Waar OnPage SEO zich bezig houdt met content en techniek en daarmee dus zaken die je aan de website zelf kan verbeteren, gaat OffPage SEO over alles wat je buiten je website om kan doen om je positie in de organische resultaten van Google te verbeteren.
Wat kun je dan aan OffPage SEO doen?
Het meest bekende onderdeel van OffPage SEO is natuurlijk linkbuilding. Via linkbuilding realiseer je externe, relevante links naar je website. Deze links ziet Google als het ware als bevestiging dat de website populair / goed is. Dit onderdeel van SEO is wel een vak apart geworden en meer en meer data-gestuurd aan het worden. Een linkbuilding bureau kan jouw daarbij helpen.
Een goede manier om aan die relevante links te komen is content marketing. Door het creëren van unieke en briljante content gaan andere websites vrijwillig naar je linken. Tenminste, dat is de basisgedachte online. In de praktijk vergt content marketing wel wat tijd om de juiste content te creëren en ook wat geduld soms voor de links naar je website gerealiseerd worden.
Een andere insteek voor OffPage SEO en let op, deze voelt voor sommige mensen vergezocht…, maar offline marketing kan indirect ook zorgen voor betere rankings. Het idee hierachter is dat hoe bekender je merk / bedrijf / product is hoe groter de kans dat mensen hier online over gaan schrijven en een link naar je website plaatsen.