Oké, je weet dat je content vindbaar én leesbaar moet zijn om online succes te hebben. Maar je wilt vast nog een stap verder. Maak je content dan ook deelbaar!
Eerder schreef ik al over 7 social media blunders waarmee je je succes keihard saboteert. Vandaag diepen we de heilige graal in contentmarketing uit: hoe maak je content die succesvol gedeeld wordt?
Maar waarom zou je ook alweer deelbare content maken? Nou, als marketeer wil jij ijzersterke content die zoveel mogelijk relevante mensen bereikt. Sharable content zorgt voor die gouden combinatie van bereik en betrokkenheid. Wanneer anderen je content delen, kan dit bijvoorbeeld leiden tot relevante backlinks (dat scheelt het zoeken naar een linkbuilding bedrijf)en verbetert je SEO. Kortom, deelbare content zorgt voor meer positieve aandacht voor jouw organisatie, meer bezoekers, meer aanvragen, meer omzet, je begrijpt me wel.
Deelbare content maken, peuleschilletje of enorme opgave?
Content maken die mensen graag sharen; het klinkt zo makkelijk. Maar zeker met de overvloed aan pulp die online verschijnt, is het knap lastig om je publiek enthousiast genoeg te krijgen om je content te delen. Likes krijgen voor je posts is nog wel te doen, maar het is een ander verhaal om content te creëren die fanatiek gedeeld wordt. Maar vrees niet, met deze tips is deelbare content maken appeltje-eitje.
1. Verlies je doel niet uit het oog
Een beetje een dooddoener, maar ik noem het toch: voor de juiste betrokkenheid is je call-to-action de bottleneck. Wat wil je dat je volgers doen? Verlies dat niet het oog en leid je doelgroep constant de goede kant op met je posts.
Vergeet in je posts niet dat ‘sociaal’ centraal staat binnen social media. Het is belangrijk om te weten waarom content gedeeld wordt als je sharable content wilt maken. Mensen wisselen informatie uit omdat ze gezien willen worden en omdat ze anderen willen zien. Als jij dus interessante content maakt, willen anderen deze delen om in contact te komen met anderen en goed uit de verf komen.
2. Viral gaan maar niet je doelgroep bereiken? Zonde!
Je hebt weinig aan een post die viral gaat maar niet de gewenste doelgroep bereikt. Voor succesvolle content sharing moet je je publiek bewerken. Dat kan alleen als je je in je doelgroep verdiept: ‘wat bied ik mijn doelgroep voor waardevols?’ In je marketingstrategie staat als het goed is precies waar jouw publiek op te wachten zit.
Benader deze personen dan ook op een manier waarop ze zich daadwerkelijk aangesproken voelen. Laat je toeschouwers merken dat je ze ziet en zorg dat ze zich betrokken voelen. Dus, bedenk wat je lezers willen horen en check of dat overeenkomt met wat jij wilt delen. Kortom, pas je content aan op je beoogd publiek.
3. Emoties, emoties, emoties
Wat altijd het beste werkt: mensen betrekken doe je door in te spelen op emoties. Je content zal veel sneller gedeeld worden als lezers zich eraan kunnen relateren. Vertel bijvoorbeeld iets dat ontroerend, grappig of opmerkelijk is. Blijf ver uit de buurt van een advertentie en ga voor persoonlijke berichten. Het meeste in de wereld is namelijk al verteld. Een personal touch of nieuwswaarde is essentieel voor originele content.
Een manier om je toeschouwers te betrekken is door ze een directe vraag te stellen. Kies liever niet voor een standaard opmerking als ‘wat vind jij?’, maar ga voor een verrassende knaller die bij jouw doel aansluit. Kijk wel uit dat je niet een overdaad aan spam creëert. Vraag niet constant om aandacht, want dat wekt irritatie op bij je volgers.
Voor een emotionele stimulans houd je je content zoveel mogelijk positief. Je wilt immers dat je verhaal goede associaties opwekt. Het is overigens meer dan prima om tegen dingen aan te schoppen met je mening, want gelijkgestemden zullen je posts dan eerder delen. Maar zorg wel dat je content altijd sterk overeind staat en binnen de uitstraling van je organisatie past. Kies bij voorkeur ook voor hoopvolle content, want het is nu eenmaal lastiger om likes te krijgen met een verdrietig verhaal. Oftewel, zorg gewoon voor nuances.
4. Met een vlekkeloze eerste indruk ben je al halverwege
Zorg dat alle omstandigheden voor je post op orde zijn. In andere woorden, maak de vorm en inhoud van je content perfect functionerend. Denk hierbij aan onberispelijk taalgebruik, maar ook aan bijpassend beeldmateriaal. Houd rekening met de verschillende karakters van de diverse social media. LinkedIn vraagt bijvoorbeeld om een andere insteek dan Instagram. Zorg daarnaast dat je niet achterloopt in je informatie, maar speel in op de actualiteit.
Ook een share-button mag natuurlijk niet ontbreken. Het liefste wil je dat een bezoeker met één klik je verhaal kan delen. Vooraf ingevulde tags of reshare-posts besparen je sharers extra tijd. Dat is een aanrader, maar kan ook een valkuil zijn wanneer je voorbij gaat aan het sociale karakter van online media. Geef je toeschouwers de juiste balans tussen steun en ruimte voor het delen van je content. Je kunt daarnaast ook influencers taggen in je posts, zodat je ook hun volgers bereikt. En tenslotte, wanneer je linkt naar je website, zorg je natuurlijk dat deze feilloos functioneert.
Je begrijpt, met logisch verstand kom je dus al een heel eind in het creëren van deelbare content. Wanneer je deze praktische omstandigheden op orde hebt, ben je al halverwege. Als je ook mijn andere tips toepast, krijg jij de heilige graal in een wip onder de knie en zal jouw content succesvol gedeeld worden.
Geef een reactie