Iets wat me al heel lang bezighoudt: Engelse termen in online marketing, zoals content audit, website audit, seo audit, seo agency en digital agency. Die ‘hippe’ termen zaten nooit in ons DNA, want we gebruikten altijd liever gewoon termen als ‘analyse’ en ‘bureau’.
Maar aangezien we geen bellende en rondrijdende sales managers hebben, geen beurzen bezoeken en ook niet op sponsorborden of billboards te vinden zijn, zijn we grotendeels afhankelijk van onze eigen online leadgeneratie en dus SEO. Die ‘practice what you preach‘ filosofie voelt overigens nog steeds goed, maar …..
Inhoudsopgave
Het zoekvolume in Google neemt gestaag toe
De laatste jaren wordt meer en meer in Google (in het Nederlands en in Nederland) gezocht op de onderstaande termen:
- contentaudit
- seo agency
- digital agency
- seo audit
- website audit
Voor contentaudit hebben we een redelijke (we zijn niet snel tevreden) #3 positie in Google, omdat we daar in onze begrippenlijst wat mee gedaan hebben.
Op de andere termen ranken we helemaal niet in Google! En we willen natuurlijk wel zoveel mogelijke nuttige leads via Google binnen blijven halen. Los van Google Ads zijn er in onze ogen 3 opties:
- De über SEO-tekst weer tot leven roepen
- Via dit blog ranken op deze termen 😉
- Aparte landingspagina’s maken voor de termen
De über SEO-tekst
Ik schreef hier eerder al een stuk over in 2015, maar om nou terug te vallen op zinnen als:
‘Bent u op zoek naar een seo bureau, seo bedrijf of seo agency, dan bent u bij ons aan het juiste adres. Onze SEO specialisten, SEO experts en SEO consultants helpen je graag verder.’
voelt niet helemaal lekker. Los van het feit dat ‘aan het juiste adres’ gewoon ook geen lekkere copywriting is natuurlijk. En omdat we vrij zeker weten dat dergelijke teksten niet lekker converteren, of anders niet bij de gewenste partijen, laten we die über SEO-teksten maar even links liggen. Of lees alvast hoe wij website teksten laten schrijven door onze specialisten van Heers.
En welke taal spreekt onze ‘ideale’ doelgroep eigenlijk?
Los van het zoekvolume en de bezoekers die hoge rankings naar onze website kunnen brengen, is het ook nog de vraag welke ’taal’ onze doelgroep spreekt. Spreken ze gewoon Nederlands, gebruiken ze Engelse termen of gebruiken ze beide talen door elkaar? En wat converteert beter?
En dat dan even los gezien van de grote corporates waar Engels de voertaal is geworden (alhoewel, zelfs dan zou ik zelf toch nog zoeken op de Nederlandse term denk ik. Mijn Atos(Origin)-jaren liggen gelukkig al ver achter me …).
Als we naar onze bestaande klanten kijken, vinden we de grootste budgetten bij de partijen die ‘gewoon’ de Nederlandse termen nog hanteren. Aan de andere kant: als we die andere termen niet gebruiken en daar ook niet vindbaar op zijn, dan ligt er misschien nog wel een enorme kans om verder te groeien…
We hebben een poging gewaagd dit te achterhalen via Google Ads, maar tot op heden hebben we nog geen definitieve conclusie kunnen trekken.
Maar goed, even terug naar die Engelse termen in online marketing waar ik mee in m’n maag zit. Moeten we daar wat mee of niet? Ik neem ze hieronder even met je door.
Website audit
We hebben wel een pagina /website-analyse/ en in onze ogen beschrijft die ook prima wat je kan verwachten als je op zoekt bent naar een ‘website audit’, tenzij je specifiek op zoek bent naar een website audit op het gebied van security (even nog een extra Engelse term, omdat we toch zo lekker bezig zijn) of de AVG.
Digital agency
Persoonlijk heb ik tot op heden altijd moeite gehad met deze term. De enige term waarmee ik nog meer moeite heb is ‘creative digital agency’, maar goed, wat te doen nu er toch een behoorlijk aantal mensen op ‘digital agency’ zoekt? Er wordt nog steeds veel minder op gezocht dan op ‘online marketing bureau‘ (de term die wij gebruiken), maar het zoekvolume wordt wel interessant genoeg om er wat mee te gaan doen. Of past de zoekintentie van iemand die op ‘digital agency’ zoekt niet bij ons en onze diensten?
SEO agency
Ik denk (net zoals bij ‘digital agency’ trouwens) bij ‘SEO agency’ in eerste instantie altijd aan een buitenlands SEO bureau. Maar volgens de data zijn er toch echt veel mensen in Nederland die in het Nederlands zoeken op ‘SEO agency’. En dan moeten die mensen toch echt bij ons zijn, want als het met SEO te maken heeft …. 😉
Ranken via dit blog
Sommigen zullen ongetwijfeld doorhebben dat de alinea’s hierboven een kleine test zijn om te kijken of we via dit blog kunnen ranken op die zoektermen. Maar het leek ons wel een keer leuk lezers van ons blog mee te nemen in onze gedachtengang.
Wat zal moeten blijken is of we kunnen ranken op ‘seo agency’, ‘digital agency’ en ‘website audit’ via dit artikel zonder serieus aan de slag te gaan met interne links en linkbuilding.
En gaat Google dit blog dan hoog ranken omdat het ‘vers’ is (recent gepubliceerd en dus nieuws / relevant) en uiteindelijk verder wegstoppen in Google omdat het verouderd raakt?
Aparte landingspagina’s
We kunnen natuurlijk voor de termen ‘seo agency’, ‘digital agency’ en ‘website audit’ (ik moet ze natuurlijk wel een paar keer noemen in dit artikel, anders kan ik de test uit de vorige paragraaf niet echt lekker doen) ook aparte landingspagina’s maken, zoals we bijvoorbeeld voor ‘SEO specialist inhuren‘ hebben gedaan.
Vooral qua opmaak binnen onze WordPress-template zijn er veel meer mogelijkheden op een pagina dan in de berichten-template. Zo kunnen we op een pagina wel visuele Call-To-Actions kwijt en in een bericht (zoals dit artikel wat je nu aan het lezen bent (echt? ben je helemaal tot hier gekomen?)) niet. Dus ook voor conversie-doeleinden kan het slimmer zijn om er toch aparte pagina’s voor te maken. Maar goed, we hebben dan straks wel 100 pagina’s, die vrijwel allemaal dezelfde vraag voor de bezoeker beantwoorden. Voor de WordPress-nerds onder ons: je zou er bijna een multisite van maken en dan niet met vlaggetjes van Duitsland en Engeland, maar met vlaggetjes die de rol of spreektaal van de bezoeker symboliseren 😉
Plan B: mocht dit blog niet gaan ranken op de termen ‘seo agency’, ‘digital agency’ en ‘website audit’ (zijn ze weer), dan kunnen we altijd nog aparte pagina’s aanmaken en natuurlijk intern linken vanuit dit artikel naar die pagina’s.
Geven jullie nu niet te veel prijs?
De helft van onze bezoekers zijn concullega’s (zoals je dat netjes zegt toch?). Normaal komen die langs om te kijken hoe we aan al die hoge rankings komen, maar nu geven we nog meer prijs! Is dat wel slim? Het kan ons eigenlijk niks schelen, we zijn ervan overtuigd dat passie en gewoon goed werk leveren voor je klanten doorslaggevend is en dat kun je, in tegenstelling tot teksten en backlinks, niet kopiëren.
Geef een reactie