Google gaat websites met een SSL certificaat (https:// in plaats van http://) een streepje voor geven in de organische (gratis) zoekresultaten. SSL staat voor Secure Sockets Layer en is een encryptie-protocol die communicatie op het internet beveiligt. Dit nieuws is op woensdag 6-8-2014 door Google zelf gepubliceerd. In tegenstelling tot vele paniek artikelen of hosters die hier graag een slaatje uit willen slaan betekent dit echter niet dat je met een SSL certificaat direct plaatsen omhoog schiet in Google. Het is alleen wel weer een extra puntje waar Google waarde aan gaat toekennen. Https:// is niet het enige hosting gerelateerde puntje wat invloed heeft op je rankings in Google. Veel ondernemers vertrouwen op hun webbouwer voor het regelen van de hosting of regelen zelf de goedkoopste hosting die er is.
De meeste webbouwers hebben echter geen verstand van zoekmachine optimalisatie (al beweren de meeste van wel) en als ondernemers zelf hosting-experts waren geweest hadden ze daar hun geld wel mee verdiend. In dit artikel een aantal zaken waar je op moet letten als het gaat om hosting en zoekmachine optimalisatie.
Inhoudsopgave
Downtime vs. lekker goedkoop
We hebben een aantal klanten gehad die bij cheap ass providers als bijvoorbeeld Versio hosten en ons vroegen de website / webshop op bepaalde keyword in de top 3 te ranken in Google. Zoals bekend staat kwaliteit sinds de Panda updates van Google hoog in het vaandel, dus regelmatig de melding in Google Webmaster Tools dat de website / webshop weer onbereikbaar is geweest heeft een negatieve impact op de rankings. Net zoals in iedere andere branche geldt hier goedkoop is (vaak) duurkoop.
Dedicated vs. shared hosting
Officieel zou dit niet veel uit maken volgens Google, behalve als je als 1 van de weinige normale websites op een server staat met verder alleen maar porno en casino websites. Dus ook hier is het raadzaam even onderzoek te doen naar je (toekomstige) hostingpartij of om er afspraken mee te maken.
Time to first what?
Time to first byte (het moment dat de eerste bit van de server terugkomt na het opvragen van een website) is een ranking factor zo blijkt uit onderzoek gepubliceerd op de website van MOZ. Er zijn diverse tools om de snelheid van je website te testen, zoals Pingdom en WebpageTest. Met deze gegevens kun je samen met je webbouwer kijken waar er nog winst te behalen is.
Content Delivery Network (CDN)
Een content delivery netwerk is een speciaal netwerk waarover de statische content (bijvoorbeeld afbeeldingen) van je website verspreid wordt over verschillende locaties. Door gebruik te maken van een content delivery netwerk wordt je website niet alleen sneller, maar ook schaalbaarder. Vooral het sneller worden van je website helpt je weer verder omhoog in Google. De meeste ‘standaard’ webhosters bieden geen content delivery aan, maar je kunt dit onafhankelijk van je hoster opzetten. Voor het Genesis Framework is er zelfs een WordPress plugin voor.
Hosting & SEO: Rankings voor de rijken?
Zoekmachine optimalisatie wordt met al deze hosting factoren wel een steeds duurdere aangelegenheid. Google gooit alles op kwaliteit en gebruikerservaring, maar het is natuurlijk mooi meegenomen dat zoekmachine optimalisatie hiermee nog een beetje lastiger / duurder wordt voor ondernemers. Het enige alternatief …, Google AdWords …, ik hoor ze hier vandaan lachen in Googleplex.
Wil je je website zo snel mogelijk maken? Onze SEO consultants doen graag een analyse voor je met daarbij een advies om iedere milli-seconde winst die mogelijk is uit je website te halen.
StefanVanPerlo zegt
lol @ “cheap ass providers”.. kritiekje: Server speed (site speed) is inderdaad een factor, maar het artikel waar je naar linkt is niet van moz. (“The author’s posts are entirely his or her own (excluding the unlikely event of hypnosis) and may not always reflect the views of Moz.” staat er onder het artikel)
Tip: Cloudflare.com biedt een gratis en goed CDN aan, incl wordpress plugin.
Roderick van Straten zegt
Scherp Stefan, ik heb de zin wat aangepast. Dank voor de Cloudfare tip ook!