De laatste tijd hebben we van meerdere partijen de vraag gekregen of uitgaande links waarvoor betaald is slecht zijn voor je eigen vindbaarheid (SEO) als je er geen NoFollow links van maakt.
Dit is een hele hardnekkige mythe die zijn oorsprong vind in 2 zaken:
- Google zegt dat je niet mag betalen voor links (Wel graag aan Google blijven betalen voor advertenties). Als je dan toch betaalde links plaats wil Google dat je er NoFollow links van maakt. Op vrijwel iedere grote site wordt echter betaald voor links en zonder dat Google hier achter gaat komen tenzij ze ook toegang tot alle bankrekeningen hebben.
- De oude situatie dat je PageRank (gestorven in februari 2013) verloor als je naar andere sites linkte. Google heeft ooit een maximum aantal uitgaande links per website gehanteerd. Maar zoals Matt Cutts in de video hieronder (eind 2013) aangeeft heeft Google dit al lang losgelaten omdat websites steeds groter zijn geworden met betere content.
Uitgaande links anno 2017
Tegenwoordig zijn relevante uitgaande links juist een pluspunt voor je eigen SEO. Een onderzoek van MOZ uit 2011 laat zien dat uitgaande links juiste een positief effect(je) hebben op je rankings (mits ze natuurlijk relevant voor je bezoeker zijn). Bovendien laat je Google zien dat je je bezoeker wil helpen aan zoveel mogelijk relevante informatie.
Nog belangrijker is dat deze data aantoont dat uitgaande links zeker geen negatief effect op je eigen rankings hebben.
Google’s John Mueller zelf heeft in 2016 gezegd dat uitgaande links geen ranking factor zijn:
“Our point of view, external links to other sites, so links from your site to other people’s sites isn’t specifically a ranking factor. But it can bring value to your content and that in turn can be relevant for us in search. And wether or not they are not followed, doesn’t really matter.”
Met andere woorden, de uitgaande links zelf zijn geen ranking factor maar kunnen wel gezien worden als content-verrijking en daarmee indirect voor een betere eigen ranking zorgen.
Uitgaande links slecht voor je eigen SEO?
Er is geen enkele reden om aan te nemen dat het opnemen van externe links in je content slecht zijn voor je eigen SEO. Deze mythe wordt door geen enkel onderzoek of data van de afgelopen jaren ondersteund.
Kun je dan zomaar naar van alles en nog wat linken zonder dat het gevolgen kan hebben voor je SEO? Nee, er zijn wel een aantal zaken waar je op moet blijven letten.
- link niet naar spammy / slechte websites;
- link niet te vaak alleen maar via overduidelijke ‘keyword’ anchor texts. Voor het linkprofiel van de ‘ontvangende’ website is het overigens ook goed om een gezonde dosis ‘branded’ links te hebben (met als anchor text dus gewoon de bedrijfsnaam);
- link niet te vaak naar websites die niet relevant zijn voor je eigen bezoekers.
Geen enkele link in dit artikel heeft de NoFollow tag meegekregen en ik weet zeker dat we goed blijven scoren in Google. En dat zelfs zonder dat we zelf relevante externe links naar dit artikel gerealiseerd hebben 😉
Bronnen:
- https://www.seroundtable.com/google-says-outbound-links-are-not-a-ranking-factor-21545.html
- https://www.rebootonline.com/blog/long-term-outgoing-link-experiment/
- https://moz.com/blog/external-linking-good-for-seo-whiteboard-friday
- https://www.searchenginejournal.com/seo-101-can-links-website-hurt-rankings/110574/
- https://www.rebootonline.com/blog/long-term-outgoing-link-experiment/
- https://www.shoutmeloud.com/understand-dofollow-nofollow-link-seo-basics.html
Geef een antwoord