We doken eerder al in de SEO trends van dit jaar (blog nog niet gelezen? Dat kan hier). Een onderwerp dat we nog niet hebben besproken is semantische SEO. Zoals je als marketingmanager heel goed weet, heeft SEO alles te maken met het online web. Maar wat houdt Semantic Search dan precies in? En waarom moet je hier mee aan de slag dit jaar? We vertellen je het in dit blog.
Inhoudsopgave
Wat is Semantic Search nu eigenlijk?
Bij deze manier van zoeken staat het beter begrijpen van de context van de zoekopdracht centraal. Neem het voorbeeld van het zoekwoord ‘bank’. Dit kan een financiële bank zijn maar ook de bank in jouw woonkamer. Door hier in de content rekening mee te houden en hier dieper op in te gaan, kan Google onderscheidt maken tussen de twee. Hieronder een aantal voorbeelden van semantische SEO in de content:
- De bank waar je eenvoudig geld kan opnemen;
- De bank met de beste leningen;
- De bank met ronde poten;
- De bank is geschikt om met 6 personen op zitten.
Bovenstaande voorbeelden geven weer om wat voor soort bank het gaat in de content.
Het woord semantiek verwijst naar de filosofische studie van betekenis. Semantiek zoeken (Semantic Search) is dus eigenlijk het uitzoeken wat de gebruiker van Google precies bedoelt bij een zoekopdracht. Dit maakt het browsen naar de juiste website makkelijker omdat je via deze techniek goed begrijpt wat de gebruiker probeert te vragen of naar verlangt. In plaats van simpelweg alleen trefwoorden aan landingspagina’s te koppelen, geef je meer context aan het zoekwoord.
Hoe werkt Semantic Search?
De intentie van Semantic Search is gebaseerd op een combinatie van verschillende factoren. Denk bijvoorbeeld aan de locatie of de zoekhistorie van de gebruiker. Naast het maken van koppelingen tussen de woorden in de zoekopdracht, wordt deze zoekopdracht ook gepersonaliseerd om de relevantie van de zoekresultaten voor de gebruiker zo hoog mogelijk te maken.
In onze dagelijkse communicatie in real life wordt deze context automatisch geleverd. Deze rijkt immers verder dan vandaag. Je kunt ook de context begrijpen achter een zin wanneer je het hier weken geleden over had in plaats van alleen vandaag. Hoe goed je deze context begrijpt is afhankelijk van de omgeving, de relatie met de gesprekspartner, de setting en tijd van dat gesprek en je achtergrondkennis. Deze verschillende factoren en contextuele attributen spelen allemaal een rol in het nastreven van Semantic Search.
Een voorbeeld
Laten we eens zoeken op ‘seo bureau’.
Je ziet dat Heers op de #1 positie staat. Google ziet duidelijk bij Heers waar de desbetreffende pagina over gaat en of deze relevant is voor de gebruiker van de zoekopdracht. Daarnaast weet de zoekmachine waar ik mij bevind en dat ik vaker op de website van Heers kijk. Door Semantic Search toe te passen weet Google of de website van Heers wel of niet geschikt is voor mij als gebruiker. In principe is de manier waarop gebruikers omgaan met mensen of klanten te vergelijken met de manier waarop de gebruikers omgaan met zoekresultaten.
Indicatoren voor Semantic Search: zijn er nog meer?
En of! Het gaat niet alleen om de context waarin de vraag wordt gesteld of hoe de zoekopdracht geformuleerd is. Semantisch zoeken leert ons ook dat deze algoritmes leerpatronen bevatten. Er zijn nog een aantal indicaties waar het algoritme rekening mee houdt:
- Bouncepercentages: het percentage dat direct weg klikt zonder iets op de website doen;
- Conversiepercentage: hoeveel van de gebruikers vult bijvoorbeeld een formulier in of doet een aankoop?
- Duratie: hoe lang blijft een gebruiker gemiddeld op een pagina?
Hoe beter deze statistieken, hoe relevanter de pagina is voor de gebruiker. Het is dus een must om de content in de juiste context te schrijven voor de gebruiker. Zo komen zoekwoorden en pagina’s beter overheen met elkaar. Semantic Search is om deze reden sterk verbonden met Machine Learning. Het maakt gebruikt van eerdere statistieken en patronen om de gebruikerservaring de verbeteren.
Waarom is Semantic Search belangrijk voor jou als marketingmanager?
Semantic Search is dus eigenlijk het begrijpen hoe de zoekmachine werkt om een maximale hoeveelheid traffic te generen en zorgen dat bezoekers converteren. Als marketingmanager is natuurlijk wat je wil. Implementeer dit vooral ook op je website.
Door aandacht te besteden aan de UX (gebruikerservaring) van jouw gebruikers, wek je vertrouwen op. De gebruiker zal zich herinneren hoe fijn het is om op jouw website informatie te vergaren. Dit is dan ook meteen de reden waarom traffic naar de website genereren slechts een klein gedeelte is van het complete plaatje.
Het meest belangrijke als bedrijf is om ervoor te zorgen dat de presentatie en de gebruikerservaring zo aantrekkelijk mogelijk wordt gemaakt voor de gebruikers.
Semantic Search op jouw website implementeren
Even een stapje terug nemen. Hoe implementeer je semantische SEO op je website?
Zorg dat de bezoeker ‘slim‘ kan zoeken op de website. Dit kan door middel van een zoekbalk of een keuzehulp in te stellen. Klinkt heel logisch, toch? We tippen hier meer punten die helpen bij het juist implementeren van semantisch zoeken:
1. Maak gebruik van auto-complete
Dat deze zoekfunctie belangrijk is, heeft diverse redenen. Wanneer een gebruiker op zoek is naar iets op jouw website, worden er direct resultaten voorgesteld. Hierdoor hoeft de gebruiker niet de hele zoekterm te typen. Dit bespaart tijd en versnelt het proces tot het maken van een conversie.
2. Spelfouten, meervoud en synoniemen
Het kan iedereen gebeuren: je typt net een letter verkeerd in de zoekopdracht. Door een spellingscheck en een geavanceerde on-site zoekmachine te gebruiken, zorg je echt voor een goede gebruikerservaring. Ook met een spelfout komt de gebruiker bij de juiste pagina/product terecht.
3. Maak gebruik van oude zoekgeschiedenis
Het de bezoeker echt makkelijk maken? Maak dan gebruik van de oude zoekopdrachten en laat deze ook zien. Gebruikt een bezoeker de zoekbalk? Dan zijn ze waarschijnlijk op zoek naar iets specifieks. De zoekgeschiedenis kan ook helpen bij een terugkerende bezoeker. Zo weten ze nog exact waar ze de vorige keer naar op zoek waren.
Het effect op ‘normale’ SEO?
Semantisch zoeken is mogelijk op alle plaatsen op het web waar een zoekbalk aanwezig is. De zoekbalk die het meest gebruikt wordt is vanzelfsprekend die van Google. De taak van een SEO specialist inhuren was eerst redelijk eenvoudig: traffic naar de website genereren. Maak gebruik van de juiste hoeveelheid keywords op de juiste plek en daar plopte jouw website naar boven in de zoekmachine.
Wat we nu zien is dat keyword relevantie nóg steeds belangrijk is, maar wel minder belangrijk dan eerst. De gebruikerservaring wordt steeds meer als prioriteit gezien en juist daarom is het goed om Semantic Search toe te passen. Zowel voor Google als voor de gebruiker op de website. Hoe beter de content is geoptimaliseerd voor de gebruiker, hoe meer dit ten goede komt voor jouw SEO.
Wil je graag advies van een van onze SEO-specialisten? Neem dan contact op. Onze specialisten staan de popelen om jouw website te laten Heersen met deze nieuwe ontwikkeling in het achterhoofd.
Geef een reactie