De oliebollen zijn op. De champagne glazen staan in de vaatwasser. Het is tijd om weer aan de slag te gaan met SEO. We gaan dan ook knallend van start met de SEO-trends van 2022.
Bij Heers weten we wat er speelt. Daarom belichten wij nu kort de trends waar je komend jaar mee te maken gaat krijgen. Om hier vervolgens dieper op in te gaan in de komende maanden.
Inhoudsopgave
SEO trends 2022
Google zit niet stil en wij gelukkig ook niet. De online marketingwereld is constant in beweging en wij houden de laatste trends op het gebied van zoekmachine optimalisatie dan ook nauwlettend in de gaten. Ook dit jaar gaan wij de uitdaging aan om nog meer klanten naar die top te brengen: de nummer #1 positie in de Search Engine Results Page (SERP). Maar de overwinning an sich is niet genoeg, want je moet ook aan de top blijven. Dat doe je door als marketingmanager onder andere mee te gaan met de SEO trends 2022. Dus pak je notitieblok en potlood er maar bij (of niet, en sla dit blog even op), want deze trends ga je dit jaar zeker tegenkomen.
Trend #1 MUM
Als marketingmanager ben je gericht op resultaat. Logisch, want je wil je marketingdoelen behalen en je budget verantwoorden bij degene die boven je staat. En wanneer Google met een update komt, speel je daar vernuftig op in. Je moet wel, want als Google iets nieuws lanceert, doen ze dat omdat de gebruiker (jouw klant) daar behoefte aan heeft. Midden 2021 lanceerde ze MUM: het Multitask Unified Model. En dat gaat in 2022 een stuk belangrijker worden.
Wat is MUM?
Het Multitask Unified Model speelt in op SEE-fase in customer journey. Je krijgt met deze nieuwe update van de zoekmachine antwoord op vragen waarvan je nog niet eens wist dat je naar ze op zoek was. Allemaal leuk en aardig, maar wat moet je je hier nu precies bij voorstellen?
Stel je voor: je hebt een lange wandeltocht gedaan in de Alpen, en wil dit ook gaan doen in de Spaanse zon. Je vraagt je af: op welke manier moet ik mij anders voorbereiden voor deze wandeltocht? Als je gaat googelen moet je meerdere vragen invoeren. Misschien wel een stuk of zeven of acht. Als je het aan een wandel-expert zou vertellen, zou hij je in 1x een antwoord kunnen geven. En die MUM update? Die probeert hetzelfde te doen. Zo hoef je in de toekomst minder zoekopdrachten in te voeren voor het uiteindelijke antwoord.
Een andere SERP
Deze technologie is zoals je kunt begrijpen erg complex. Google moet namelijk veel ‘snappen’ van jouw zoekopdracht. De zoekmachine maakt dan ook gebruik van video, foto’s en context in meerdere talen. Je vraagt je misschien af wat jij als marketingmanager hebt aan deze update van Google. Nou dat zit zo: de SERP gaat daar uiteindelijk door veranderen. Rich snippets zullen worden uitgebreid (denk bijvoorbeeld aan People Also Ask of Gerelateerde Zoekopdrachten). En wanneer jij daar als marketingmanager op tijd – dus in 2022 – op inspeelt, kun je hier de vruchten van plukken.
Trend #2 Investeer in video-content
Waar je ook kijkt, je hebt waarschijnlijk al door dat video-content aan een opmars bezig is. Online presteren kan bijna niet meer zonder video marketing.
Dit is waarom je in 2022 wil investeren in video-content:
- Je kunt je product uitleggen aan de consument.
- Video’s hebben een goede ROI (Return on Investment).
- Je kunt video op heel veel verschillende manieren inzetten voor jouw bedrijf (social media, live content, webinars etc.).
- Mensen zijn dol op video’s (deze content is makkelijk te consumeren, zeker wanneer er ook ondertiteling bij zit).
- Je kunt met een goede video snel bovenaan in Google komen te staan (in de rich snippets).
- Door het gezicht achter het bedrijf te laten zien, bouw je een relatie op met de consument.
Oké, je weet nu dat je in 2022 iets moet doen met video. Maar wat dan? Denk bijvoorbeeld eens aan informatieve how-to’s en reviews of testimonials van klanten. Vergeet bij het uploaden op YouTube niet de zoekwoorden mee te nemen in de beschrijving. Tegenwoordig hoef je geen super luxe fotostudio aan te schaffen. Met een goede telefoon en een fijn statief kom je al een heel eind.
Trend #3 Local SEO blijft relevant
Local SEO is een tak van zoekmachine optimalisatie waar we nog lang geen afscheid van hoeven te nemen. Om je marketingdoelen van 2022 te halen speelt lokale zoekmachine optimalisatie nog steeds een hele belangrijke rol. Als het goed is ben je al in de weer geweest met Google My Business (wat tegenwoordig Google Business Profile heet). Het kost dan ook niet al te veel moeite om met deze SEO trend van 2022 aan de slag te gaan.
Houd je Google Business Profile up to date
Belangrijk: werk je Google Business Profile regelmatig bij. Dus zorg voor een aantrekkelijke beschrijving van je bedrijf, maak een lijst van de diensten of producten die je aanbiedt en zorg dat de reviews van tevreden klanten blijven binnenstromen. Je kunt Google een handje helpen door de locatie van je winkel/kantoor te plaatsen in de:
- koppen
- broodtekst
- meta title
- meta descrption
- footer
Zo kun je online én lokaal zorgen voor een winnende marketingstrategie dat resulteert in meer rendement en gouden posities.
Trend #4 E-A-T principe wordt steeds belangrijker
E-A-T staat voor Expertise, Authority en Trust. Dit principe gelde eerst voornamelijk voor YMYL websites. Your Money or Your Life zijn websites uit de gezondheidsbranche of de financiële wereld. Hier gaat het niet alleen om wat de SEO content precies inhoudt, maar ook wie dit gepubliceerd heeft. Google hecht meer waarde aan een blog van een medisch expert dan van een kleine online webshop. Waar dit al bij YMYL-websites aan de hand is, verwachten we dat dit in 2022 ook met het E-A-T principe gaat gebeuren.
Best logisch. Als consument nemen we het advies toch liever aan van de expert die in jouw vraagstuk is gespecialiseerd? Dat heeft Google nu ook door, waardoor je hier als marketingmanager komend jaar veel meer mee te maken krijgt. Dat is niet verkeerd, want je wil jouw bedrijf immers ook als een autoriteit neerzetten, de expert-status claimen en vervolgens het vertrouwen krijgen van de consument.
Zo zet je jezelf als expert neer
Hoe je dat doet? Onder andere op deze verschillende manieren:
- Door veel informatieve content te maken (blogs, visuals, video’s)
- Door te linkbuilden met een branded zoekwoord
- Door alleen te linkbuilden met bedrijven die ook aan het E-A-T principe voldoen
- Door veel reviews en social proof te delen op je website
- Door een goede privacyverklaring en algemene voorwaarde te hebben
Door jezelf als expert neer te zetten heb je een streepje voor in Google en scoor je ook punten bij je ideale klant. Zo ga je in 2022 als winnaar over de finish en sleep je die #1 positie in de SERP gewoon binnen.
Trend #5 Digitale toegankelijkheid
Ja dûh, denk je misschien. Natuurlijk moet je als marketingmanager zorgen dat je website digitaal toegankelijk is. Je wil immers dat al je klanten zich zorgeloos op jouw website kunnen bewegen zonder dat ze ergens tegenaan lopen wat de conversie kan beïnvloeden. Maar er is nog een reden waarom je in 2022 meer aandacht wil besteden aan digitale toegankelijkheid. Google is namelijk ook fan.
Je bent gedreven om je marketingdoelen te halen dit jaar, maar sla dan het toegankelijk maken van je website niet over. Google vindt het namelijk net zo belangrijk. SEO hangt nauw samen met digitale toegankelijkheid. Neem het gebruik van duidelijke koppen als voorbeeld. Je weet dat je voor SEO een H1, H2, etc. op je pagina moet hebben staan. En dat doe je niet om de zoekmachine een plezier te doen. Nee dat doe je omdat je zo de tekst beter leesbaar maakt voor de consument. Zie je! Je bent al meer bezig met de SEO trends van 2022 dan je denkt.
3, 2, 1 SEO-en maar!
Met deze SEO trends 2022 kun je nu echt aan de bak. Tijd om die doelen na te gaan jagen. Dit gaan we bij Heers ook doen. Heb je een vraag over de SEO trends 2022 of wil je extra advies van dé SEO-partner? Neem dan gewoon vrijblijvend contact met ons op. Stuur ons een mail of pak ouderwets die telefoon erbij.
Geef een reactie