De uitspraak ‘content is king‘ en het woord contentmarketing komen in inmiddels misschien je neus wel uit. Toch is de hype rondom content niet voor niks. Matige site-inhoud of weinig vernieuwing in je content brengen je site schade aan. En een slecht scorende website is als een lege winkel. Zit jij daar op te wachten?
Inhoudsopgave
Slechte content wordt bestraft door Google!
Wanneer Google ziet dat je site kwalitatief slechte of oude content bevat, wordt deze minder populair gemaakt. Oftewel, je komt minder hoog in de zoekresultaten. Het gevolg daarvan hoef ik vast niet toe te lichten. Door de laatste update van Google Panda word je dus echt gestraft wanneer je geen kwalitatief goede content maakt.
Lijkt het alsof we alles doen om Google maar tevreden te houden? Dat heeft een reden: wanneer je zoekt op Google, wil je vinden wat je zoekt. Google doet er alles aan om de beste resultaten te geven voor jouw vraag. En als gebruiker van de zoekfunctie wil je dat ook. Met andere woorden, met het tevreden stellen van Google stel je ook de zoekende internetters (en potentiële bezoekers) tevreden. (En andersom: lees ook wat conversie en seo met elkaar te maken hebben.)
Door slechte content verlaten bezoekers je website
Je kunt er vanuit gaan dat iemand niet zomaar jouw site bezoekt. Je bezoeker heeft een vraag. Weet jij welke? En overtuig jij je bezoeker binnen 5 seconden dat hij op de juiste plek is voor het antwoord? Je content moet je websitebezoekers verleiden: een product kopen, offerte aanvragen, enzovoort. Bied je niet snel een antwoord of ontbreekt het aan verleiding, dan zal de ongeduldige websitebezoeker je site weer snel verlaten.
Wat is dan slechte content?
Toegegeven, ‘slecht’ is natuurlijk een subjectief begrip. Je kunt de inhoud van je website in ieder geval kwalitatief onvoldoende ranken als deze aan een van de volgende punten voldoet:
- Niet geoptimaliseerd voor zoekmachines;
- Niet leesbare content: te lang, te kort, teveel jargon of niet snel te scannen;
- Niet aantrekkelijk, inspirerend of overtuigend;
- Zonder call to action;
- Oude content!
Slechte content: 3 voorbeelden
Hieronder vind je 3 voorbeelden waar je mee aan de slag kan als ze op je website voorkomen:
Loos het jargon
Het gebruik van jargon in webteksten is misschien wel de meest efficiënte manier om ervoor te zorgen dat geen enkele bezoeker je tekst leest. Websitebezoekers lezen toch al slecht, ze scannen de tekst, dus als je webteksten vol staan met woorden waarbij veel te hard nagedacht moet worden, haken ze af. Let op: dit geldt ook voor bezoekers die het jargon heus wel kennen. Gebruik het niet in webteksten.
(Stock)foto’s zonder betekenis
Je kent ze wel, die reclames op tv waarbij de modellen nagesynchroniseerd worden. Schoonmaakmiddelen- en tandpasta-merken zijn er goed in. Hoe geloofwaardig vind jij die personages nog? (Even afgezien van de vraag hoe geloofwaardig je reclames überhaupt vindt.) Versterkt het niet echte type niet het gevoel van ‘ongeloofwaardig‘? Datzelfde gebeurt bij het gebruik van stockfoto’s.
Neem afscheid van prodent-modellen
En dan doel ik op stockfoto’s met Prodent-modellen en Nutella-boys, die gezellig (?) zitten te vergaderen, op een locatie die veel te wit, leeg of licht is om als echt kantoor door te gaan. Liefst met een laptop of tablet erbij, want oh ze zijn echt wel aan het werk. Ik kom dit soort foto’s zó vaak tegen op websites. Maar het is lege communicatie: wat zegt zo’n beeld over jouw organisatie of dienstverlening? Of over jouw medewerkers? He-le-maal niets.
Begrijp me niet verkeerd, het gebruik van stockfoto’s is geen zonde. Het gaat mij om het gebruik van slecht gekozen stockfoto’s. Zoek foto’s (of laat beelden zoeken) die bijdragen aan het verhaal wat je met je organisatie wilt vertellen. Dát overtuigt.
Bullshit bingo!
Ook een hekel aan vergaderingen of telefoongesprekken die eindeloos lang duren en een hoog blabla gehalte hebben? Waarom denk je dat inhoudsloos gezwam dan wel zou werken op een website?
Service, resultaatgericht en dynamisch. Google eens op ‘containerbegrippen‘ en je vindt nog veel meer voorbeelden. Begrippen die vaak in webteksten worden gebruikt, maar wat heb je nou eigenlijk met deze woorden gezegd? Wat kan de websitebezoeker nou echt van jou verwachten? Maak je webtekst concreet en meld de lezer waarom deze zaken met jou zou moeten doen.
Hopelijk heeft deze blog je geïnspireerd om de inhoud van je site nog eens kritisch te bekijken. Wat wil of kun jij verbeteren aan je website?
Hoe spoor je slechte content op?
Los van de 3 voorbeelden hierboven, doe je er goed aan om minimaal 2 keer per jaar een contentaudit te doen en slechte content van je website te verwijderen (iets wat we in onze branche content pruning noemen.
Geen excuus meer dus!
Zowel Google als je bezoeker beoordeelt je website dus op inhoud. Wil je bij (een van) beide geliefd blijven, dan heb je echt geen excuus meer voor slechte content.
Geef een reactie