• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud

HEERS

  • Home
  • Diensten
  • Cases
  • Over ons
  • Blog
  • Contact
  1. Heers.nl
  2. Begrippenlijst
  3. Backlinks

Backlinks

Het woord backlinks heb je ondertussen vast al wel eens gehoord, maar wat zijn het nu eigenlijk? Dit leggen we je graag uit.

Wat zijn backlinks?

Een backlink is een link die afkomstig is van een andere website en door middel van een hyperlink refereert naar jouw website. Backlinks zijn in de ogen van Google een soort van review of aanbeveling. Hoe meer kwalitatieve backlinks er naar jouw website verwijzen, hoe een grotere autoriteit je bent in de ogen van Google. Let er hier wel op dat de backlinks die verwijzen naar jouw website ook relevant zijn aan de niche waar je in werkt. Google wil graag de beste resultaten laten zien aan de gebruiker in de SERP. Hoe een grotere autoriteit jij bent in jouw branche met de juiste kwalitatieve backlinks, hoe hoger jouw website zal ranken.

Wanneer je in de ogen van Google een grote autoriteit bent, stijg je met jouw keywords sneller naar de eerste pagina van de SERP en beland je uiteindelijk in de top waar je de meeste omzet vandaan zult halen. Benieuwd hoe je die autoriteit vergaard? Google checkt (onder andere) de volgende onderwerpen op jouw website:

  • De onderwerpen waar je over schrijft
  • De kwaliteit en de relevantie van websites die naar jou linken met een backlink

Iedere backlink die naar jouw website verwijst, geeft een bepaalde waarde mee. Bij Heers noemen we dit ook wel linkjuice. Hoe meer linkjuice er verspreid wordt, hoe meer je als autoriteit wordt gezien door de zoekmachines. Mits de ‘juice’ kwalitatief sterk is natuurlijk.

Waarom zijn backlinks belangrijk?

Een van de drie belangrijkste rankingfactoren binnen het algoritme van Google zijn backlinks. Dit is één van de oudste SEO-factoren die jouw website hoger in de SERP helpen. In het verleden gold: het hoe meer links, hoe beter je rankt.

Sinds de Penguin update in 2013 ligt dit iets complexer. Sinds deze update gaat het voornamelijk om de relevantie en de kwaliteit van de backlink en niet zozeer om de kwantiteit. Wat wij vaak zien op de werkvloer is dat een balans van kwaliteit en kwantiteit het beste werkt.

Kwalitatieve backlinks

Let er op dat je zorg voor krachtige backlinks. Hieronder beschrijven we een aantal punten waar je rekening mee moet houden bij het zoeken van sterke backlinks.

  • Een goede backlink is relevant aan de niche van jouw website. Dit kunnen direct relevantie websites zijn maar ook semi relevante websites. Heb jij bijvoorbeeld een kapperszaak dan kan jij ook prima een backlink ontvangen van een fashion-blog.
  • Een sterke backlink is een natuurlijke backlink. Zorg voor een zo natuurlijk mogelijk linkprofiel met voldoende variatie in de backlinks. Denk dan aan verschillende websites die naar diverse pagina’s verwijzen op de website.
  • Een kwalitatieve backlink wordt voorzien van een passende anchor text. Het is belangrijk om te variëren in je ankerteksten. Denk dan aan branded zoals ‘Heers’, Naked URL zoals: https://www.heers.nl/linkbuilding-uitbesteden/ of een keyword zoals: SEO specialist.

Wat voor soorten backlinks zijn er?

De basis is nu duidelijk. Wil jij als – stiekeme – nerd nog dieper duiken in dit begrip? Wij ook!

Elke backlink kan in de achterkant van een website in de HTML-code een tag meekrijgen. De belangrijkste tag is het rel-attribuut. Een rel-attribuut geeft in de HTML-code aan om wat voor soort link het gaat. Er zijn diverse soorten rel-attributen die invloed uitoefenen op de autoriteit van de backlink:

  • Rel=”nofollow”: wanneer de backlink die linkt naar jouw website is voorzien van deze rel-attribuut geeft Google geen autoriteit of linkjuice mee met de backlink. Google hoeft deze link niet volgen. Deze ‘no-follow’ links zorgen dus niet voor meer autoriteit en zorgen ook niet voor stijgende rankings in de SERP.
  • Rel=”ugc”: dit zijn backlinks die zijn verkregen door user generated content. Je kan dan denken aan links op een forum die linken naar jouw website of een reactie onder een blog van iemand anders met een backlink naar de jouwe. Met deze rel-attribuut kan Google beter zien welke links door een gebruiker van een website is geplaatst. Jammer genoeg is het niet bekend of Google autoriteit toekent aan deze links, al denken de meeste SEO-specialisten dat het goed is voor de variatie in je backlinkprofiel, maar wel gelijk staat aan een no-follow link.
  • Rel=”sponsered”: deze rel-attribuut is door Google zelf bedacht. Deze link moet gebruikt worden voor gesponserde links. Het is de bedoeling dat deze tag gebruikt wordt bij links die verkregen zijn door middel van linkbuilding. De links vanuit een advertorial bevatten vaak veel autoriteit. Google houdt van links die verkregen zijn op een natuurlijke manier. Daarom dat gesponsorde links minder autoriteit meekrijgen van Google.

Variatie in het linkprofiel

We spreken vaak van een gevarieerd en zo’n natuurlijk mogelijk linkprofiel. Maar hoe realiseer je zo’n linkprofiel dat niet spammy overkomt op Google? Ook daar kunnen wij je als SEO-bureau natuurlijk antwoord op geven.

Wanneer is een backlink profiel niet natuurlijk?

We beginnen met de uitleg over een niet-natuurlijk linkprofiel, die ene die je absoluut wil vermijden. Want naast dat we je graag vertellen over een natuurlijk linkprofiel, is het van groot belang om te weten wat je vooral niet moet doen.

Het belangrijkste is dat Google jouw website ziet als waardevol. Als Google je waardevol vindt, ben jij namelijk een autoriteit. Die autoriteit heb je nodig om op de eerste pagina van de SERP binnen te stromen. Wat je absoluut niet moet doen:

  • Alleen backlinks verkrijgen van startpagina’s of startkabels
  • Alleen backlinks verkrijgen van websites met hoge waardes
  • Alleen maat schadelijke links in je linkprofiel

Lees je de woorden ‘Alleen maar’? Dat is de clou in een natuurlijk linkprofiel. Alleen maar één bepaald type backlink maakt je linkprofiel onnatuurlijk. Zorg daarom voor voldoende variatie!

Bovenstaande punten zorgen dus voor een NIET natuurlijk linkprofiel. Daarbij straft Google websites met alleen maar schadelijke links direct af. Zoals we al eerder aangaven, heeft een website een variatie aan verwijzende domeinen nodig. In het beste geval krijgt jouw website:

  • Links van partnerpagina’s die relevant zijn aan het onderwerp van jouw website
  • Startpagina links die (semi) relevant zijn aan jouw niche
  • In-content links – dat zijn links in blogs die het liefst variëren in waarde, zodat Google kan zien dat jouw website vanuit diverse websites wordt gelinkt

Het verband tussen een anktertekstprofiel en het backlinkprofiel

Nadat we gekeken hebben naar het backlinkprofiel ben je nog niet klaar met variëren. We moeten naast een onderstroom aan verwijzende domeinen van verschillende waardes en soorten links ook rekening houden met de ankerteksten waarmee wordt gelinkt naar jouw website. Heb jij diverse soorten links naar jouw website? Top! Zijn dit allemaal dezelfde ankerteksten, dan is het backlinkprofiel nog steeds niet optimaal…

Nog een paar begrippen

Na de soorten links, een natuurlijk linkprofiel en het verband tussen een ankertekstprofiel en het backlinkprofiel, zijn we nog niet klaar. Er bestaan namelijk nog drie soorten links:

  • In-content link
  • Partnerlink
  • Directory

We leggen ze graag voor je uit.

Wat is een in-content link?

In-content links zijn vaak te vinden in blogs en artikelen op blogwebsites of bijvoorbeeld nieuwswebsites. Met een hyperlink kun je in een blog of artikel een verwijzing sturen naar een andere website. Je kiest een woord dat past bij de landingspagina van de website en maakt hier de ankertekst van. Denk bijvoorbeeld aan het longtail woord: linkbuilding uitbesteden. Je ziet dat de tekst blauw en onderstreept is. Als je hierop klikt, zal je doorgestuurd worden naar de pagina ‘linkbuilding uitbesteden’ binnen de website van Heers. Dit is dus een in-content link.

Wat is een partnerlink?

Partnerlinks zijn links die geplaatst worden op een partnerpagina van een website. Deze partnerlinks zijn vaak te vinden op pagina’s zoals ‘vrienden’, ‘partners’, ‘links’ of ‘relevante links’, en dit zijn slecht een aantal voorbeelden. Partnerlinks blijken het meest effectief te zijn bij nieuwe domeinen. Deze partnerpagina’s op websites kunnen ook andere benamingen hebben. Partnerlinks verzamelen is een eenvoudige manier van linkbuilding, maar met alleen partnerlinks ga je niet in de top van Google geraken.

Wat is een directory?

Een voorbeeld van directory’s zijn startpagina’s en startkabels. Voordat zoekmachines zoals Google bestonden, werden web directories gebruikt om gebruikers van het web naar de juiste websites te sturen. Je kan het zien als een verzamelplaats van allemaal nuttige websites die over een bepaald onderwerp gaan. Ook directories dragen bij aan het verbeteren van de autoriteit van een website en passen perfect in een gevarieerd linkprofiel.

SEO

Het geheim van Google

Featured snippet

Alt tag

Linkbait

Organische zoekresultaten

Zoekwoord

Permalink

Google Update

Begrippenlijst

Op zoek naar?

  • Een SEO bureau
  • Een SEO specialist
  • Een Google Ads specialist
  • Een online marketing specialist
  • Een SEO tekstschrijver

Concreet

  • SEO uitbesteden
  • Linkbuilding uitbesteden
  • SEO teksten laten schrijven
  • Blogs laten schrijven
  • Google Ads uitbesteden (SEA)

Info

  • Team / Vacatures
  • Begrippenlijst / Kennisbank
  • Support
  • Privacy Policy
  • Algemene voorwaarden
Online Marketing Bureau Heers

Vraag direct een online marketing offerte aan.

begin met Heersen