals deze);
- Je kunt de informatie snel vinden;
- Ze vallen erg goed op tussen alle andere alinea’s.
4.2 Gebruik tussenkoppen en paragrafen
Door middel van tussenkopjes en paragrafen creëer je dus extra witruimte om een tekst makkelijker verteerbaar te maken. Maak dan ook per onderwerp een nieuwe paragraaf. Misschien zelfs met een bijpassende kop (H2, H3 etc.). Witruimte is belangrijk bij schrijven voor het web. Het geeft niet alleen overzicht, maar geeft je ook het gevoel dat er minder tekst is.
Een paragraaf van één woord, kan dat dan ook?
Ja.
5. Gebruik geen moeilijke taal
Vermijd zoveel mogelijk moeilijke woorden. Niemand vindt het leuk om zich dom te voelen. En al helemaal jouw klant niet. Houd het taalniveau B1 aan zodat elke bezoeker je begrijpt. Is je doelgroep juist heel specialistisch dan mag je best een vakterm in de tekst zetten, dat doen wij ook! Maar geef wel altijd duiding wanneer dat nodig is.
Zelfs hoogopgeleide mensen ergeren zich mateloos aan moeilijke taal bij online teksten. Het leest gewoon niet makkelijk. Schrijven voor het web doe je dus ’t liefst in Jip en Janneke taal. Zo blijf je toegankelijk voor alle bezoekers, ongeacht hun opleiding en achtergrond.
6. Korte zinnen
Van die hele lange zinnen met allemaal extra woorden en informatie om de wordcount maar zo hoog mogelijk te maken is hartstikke irritant en leest helemaal niet lekker als je gewoon naar specifieke informatie op zoek bent en een antwoord wil op jouw vraag.
Ja, dat? Niet doen dus. Houd het kort. Houd het simpel. We hebben het al vaker over de aandachtsboog gehad. Bij de meeste mensen is het meer een aandachtspunt dan een aandachtsboog. Ook bij het lezen van één enkele zin.
Niet: De fantastische werknemers van Heers doen zo ontzettend en hartstikke hun best om jou zo hoog mogelijk te laten ranken in Google door middel van SEO content, SEA en linkbuilding.
Wel: De vakidioten van Heers doen hun best, zodat jij hoger in Google rankt doormiddel van hun expertise.
7. Eerst de grap dan de clou
‘De verkoper antwoordt: ‘Ja hoor, maar we hebben ook pashokjes hoor!’
Een klant in de kledingwinkel vraagt: ‘Mag ik die jurk in de etalage passen?’’
Hier klopt natuurlijk niets van. Je vertelt eerst de grap en dan pas de clou.
Zo zit het ook wanneer je gaat schrijven voor het web. Geef niet meteen al jouw informatie weg. Anders heb je die uren schrijven voor het web voor niks gemaakt. Je moet de bezoeker prikkelen om zo lang (en ver) mogelijk door te lezen op een pagina.
8. Vergeet de CTA niet!
Waar we in de tekst juist aanraden om luchtig en grappig te zijn, maar zeker niet arrogant of brutaal. Raden we dat wel aan in de CTA, oftewel de ‘Call To Action’. Dat is dé button die jouw klant daadwerkelijk een actie laat uitvoeren op jouw site. Dit gaat van contact opnemen tot aan het aanschaffen van een product.
Dwing de klant tot actie met jouw woorden. ‘Koop nu’ en ‘Klik hier’ zijn voorbeelden van een harde conversie. Het aanvragen van een demo of het inschrijven bij een nieuwsbrief zijn zachte conversies. Deze zijn minder dwingend, leveren vaak minder op, maar hebben wel een minder hoge drempel om te doen. Denk bijvoorbeeld aan CTA-teksten als: ‘Neem vrijblijvend contact op’, ‘Ik wil gratis kennismaken’, ‘Meer informatie’.
9. D, dt, t?
‘Het product bevint zich hier’. Deze zin komt niet heel professioneel over. Fouten maken kun jij je niet veroorloven bij schrijven voor het web. Zou jij een product of dienst aannemen van een site vol fouten? Wij in ieder geval niet. Let dan ook op:
- D’tjes en T’tjes;
- Interpunctie;
- Hoofdletters;
- Juiste gebruik van woorden.
10. SEO teksten laten schrijven voor het web
Wil jij zeker weten dat schrijven voor het web goed gebeurt? Laat dan jouw SEO teksten schrijven door onze specialisten. De handen van onze SEO copywriters jeuken om te schrijven voor het web. Neem geheel vrijblijvend contact met ons op. Of vraag een gratis scan aan.
Geef een reactie