Moet je ook om de kleding van jezelf of je vrienden lachen als je foto’s van 20 jaar geleden bekijkt? Natuurlijk, doe je dat, want trends veranderen en op een gegeven moment kan het gewoon echt niet meer. Hetzelfde geldt voor trends in webdesign. Sterker nog in webdesign gaan de trends vaak nog sneller voorbij dan in de mode …
Naast webdesign-gerelateerde zaken
Hoog tijd voor een lijstje met don’ts voor je (nieuwe) website.
Inhoudsopgave
Sliders
‘en ik wil een slider op de homepage’ Helaas krijgen we nog steeds aanvragen waarbij de prospect denkt een slider nodig te hebben. Met oog op conversie weten de meesten van ons inmiddels al jaren dat bewegende elementen vaak afleiden van de conversie en weinig toevoegen. Eigenlijk slokken ze alleen maar kostbare ruimte op en maken ze het vinden van de content lastiger.
- Karl Gilis de conversie-baas van onze Zuiderburen heeft er een prima onderzoek naar gedaan. Conclusie: sliders zijn slecht!;
- Erik Runyon ontdekte dat 1% klikte op de slider van ND.edu en dat het merendeel van die kliks naar de eerste slide gingen;
- Nielsen Norman Group ontdekte dat bezoekers op zoek naar specifieke content gefrustreerd raakten door automatisch roterende sliders.
Google zelf bijvoorbeeld maar eens op ‘research sliders conversion’ en je komt voldoende tegen om nooit meer een slider op je homepage (of waar dan ook te willen).
Parallax Scrolling
Parallax scrolling kan briljant zijn in de handen van een goede webdesigner, maar nu iedereen mee speelt zijn er meer slechte dan goede voorbeelden.
Parallax scrolling was ooit bedoeld om designs subtiel te verbeteren en om diepte aan te brengen. Tegenwoordig zit het in bijna ieder standaard WordPress thema en wordt het te pas en te onpas gebruikt. Bij voorkeur in combinatie met punt 3 hieronder ..
In sommige gevallen kan parallax scrolling natuurlijk nog steeds, zeker op websites die hip en fun willen uitstralen. Maar op zakelijke websites of websites waar content Heerst kun je het beter achterwege laten.
Stockfoto’s (kappen nou!)
Het is echt niet verboden om in sommige gevallen een stockfoto te gebruiken (heel klein of blurred of zo ;)) maar we zijn echt allemaal al jaren klaar met de standaard stockfoto’s zoals:
- de vriendelijke man / vrouw met koptelefoon voor je support / contact pagina;
- de mannen in het pak die elkaar de handen schudden;
- de man die op het whiteboard schrijft / tekent;
- het groepje blije medewerkers dat in de lucht springt;
- enz.
Als je echt stock foto’s ‘moet’ gebruiken zorg dan in ieder geval dat:
- ze niet door de hele wereld gebruikt worden en zeker niet door je concurrenten;
- je ze bewerkt zodat ze een beetje je eigen look & feel krijgen.
Let op: zorg dat je rechtenvrije stockfoto’s gebruikt en dat je de juiste licentie hebt om ze eventueel commercieel te kunnen gebruiken.
Agressieve Pop-ups
Google is gelukkig al gestart om mobiele websites met pop-ups af te straffen in de rankings, maar op veel websites word je nog lastiggevallen met pop-ups.
De pop-up hebben we voornamelijk te danken aan doorgeslagen conversie specialisten in de jacht op meer verkopen of meer e-mailadressen. Helaas werken die pop-ups in sommige gevallen ook nog, maar het levert ook veel frustratie en een verschrikkelijke user experience op.
Als je de user experience op orde hebt, kun je die e-mailadressen ook prima verzamelen zonder irritante pop-up.
Hamburger menu op de desktop versie
Ja we bedoelen jullie, de hipster designers. Natuurlijk is het lekker makkelijk weg te stoppen zo’n hamburger menu. Veel makkelijker dan een menu met lange menu-items.
Je menu verstoppen (want dat is het feitelijk) maakt je website niet gebruiksvriendelijker, sterker nog je vraagt 1 klik extra van je bezoeker. Hamburger menu’s op een desktop versie van een website zijn bijna altijd het resultaat van een misplaatste drang naar minimalisme. Iets wat eigenlijk alleen kan gebeuren als je een grafisch vormgever in de lead laat (niet doen!).
Sidebars en widgets
Op onze huidige site (de nieuwe is in de maak) hebben we nog 1 sidebar, maar die komt zeker niet meer terug in de nieuwe website. En nou valt onze sidebar nog wel mee, maar op sommige websites komt je sidebars tegen die helemaal volgepropt zitten met widgets. Door alle toeters en bellen wordt zo’n sidebar dan echt een kermis…., op sommige oudere sites wordt zelfs nog met 2 sidebars gewerkt.
Hoe meer toeters en bellen, hoe minder focus op de content en conversie.
Overdosis fonts (lettertypes)
Er zijn ontelbaar veel fonts en ook heel veel prachtige fonts. Het is ook niet moeilijk meer om bijvoorbeeld een Google font aan je website toe te voegen. Maar met meer dan 3 fonts maak je van je website al snel een kermis en wordt het er voor de bezoekers niet duidelijker op.
De meeste websites kunnen het prima af met 2 fonts. Een font voor je titels / kopjes en een font voor je (body) tekst. Gebruik vooral ook een lekker leesbare font voor je body tekst, want het is de content die moet Heersen.
Responsive webdesign
Kom je ze nog wel eens tegen? Websites waar je op een tablet of mobiele telefoon helemaal niks mee kan? Het percentage mobiele bezoekers op je website neemt hard toe, zorg er dus voor dat je webdesign responsive is.
Web Content Management systeem
Er zijn nog websites, die gebouwd worden zonder content management systeem, niet doen! Zonder content management systeem ben je afhankelijk van je webbouwer voor het wijzigen van content en aangezien regelmatig nieuwe content voor Google erg belangrijk is, moet je dat niet willen.
Los van ontwerp en techniek zijn er natuurlijk nog meer zaken die je echt niet (meer) moet doen op je website. Hieronder de lijst met ‘don’ts’ die niets met techniek en design te maken hebben.
Zenden
Op de homepage van veel websites vind je vaak “Wij zijn bedrijf Y en we zijn verschrikkelijk goed in …..” en “Voor product X moet je bij ons zijn om dat we de beste zijn”
Je bezoekers boeit dat helaas helemaal niet! Je bezoekers willen weten wat ze hebben aan jouw dienst of product. Wat schieten ze er mee op als ze zaken met jou gaan doen? Probeer dus in te spelen om de voordelen van je product of dienst voor je bezoekers.
Contactgegevens
Zorg dat er op iedere pagina minimaal een knop / link naar je contactgegevens is, maar nog beter een call-to-action richting contact en / of je contactgegevens op iedere pagina. Tenzij je liever niet hebt dat je website zorgt voor extra klanten. Ze kunnen natuurlijk ook best vermoeiend zijn soms …
Toptaken
Focus op je toptaken! Je bezoekers komen maar voor een paar zaken op je website, zorg dat ze die makkelijk vinden en overdonder ze niet met bijvoorbeeld 12 items in je hoofdmenu.
Wat je wel moet doen?
Wij willen daar graag met jou over sparren. Jouw kennis van je doelgroep en onze kennis van online = gegarandeerd succes! Neem contact met ons op en we maken snel een succes van jouw online communicatie / website.
Als je nog aanvullingen hebt, laat het ons in de reacties weten. Dan maken we samen het internet mooier!
Menno van Driest zegt
Met al deze punten ben ik het eens, klopt volledig. Met name het stukje stockfotografie is heel herkenbaar en leuk geschreven. Er is nog veel te verbeteren op het web, ga zo door!
Martin zegt
Eyetrack wijst uit dat er een soort bannerblindness is op sidebars dus weg ermee idd Goed stuk!