Yes, zijn we weer met een fantastische benaming waar wij als SEO-nerds geen genoeg van kunnen krijgen. Deze keer is RankBrain aan de beurt. Dit begrip hangt al even in onze SEO-wereld, maar weinig mensen weten wat het nu eigenlijk echt inhoudt. Dat gaan we je haarfijn, in begrijpelijke taal uitleggen.
Dus, wat is RankBrain?
Dit is een AI algoritme van Google. Google probeert met RankBrain moeilijke zoekopdrachten steeds beter te begrijpen en hierdoor de juiste zoekresultaten te laten zien aan de gebruiker. Denk aan longtail zoekwoorden, zoekopdrachten die uit twee of meer woorden bestaan. Het is het streven van Google om zo relevant mogelijke websites te laten zien. Tevens bepaalt RankBrain welke plaats de zoekresultaten krijgen in de SERP. Google geeft RankBrain zelfs aan als één van de belangrijkste signalen.
RankBrain is slechts één van de honderden signalen waar zoekmachines gebruik van maken. Al deze signalen worden toegevoegd in een gehele algoritme van Google. Het algoritme bekijkt de informatie en kies vervolgens de juiste resultaten die bij de zoekopdracht horen met als resultaat de posities in de SERP. Kort uitgelegd: welke zoekresultaten verdienen welke plaats in de zoekmachine? Hoe spelen we hier als SEO specialist inhuren op in?
RankBrain in een sneltreinvaart uitgelegd
Het is de missie van Google om de waarde van de inhoud op een pagina zo goed mogelijk te beoordelen voor de gebruiker. Deze kunnen worden ingedeeld in verschillende categorieën. RankBrain is in principe niets meer dan Machine Learning.
RankBrain:
- Brengt een bezoekje aan populaire websites en heeft zo zijn eigen algoritme bepaald. Zelfs softwareontwikkelaars en engineers weten niet precies hoe dit algoritme is opgebouwd en wat de achterliggende gedachte is.
- Ontwikkelt zich als een sneltrein. Alles is geautomatiseerd en door Machine Learning blijft het algoritme zichzelf aanpassen.
- Bepaalt door middel van dit algoritme welke websites wel en niet ranken in de zoekmachine. Dat proces blijft zich continu herhalen. Daarom kan je nooit achterover leunen als het aankomt op SEO, ook niet als je die #1 posities al bezet.
- Kijkt naar het totaalplaatje van jouw website. Hierbij wordt rekening gehouden met de gebruiksvriendelijkheid en hoe waardevol jouw website is voor de bezoeker. Hoe meer waarde jouw website heeft voor bezoekers, hoe hoger RankBrain jouw website zal helpen ranken.
De belangrijkste factoren om te scoren met RankBrain
Het is niet mogelijk om exact te zeggen waar je op moet letten, omdat niemand precies weet hoe het algoritme is opgebouwd. We weten in ieder geval dat je op een aantal punten moet letten bij het inrichten en beoordelen van je eigen website:
- Gevarieerde content en multimedia
- De kwaliteit van de content en hoe waardevol deze is voor de bezoeker
- Wordt in de content de vraag van de bezoeker beantwoord?
- Wat is de gemiddelde tijd die bezoekers op jouw pagina besteed? Hoe langer deze is, hoe waardevoller de pagina is – al is dat niet altijd het geval
- Hoe relevant is het linkprofiel van je website en de pagina’s?
- Wat is het surfgedrag van de bezoeker op jouw website?
- De mate van positiviteit en negativiteit op je website (Google Reviews)
- Het engagement van bezoekers – hoe vaak wordt er gereageerd op een bericht of hoe vaak wordt een contactformulier ingevuld?
- De vermelding van jouw bedrijf op social media – likes en shares
Conclusie: kwaliteit over kwantiteit!
Wat moet je niet doen?
Natuurlijk zijn er ook een aantal dingen die je absoluut NIET moet doen:
- Je webteksten zo lang mogelijk maken voor Google. Niet omdat dit de gebruiker helpt maar om Google een handje te helpen om jouw website te vinden. Dat is zo 2012!
- Keyword stuffing in jouw teksten. Heel irritant voor de gebruiker waardoor ze sneller afhaken en je dus ook bovenstaande punten niet kan realiseren. Je biedt hiermee namelijk geen waarde aan de gebruiker.
- Je website alleen inrichten voor SEO. Ook belangrijk zijn de navigatiestructuur, de laadsnelheid van de website en goed leesbare teksten. Gemak dient de mens. Hoe makkelijker jouw website is opgebouwd, hoe fijner de gebruiker het vindt om op jouw website te surfen.
Ja ja Google, hoe kan dit nu weer?
Ja, dat dachten wij eerst ook. Doordat steeds meer dingen online worden geautomatiseerd, wordt Google dus ook steeds slimmer door middel van Machine Learning. Zoekmachines zijn in staat om zichzelf te verbeteren en op deze manier de gebruiker te voorzien van de beste zoekresultaten.
Echter is deze techniek niet door Google zelf ontwikkeld – maar beter goed gejat dan slecht verzonnen ;). In 2014 heeft Google het bedrijf ‘Deepmind’ gekocht. Deepmind was geen zoekmachine of iets dergelijks. Dit bedrijf heeft machines ontwikkeld die zichzelf kunnen verbeteren. Deze machines waren in staat om zichzelf een strategie aan te leren en zichzelf steeds te verbeteren. Je praat hier dus echt over ‘machine learning’.
Aangezien het automatiseren steeds meer in ons systeem zit, mogen we er vanuit gaan dat RankBrain een steeds belangrijkere factor wordt om te kunnen ranken in de zoekresultaten. Aan de slag dus!
Kan je daar wel een beetje hulp bij gebruiken? Wij kennen het geheim van Google niet, maar manipuleren ‘m stiekem een heel eind. Ons wel bellen dus!