De nieuwste update van de Google Adwords Editor is uit. Maar wat is er eigenlijk precies veranderd? Wij zetten de belangrijkste veranderingen voor je op een rijtje.
De grootste verandering in het kort: je kunt meer tekens kwijt in je advertenties. Google speelt daarmee in op het Mobile First tijdperk. Want uit research bleek bij Google’s zoekmachine dat mobiele gebruikers langere kopregels prettiger vinden. Dat geeft namelijk meer informatie over het aanbod van de website waarop je klikt.
De tekstruimte is op drie manieren aangepast:
Titel: in de oude situatie heb je ruimte voor slechts 25 tekens. Nu heb je ruimte voor twee delen van ieder 30 tekens. 60 tekens in totaal dus.
Beschrijving: bestaat niet langer uit twee lijnen van ieder 35 tekens, maar uit één lijn van 80 tekens.
Display URL: In plaats van 35 tekens in totaal, kun je twee keer een ‘ pad’ van 15 tekens kwijt na je domeinnaam. Klein nadeel: je zit vast aan de opsplitsing in twee delen, dus je levert wat vrijheid in.
Zelf testen
Volgens Search Engine Land blijft de standaard tekstadvertentie nog beschikbaar tot 26 oktober 2016. Het is slim om nu alvast langere tekstadvertenties te gaan schrijven, dan kun je zelf zien of ze beter presteren dan de standaard advertenties.
Dat is nog niet alles
De langere tekstadvertentie is natuurlijk de meest in het oog springende verandering. Maar er verandert meer:
- de mobiele voorkeursadvertentie verdwijnt – logisch, want de advertenties worden nu ingestoken op Mobile First;
- betere uitgebreide zoekmogelijkheid;
- maken en wijzigen structured snippet extensions;
- toevoegen en wijzigen mobile engagement ads voor Android apps;
- mogelijkheid om veranderingen op meerdere accounts tegelijkertijd te posten, een CSV voor meerdere accounts uploaden en informatie van meerdere accounts naar één CSV file te exporteren.
Resultaat
Google verwacht dat de veranderingen goed zullen zijn voor de Click-Through-Ratio (CTR). Die zou met wel 20% kunnen verbeteren. Want de advertenties tonen meer relevante tekst en worden groter, wat je Google AdWords campagne nog een stuk effectiever kan maken. Nikki Put, SEA specialist van online marketingbureau Metapeople testte de nieuwe update in de bèta-versie en deelt de eerste resultaten voor Brico en Praxis in Twinklemagazine. De twee cases hebben inderdaad een hogere CTR dan in de oude advertentiestijl: respectievelijk 16 en 18 procent hoger.
Geef een antwoord